edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  => YÜKSEK LİSANS TEZİ
  => AB ÜLKELERİNDEKİ EĞİTİM SİSTEMLERİNİN İNCELENMESİ VE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI
  => EĞİTİM YÖNETİMİNDE YERELLEŞME EĞİLİMİ
  => ÖĞRETİMİN DENETİMİNDE YENİ BAKIŞ AÇISI: “SÜREKLİ
  => Z KURAMI VE OKUL YÖNETİMİNE UYGULANABİLİRLİĞİ
  => İÇERİK KURAMLARI VE EĞİTİM YÖNETİMİNE KATKILARI
  => YÖNETİME KLASİK BİLİMSEL YAKLAŞIMLAR VE EĞİTİM YÖNETİMİNE
  => KAMU YÖNETİMİNDE
  => DÜNYADA VE TÜRKİYE DE EĞİTİM YÖNETİMİ ALANINDA KURAMSAL BİLGİ ÜRETİMİ, SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
  => KAMU YÖNETİMİ TEMEL KANUNU TASLAĞI ve ULUSAL EĞİTİM SİSTEMİ GİRİŞ
  => EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
  => Eğitimin Değerlendirilmesinde Kullanılabilecek
  => TÜRKİYE’DE DENETÇİ BAĞIMSIZLIĞI
  => Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi
  => OKUL MÜDÜRLER İ İ Ç İ N GEL İŞ T İ R İ LEN L İ DERL İ K
  => EGITIM VE YASAL TEMELLERI
  => Ölçme ve Değerlendirmede Alternetif Yaklaşımlar
  => Hukuk Hakkında Genel Bilgiler
  => MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞINA BAĞLI OKUL VE KURUM YÖNETİCİLERİNİN SEÇİMİ
  => DEĞİŞEN DEĞERLER VE EĞİTİM
  => BÖLGE YÖNETİMİ VE EĞİTİM BÖLGELERİ KAVRAMI
  => KİŞİLER ARASI SORUNLARIN ÇÖZÜMÜNDE KULLANILAN SİSTEMATİK MODELLER
  => OKULDA ETKİLİ ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİSİNİN YÖNETİMİ
  => Temel Hak ve Hürriyetler
  => POZİTİVİSM ÖTESİ PARADİGMATİK DÖNÜŞÜM VE EĞİTİM YÖNETİMİNDE KURAM ...
  => TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
  => MEDRESEDEN MEKTEBE OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİNDEKİ DEĞİŞME
  => Türk Eğitim Sistemi
  => EĞİTİM YÖNETİMİNİN YASAL VE YÖNETSEL DAYANAKLARI
  => KAMU YÖNETİMİNDEN BİLGİ YÖNETİMİNE
  => HAK KAVRAMI EĞİTİMDE SOSYAL ADALET VE EĞİTİM HAKKI
  => BİLGİ YÖNETİMİ – KURUMSAL BİLGİ -YÖNETİMİ
  => BİLGİ YÖNETİMİ – KURUMSAL BİLGİ YÖNETİMİ-2
  => ARAŞTIRMA PROBLEMLERİNİN BELİRLENMESİ
  => ULUSAL SOSYAL BİLİMLERDE SÜRELİ YAYINCILIK KURULTAYI
  => YENİ PARADİGMA ARAYIŞLARI
  => KONTROL ODAĞININ ÇALIŞANLARIN NEZAKET VEYARDIM ETME DAVRANIŞLARINA ETKİSİ
  => ÖĞRETİMİN DENETİMİNDE YENİ BAKIŞ AÇISI
  => ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİKNANÇLARININ
  => FARKLI EĞİTİM SEVİYELERİNDE ESTETİK BEĞENİ
  => İLKÖĞRETİM MÜFETTİŞ YARDIMCILARININ YETİŞTİRİLMESİ
  => OKULLARDAKİ ÖRGÜTSEL GÜVEN DÜZEYİ
  => MAKALE ANALİZİ
  => FARKLILAŞTIRILMIŞ DENETİM
  => NEOKLASİK VE İNSAN İLİŞKİLERİ YAKLAŞIMI
  => HAK KAVRAMI EĞİTİMDE SOSYAL ADALET VE EĞİTİM
  => HUKUKUN ANLAMLANIRILMASI
  => YENİ NESİL ÖĞRETMENLİK
  => GÖRÜŞME TEKNİĞİ
  => EĞİTİM YÖNETİMİNDE E-DEVLET UYGULAMALARI
  => KARİYER YÖNETİMİ.
  => ÖRGÜTLERDE KARİYER GELİŞTİRME
  => ÖĞRETİMİN DENETİMİNDE YENİ BAKIŞ AÇISI:
  => Eğitim Üzerine Yinelenen Eleştiriler, Alternatif Öneriler
  => Enformasyon Toplumu ve Eğitim
  => FRANSA'DAYÜKSEK ÖĞRETİMİN ÖRGÜTSEL YAPISI: PARİS AKADEMİSİ ÖRNEĞİ
  => AVRUPA’DAKİ EĞİTİM SİSTEMLERİ
  => Türk Eğitim Tarihi
  => BATILILAŞMA DÖNEMİ OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİNİN GELİŞİMİNE MUKAYESELİ BİR BAKIŞ
  => Almanya, Fransa ve Polonya’nın Eğitim Sistemleri
  => ÖĞRETMENLİK UYGULAMALARINDA MİKRO ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN ETKİLİLİĞİNİN İNCELENMESİ
  => EDEBİYAT TEMELLİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİNDE WALDMANN MODELİ
  => Sosyal Bilimler Veri Tabanı
  => tezler
  => disiplin ile ilgili KAVRAMLAR,
  => EĞİTİMDE PERFORMANS DEĞERLENDİRME sunu
  => ORTA ÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN
  => BiR HizMET içi EGiTiM OLARAK DENETiM
  => İLKÖĞRETİM OKUL YÖNETİCİLERİNİN DEĞERLENDİRME ROLLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ
  => İlköğretim Müfredat Laboratuvar Okullarında Yönetim Süreci
  => EĞİTİM ÇALIŞANLARININ ÖRGÜTSEL SOSYALLEŞMELERİNDE İLKÖĞRETİM OKULU
  => eğitim üzerine
  => EĞİTİM MAKALE YAZI
  => Eğitişim Yazıları
  => Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Sınıf Yönetim Profillerinin İncelenmesi
  => Odenwald Okulu
  => EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE BİLGİ YÖNETİMİ STRATEJİLERİ - YAŞ VE OKUL
  => Bilgi yönetiminin tanımı ve önemi
  => BİLGİ YÖNETİMİ
  => MAKALELERİMİZ
  => 17. MİLLÎ EĞİTİM ŞÛRASI EĞİTİM YÖNETİCİSİ VE EĞİTİM MÜFETTİŞİ YETİŞTİRME SORUNU
  => EĞİTİM KURUMLARI PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNDE ÖZDEĞERLENDİRMENİN ÖNEMİ
  => Okul Müdürlerinin Öğretmen Denetimindeki Etkililikleri
  => MAKALELER - eğitim
  => makale havuzu
  => YÖNETİM1
  => İNCELEME1
  => İNCELEME2
  => İNCELEME,
  => İNCELEME,,
  => İNCELEME,,,
  => EĞİTİM SOSYOLOJİSİ
  => eğitim dergi arşivi
  => BAĞLANTI
  => eğt
  => AVRUPA BiRLiGi YOLUNDA YENi OKUL, OKUL YÖNETiCiLERiNiN KARAR VERME SÜRECi
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİKNANÇLARININ

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİK

İNANÇLARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN

İNCELENMESİ*

Sursan Erkan EROĞLU**

Kemal GÜVEN***

ÖZET

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları bazı değişkenler(cinsiyet,

bölüm, sınıf düzeyi, ebeveynlerin eğitim durumu ve geldikleri yerleşim yeri) açısından

incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde olup kullanılan yöntem Survey Tarama Modelinin bir

alt yöntemi olan ilişkisel taramadır. Bu araştırmada epistemolojik inançlar, değişkenler açısından

betimlenmiş ve daha sonra bu iki değişken arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu araştırmanın

evreni, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileridir. Çalışma evreni ise bu fakültede

bulunan bölümlerdeki 1. ve 4. sınıflardan tesadüfi küme örnekleme yoluyla seçilmiştir. Verilerin

toplanmasında Schommer(1990) tarafından geliştirilen Epistemolojik İnançlar Ölçeği ve kişisel

bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı

değişkenlere göre değişiklikler gösterdiği ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Epistemoloji, İnançlar, Epistemolojik İnançlar

ABSTRACT

In this research, university students’ epistemological beliefs were observed according to some

variables(sex, department, class level, educational situation of parents and residence). Research is

Survey model. Epistemological beliefs were described according to variables and then teh relation

between these variables were observed. The scope of this study is students inSelçuk University

Faculty of Education. Study scope was chosen from freshman and senior students in this faculty

by random sampling method.Epistmological Belief Scale which was developed by

Schommer(1990) and personal data form were used in order to gain data. In this research it is

revealed that the epistemological beliefs of university students show differences according to

some variables.

Keywords: Epistemology, Beliefs, Epistemological Beliefs

GİRİŞ

Bilginin ne olduğu konusu ilk çağlardan günümüze kadar filozofların,

eğitimcilerin, bilim adamlarının ilgisini çekmiştir. Öyle ki içinde bulunduğumuz

çağ, bilgiye erişimin çok hızlı olması nedeniyle bilgi çağı; bu çağda varlığını

sürdüren topluluklar da bilgi toplumu olarak anılmaya başlanmıştır. Yeni bir

toplum yapısı olarak bilgi toplumu bir günde meydana gelen bir olgu değildir.

Bilgi toplumu da her sosyal olgu gibi bir süreçten sonra oluşmaya başlamıştır.

Sanayi devrimi ve sanayi toplumunun insanlığa getirdiği köklü değişim ve

dönüşümlere benzer bir süreç de, günümüzde yaşanmaktadır. 20. yüzyılın son

* Bu makale “Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Değişkenler açısından

İncelenmesi(Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)” isimli tezin özetidir.

** Arş. Gör., Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi

*** Yrd. Doç. Dr., Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Sursan Erkan EROĞLU – Kemal GÜVEN

296

çeyreği, bu dönüşümün başladığı dönem olmuştur. Teknolojide yaşanan hızlı

gelişme ve değişmeler, insanların yaşam biçimini etkileyerek, bilgi toplumuna

dönüşümün çok kısa sürede gerçekleşmesi yönünde bir sonuç doğurmuştur.

Bilgi çağı olarak nitelendirilen günümüzde, toplumların gelişiminde en

önemli unsur şüphesiz ki eğitimli insanlar ve eğitimli iş gücüdür. Çünkü bilgi,

nitelikli ve eğitimli kişiler tarafından üretilmekte, ancak bu üretim kapasitesine

sahip olan toplumlar ayakta kalabilmektedir. Eğitim, insan topluluklarının

yaşamlarının giderek bilgi ve iletişime dayandığı 21. yüzyılda, önemi daha da

artan bir alandır. Toplumların yaşamlarının giderek bilgi ve iletişime dayandığı

bu yüzyılda, nitelikli insan gücü arayışı, dikkatleri ekonomik, sosyal ve politik

olarak toplumun diğer tüm alanlarıyla organik ve işlevsel bağları bulunan

eğitime yöneltmiştir. Bilgi toplumu olabilmek ve gelişmeleri yakından takip

edebilmek adına eğitimin önemi iyice ortaya çıkmıştır. Eğitim sisteminin

başarısının, büyük ölçüde bu sistemi işleten öğretmenlerin niteliklerine bağlı

olduğu günümüzde yaygın kabul gören bir görüştür. Dolayısıyla toplumların

ihtiyaç duyduğu rekabet ortamlarının vazgeçilmez unsuru olan nitelikli insan

gücünün sağlanmasında önemli rol oynayan öğretmenler, her zaman ilgi odağı

olmuş ve öğretmenlerin yetiştirilmesine ilişkin tüm dünyada sayısız araştırmalar

yapılmıştır.

Bireylerin hayatları süresince aldıkları tüm kararların ve sergiledikleri tüm

davranışların sebeplerinin sahip oldukları inançlar olduğu söylenebilir (Hofer ve

Pintrich, 1997; Pajares, 1992). İnançlar, bireyin yaşamda karşılaştığı her türden

olay, olgu, kişi ya da nesneyi nasıl algıladığını, anlamlandırdığını ve ona karşı

nasıl davrandığını belirleyen, birey tarafından kuşku duymaksızın doğru olduğu

varsayılan içsel kabuller ya da önermeler olarak algılanmaktadır. Bununla birlikte

inancın ne olduğunun tek ve açık bir tanımını yapmak oldukça zordur. Ancak,

bu yöndeki bir çaba eninde sonunda inançla, bilgi arasındaki ayırıma gelip

dayanmak durumundadır (Deryakulu, 2004).

Bireylerin inançlarının, düşünce ve davranışları üzerinde sahip olduğu etki,

eğitimcilerin birçok farklı kategorideki inançları, öğrenme ve öğretim süreçleri

açısından dikkate almalarını zorunlu kılmıştır. Eğitim alanındaki çeşitli kuramlar

zaman zaman farklı türdeki inançları ön plana çıkarmış ve eğitim

araştırmalarının konusu haline getirmiştir. Bu inançlardan biri olan

epistemolojik inançlar da bu çerçevede kritik öneme sahiptir ve öğretmen

adaylarının davranışlarını ve yargılarını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu etkinin

ne gibi sonuçlar doğurduğu araştırılmaya değer bir merak konusu olmuştur

(Deryakulu, 2004).

Son yıllarda öğretmen eğitimindeki araştırmalar da, öğretmenlerin sınıf içi

davranış ve öğretim becerilerini incelemekten, düşünce inançlarını incelemeye

doğru bir yönelim göstermiştir. Öğretmenlerin sahip oldukları inançlardan

bilginin ve öğrenmenin doğasına ilişkin olanlar, diğer bir ifadeyle epistemolojik

inançlar, hangi öğretme yöntem ve tekniklerinin kullanılacağı, sınıfın nasıl

yönetileceği, öğrenmede neye odaklanılacağı gibi öğretmenlerin sınıf içindeki

eğitim ve öğretim etkinliklerini büyük oranda etkilemektedir. Eğitim konusunda

gerçekleştirilecek reformlara engel oluşturan sebeplerin temelinde de büyük

Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

297

oranda öğretmenlerin değişime ne derece eğilimli olduklarını belirleyen inançları

yatmaktadır. Bu nedenle, öğretmen eğitimindeki programların düzenlenmesinde

ve uygulanmasında öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının bilinmesi

önemli görünmektedir (Öngen,2003).

Epistemolojik inançlar genel olarak bireylerin; bilginin ne olduğu

konusundaki fikri, bilme ve öğrenmenin nasıl gerçekleştiği ile ilgili öznel

inançlarıdırlar. Bu inançlar gelecekteki öğretmenlerin program geliştirirken

yapacakları etkinlikleri bütünüyle etkileyeceğini tanımında barındırmaktadır.

Açıktır ki öğretmenlerin içinde bulundukları program sistemi, onların sahip

oldukları inançlar tarafından etkilenip, yönlendirilecektir. Son yıllarda eğitimciler

arasında üniversite öğrencilerinin epistemolojik gelişimleri ve inançlarına yönelik

gittikçe artan bir ilgi söz konusudur. Bunun nedeni bir bireysel farklılık alanı

olarak kabul edilen epistemolojik inançların, öğrenme, öğretim süreçleri ve bu

süreçlerin olmazsa olmazı program geliştirme üzerinde oldukça önemli etkileri

olduğunun araştırma sonuçlarına bağlı olarak ortaya konulmuş olmasıdır

(Deryakulu, 2004).

Bu durumu dikkate alan MEB son dönemde eğitim sisteminde bir takım

değişikler yapmaya çalışmaktadır ki bu değişikliklerin en büyük kısmı da

program geliştirme ile ilgilidir. Daha önce var olan klasik pozitivist yaklaşım

yerini güncel post-pozitivist yaklaşıma yani yapılandırmacı yaklaşıma bırakmaya

başlamıştır. Yeni programın uygulandığı pilot okullarda artık öğrenci merkezli

ve öğrencinin faal olarak eğitim sürecine katıldığı eğitim ortamı

amaçlanmaktadır. Pilot okullardaki bu yeni programın işlerliği yapılan anket

çalışmaları ve öğretmenlerden alınan dönütlerle değerlendirilmektedir.

Yapılandırmacı sistem eğitim sürecindeki önemli unsurları ortaya çıkarmaya

başlamıştır. Eğitim süreci uygulayıcı, program ve öğrenciden oluşan süreçtir. Bu

süreçte programı uygulayacak öğretmenler önem kazanmaktadır. Bu programın

uygulamasına yönelik inançları önem kazanmaktadır. Programın başarıyla

uygulanabilmesi için programı uygulayacak kişinin programa yönelik inançlarına

bağlıdır. Buradan hareketle eğitim bilimleri alanında yapılan araştırmalar da

öğretmenin eğitimi ve niteliğini artırmaktan daha ziyade öğretmenlerin

inançlarına yöneliktir. Bu inançlardan en önemlisi de bilginin doğasına ilişkin

inançlar olarak açıklanabilecek epistemolojik inançlardır. Bu nedenle geleceğin

öğretmeni olacak öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının gelişim

düzeyini incelemek önem kazanmıştır.

Problem Cümlesi

Üniversite öğrencilerinin, cinsiyet, bölüm, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim

düzeylerine ve geldiği yerleşim yerine göre epistemolojik inançları farklılaşmakta

mıdır?

Alt Problemler

Temel problem cümlesine bağlı kalarak geliştirilen alt problemler aşağıdaki

gibi sıralanmıştır:

Sursan Erkan EROĞLU – Kemal GÜVEN

298

1. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları genel olarak ne

düzeydedir?

2. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, cinsiyetlerine göre

farklılaşmakta mıdır?

3. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, bölümlerine göre

farklılaşmakta mıdır?

4. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, sınıf düzeylerine göre

farklılaşmakta mıdır?

5. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, baba eğitim düzeyine

göre farklılaşmakta mıdır?

6. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, anne eğitim düzeyine

göre farklılaşmakta mıdır?

7. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, geldikleri yerleşim yeri

türüne göre farklılaşmakta mıdır?

YÖNTEM

Araştırma Modeli: Bu araştırma, ilişkisel tarama modeliyle

gerçekleştirilmiştir.

Evren ve Örneklem: Bu araştırmanın evreni, 2003–2004 eğitim öğretim

döneminde, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören

öğrencilerdir. Araştırma örnekleminin belirlenmesinde adı geçen fakültedeki

tüm bölümler listelenmiş, daha sonra Random (şans yoluyla) yolla 7 tane bölüm

seçilmiştir. Yapılan tesadüfî küme örneklemeye Bilgisayar ve Öğretim

Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü, İlköğretim

Matematik Öğretmenliği Bölümü, Türkçe Öğretmenliği Bölümü, Psikolojik

Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, İngilizce Eğitimi Bölümü ve Fen Bilgisi

Eğitimi Bölümü girmiştir. Bu bölümlerdeki ilgili sınıflara grup olarak

araştırmanın ölçme aracı uygulanmıştır. Bu yönüyle araştırmada oransız küme

örnekleme yaklaşımı uygulanmıştır.

Veri Toplama Araçları: Bu araştırmada gerekli bilgileri toplamak amacıyla,

Kişisel Bilgi Formu ve Epistemolojik İnanç Ölçeği kullanılmıştır.

Epistemolojik İnanç Ölçeği

Araştırmada, öğrencilerin epistemolojik inançlarını ölçmek amacıyla

Schommer (1990) tarafından geliştirilen ve Deryakulu ve Büyüköztürk (2002)

tarafından Türk Üniversite öğrencileri üzerinde geçerlik ve güvenirliği saptanan

Epistemolojik İnanç Ölçeği (EİÖ) kullanılmıştır. Özgün ölçek “Sabit Yetenek”,

“Öğrenme Hemen Gerçekleşir”, “Bilgi Basittir” ve “Bilgi Kesindir” olmak

üzere dört faktörden oluşmaktadır. Ölçek Türkiye’ye uyarlandığında kültürel

farklılıklardan dolayı “Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç”(ÖÇBOİ),

“Öğrenmenin Yeteneğe Bağlı Olduğuna İnanç”(ÖYBOİ) ve “Tek Bir

Doğrunun Var Olduğuna İnanç”(TBDVOİ) olmak üzere üç faktörden

oluşmaktadır. Ölçek, (1) Kesinlikle Katılmıyorum ile (5) Kesinlikle Katılıyorum

arasında değişen 5 dereceli Likert tipi bir ölçektir. Ölçekten alınan puanların

değerlendirilmesi faktör bazında yapılmakta, ölçeğin tümünden alınan puanlar

kullanılmamaktadır. Ölçeğin “Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç” adlı

Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

299

faktöründe 17’si olumsuz, 1’i olumlu toplam 18 madde bulunmaktadır. Bu

faktörde yer alan örnek bir madde şöyledir; “Eğer biri bir şeyi kısa bir sürede

anlayamıyorsa anlamak için çaba sarf etmeyi sürdürmelidir”. Ölçeğin

“Öğrenmenin Yeteneğe Bağlı Olduğuna İnanç” adlı ikinci faktöründe hepsi

olumlu toplam 9 madde yer almaktadır. Bu faktörde yer alan örnek bir madde

şöyledir; “Gerçekten zeki olan öğrencilerin okulda başarılı olmaları için çok

çalı8_J_B@.+A,şmalarına gerek yoktur”. Ölçeğin “Tek bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç”

adlı üçüncü faktöründe ise hepsi olumlu 8 madde bulunmaktadır. Bu faktörde

yer alan örnek bir madde şöyledir; “Fen Bilgisi derslerinin en iyi tarafı, çoğu

problemin tek bir doğru yanıtının olmasıdır”. Ölçeğin her bir faktöründen

alınan yüksek puan, bireyin o faktöre ilişkin olgunlaşmış / gelişmiş

(sophisticated) inançlara sahip olduğunu göstermektedir. Özgün ölçeğin test

tekrar test güvenirliği .74’tür, faktörlerin güvenirlik katsayıları ise .85 ile .63

arasında değişmektedir (Schommer, 1993). Uyarlanan 35 maddelik ölçeğin

Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları birinci faktör için .83, ikinci faktör için

.62, üçüncü faktör için .59 ve ölçeğin bütünü için ise .71 olarak hesaplanmıştır

(Deryakulu ve Büyüköztürk, 2002).

BULGULAR

Birinci alt probleme ait aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri Tablo

1’de verilmiştir.

Tablo 1. Öğrencilerin Epistemolojik İnanç Düzeylerinin aritmetik ortalama

ve standart sapma değerleri

N X Std. Sapma

Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç 624 36,18 8,446

Öğrenmenin Yeteneğe Bağlı Olduğuna İnanç 624 18,44 5,002

Tek Bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç 624 25,75 5,611

Öğrencilerin epistemolojik inanç düzeyinin genel olarak ne durumda olduğu

boyutlara göre bakıldığında ÖÇBOİ boyutunda ortalamanın 36,18 olduğu

görülmektedir. Ölçeğin bu boyutunda 17’si olumsuz, 1’i olumlu toplam 18

madde bulunmaktadır. Buradan alınacak en yüksek puan 90; en düşük puan da

18’dir. ÖÇBOİ boyutunda alınabilecek en yüksek puanın 90 ve ortalamanın

36,18 olduğu göz önüne alınırsa öğrencilerin öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna

dair inançlarının düşük durumda olduğu görülmektedir. ÖYBOİ boyutunda ise

ortalama 18,44’tür. Ölçeğin bu boyutunda hepsi olumlu toplam 9 madde yer

almaktadır. Bu boyutta alınabilecek en yüksek puan 45’ken en düşük puan ise

9’dur. ÖYBOİ boyutunda alınabilecek en yüksek puanın 45 ve ortalamanın

18,44 olduğu g

İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 644993 ziyaretçi (1184719 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol