edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  => Attila İlhan Şiiri-DoDoç.Dr. Yakup ÇELİK
  => Bunalım Edebiyatı ve Modernizmin Sorunları-Svetlana Uturgauri
  => Karagöz'e Ezgi-Satı Erişen
  => Orta Oyunu Eksikliği-Nihal Türkmen
  => Orta Oyunu ve Karagöz-Nihal Türkmen
  => Dilin Yapısı ve Toplumun Yapısı-Emile Benveniste
  => Türkçe Metinlerde Bağdaşıklık ve Tutarlılık-İrem Onursal
  => Asansörle Yükseltilmek İstenen Çukurlar-Can Yücel
  => KÜLTÜR VE ÖTESİ-Cemil MERİÇ
  => Türkoloji-Cemil MERİÇ
  => Tevfik Fikret ve Batı Retoriği-Rıza Filizok
  => Estetik tarihimize bir bakış-Arslan Kaynardağ
  => MÜRSEL MECAZ-Rıza FİLİZOK
  => Başlıca Dil Bilimi Akımları-Prof.Dr. Rıza FİLİZOK
  => ZİYA OSMAN SABA’NIN NEFES ALMAK ADLI ŞİİR KİTABINDA -Yrd. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => HİKAYE VE ROMANDA “ANLATICI”YA GÖRE METİN TİPLERİ, - Yard. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => GÖSTERGEBİLİM-Yard. Doç. Dr. Mustafa Ö Z S A R I
  => TÜRKİYE'NİN ÖNEMİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME VE KÜLTÜREL FARKLILIKLAR ÇERÇEVESİNDE ULUSAL KÜLTÜR-Prof. Dr. Emre Kongar
  => TÜRKİYE'NİN KÜLTÜREL ÖZ-ANLAYIŞI: AVRUPA BİRLİĞİ İÇİN BİR ZENGİNLİK-Emre Kongar
  => BARIŞ KÜLTÜRÜ VE DEMOKRASİ-EMRE KONGAR
  => GOP NEYİ AMAÇLIYOR, NEYİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR-EMRE KONGAR
  => YENİ EMPERYALİZM, HUNTINGTON VE ELEŞTİRİSİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE-Emre KONGAR
  => DEMOKRASİ KÜLTÜRÜ SORUNLARI-Emre Kongar
  => AVRUPA BİRLİĞİ'NE "ONURLU VE BAŞI DİK" GİRİŞ NE DEMEK-Emre Kongar
  => TOPLUMSAL VE SİYASAL GELİŞMEMİZİ ETKİLEYEN MARKALAR-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME, MİKRO MİLLİYETÇİLİK, ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK, ANAYASAL VATANDAŞLIK-Emre KONGAR
  => NİYAZİ BERKES'DE ÇAĞDAŞLAŞMA KAVRAMI-Emre KONGAR
  => KEMAL TAHİR-Hilm Yavuz
  => OYUNLARIM ÜSTÜNE-Nazım Hikmet
  => OYUN YAZARI OLARAK-Ataol Behramoğlu
  => POPÜLER EDEBİYAT- M. Orhan OKAY
  => HER SÖZ BİR ŞEY SÖYLER-Feyza HEPÇİLİGİRLER
  => Tiyatronun Kökeni, Ritüel ve Mitoslar
  => ROMANDA KURMACA VE GERÇEKLİK
  => Fuzûlî’nin Hikaye-i Leylâ ve Mecnun’u
  => SEZAİ KARAKOÇ ve HİS “;KAR ŞİİRİ”;-Selami Ece
  => İSTANBUL’UN AHMED MİDHAT EFENDİNİN ROMANLARINA TESİRİ
  => AHMET MİDHAT’A ATFEDİLEN BİR ESER: “HÜKM-İ DİL” VE MANASTIRLI MEHMET RIFAT
  => CEZMİ ÜZERİNE BAZI DÜŞÜNCELER
  => "EDEBİYATEĞİTİMİ"NDE "EDEBÎ METİN"İN YERİ VE ANLAMI
  => Mustafa Kutlu ve Rüzgârlı Pazar
  => BİR BİLİM ADAMININ ROMANI” ÜZERİNE GEÇİKMİŞ BİR TAHLİL
  => ÖLÜMÜNÜN 50. YIL DÖNÜMÜNDE
  => “MİT”TEN “MODERN HİKÂYE” “HİKÂYE”NİN SERGÜZEŞTİ
  => EDEBİYAT DİLİ/EDEBÎ DİL
  => BİR NESLİN VEYA BİR ŞAİRİN ROMANI: MÂİ VE SİYAH
  => İSTİKLÂL MARŞI’NIN TAHLİLİ
  => CAHİT KÜLEBİ
  => TEVFİK FİKRET’İN ŞİİRLERİNDE TRAJİK DURUM
  => MEHMED RAUF’UN ANILARI yahut EDEBÎ HATIRALARIN YAYIMI ÜZERİNE BİR DENEME
  => MEÇHUL BİR AŞKIN SON NAĞMELERİ: TEVFİK FİKRET’İN “TESADÜF” ŞİİRLERİ / YARD. DOÇ. DR. NURİ SAĞLAM
  => Tarihsel Romanın Eğitimsel İşlevi
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ1
  => Tanzimat Dönemi Oyun Yazarliginda Batililasma
  => SİNEMA VE EDEBİYAT TÜRLERİ
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ, ESTETİK BİR HAZZIN EDİNİMİ
  => EDEBÎ TENKİT
  => ADALET AĞAOĞLU’NUN DAR ZAMANLAR ÜÇLEMESİNDE KİMLİK SORUNU
  => Halit Ziya ve Mehmet Rauf'un hayatları ile romanları
  => YAZIN VE GERÇEKLİK
  => MİLLÎ EDEBİYAT
  => HECE-ARUZ TARTIŞMASI/ Arş.Gör.Oğuzhan
  => AHMET HAŞİM’İN ŞİİRLERİNDE ATEŞİN DİLİ / ARŞ. GÖR. VEYSEL ŞAHİN
  => ROMAN TEKNİĞİ BAKIMINDAN YABAN
  => TANZİMATTAN GÜNÜMÜZE COCUK EDEBİYATI
  => KADIN VE EDEBİYAT
  => Şiirin Temel Özellikleri-Christopher Caudwell
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ: HERMENEUTİK BİR YAKLAŞIM Vefa TAŞDELEN
  => VOLTAİRE VE ROUSSEAU ETRAFINDA AYDINLANMA ÇAĞI FRANSIZ YAZINI
  => TÜRKİYE’DE ULUSAL KÜLTÜR TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ UYGARLIK SORUNU
  => EDEBİYATIN DİLİ ÜZERİNE
  => TARİHİN SINIFLANDIRILMASI
  => Türk Milletini Uyandıran Adam: Attila İlhan
  => EDEBİYAT DERSLERİNİN İÇERİĞİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ KONUSUNDA
  => "Yalancı şöhretlerin Gerçek Yüzünü Ortaya Koydum"-Hilmi Yavuz
  => AVRUPA BİRLİĞİNİ YARATAN NEDENLER VE TÜRKİYE Metin AYDOĞAN
  => DİVAN ŞİİRİYLE HALK ŞİİRİNDE ORTAK BİR SÖYLEYİŞ BİÇİMİ
  => divan şiirindeki sevgili tipini alaya alan bir roman
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ
  => BAĞLANMA VE ÇELİŞKİ
  => Antik Çağ’da Tarih Yazmak
  => TARİHÎ ROMANDA POST-MODERN ARAYIŞLAR
  => Kültürel Batılılaşma
  => GARPÇILAR VE GARPÇILAR ARASINDAKİ FİKİR AYRILIKLARI
  => Harf Devrimi Üzerine Yeniden Düşünmek
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİNDE WALDMANN MODELİ
  => KEMÂL AHMED DEDE VE TERCÜME-İ MENÂKIB-IMEVLÂNÂ’SI
  => TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ İÇERİSİNDE URDUCA
  => Avrupalılaşmak mı, Avrupalılaştırmak mı?CEMİL MERİÇ
  => ŞAİRANE BİR ÇEVİRİ yahut TOPLUMBİLİMİN SERÜVENLERİ Cemil MERİÇ
  => 47 LİLER YAHUT BİR ROMANIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
  => ZAMAN, ZAMAN – I TERAKKİ Cemil Meriç,
  => Kırk Ambar (Cilt1)
  => KADIN RUHU, Cemil Meriç
  => Umrandan Uygarlığa-C.Meriç
  => Balzac’tan önce modern roman-Cemil Meriç
  => ARİSTARK’LA ZOİL-c.meriç
  => ELİNDE CENNET AÇAN ZEND AVESTA- c.meriç
  => SELEFÎLİK–SÛFÎLİK VE ÂKİF-SÜLEYMAN ULUDAĞ
  => Mehmet Âkif- Mâhir İz’e Yazdığı Mektuplar
  => DİDO SOTİRİYU’NUN ROMANI GİBİ BİR ROMANIMIZIN OLMAYIŞI
  => HİLMİ YAVUZ’UN DENEMECİLİĞİ
  => İRONİ KAVRAMI, GERÇEKÜSTÜCÜLÜK VE ERCÜMEND BEHZAD LAV ŞİİRİ ÜZERİNE
  => OKUNAMAYAN ROMANLAR
  => Gelenekçilik Geleneğe Dahil Değil
  => Türk Tiyatrosunda İronik Söz, İronisiz Metin
  => Postmodernist İroni
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNİN SİYASİ ETKİLERİ
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNDE SİNEMASAL ÖĞELER
  => Savaş
  => Newton, Goethe ve Sosyal Bilimler
  => Bir Afyon (!) Olarak Diktatörlükten Demokrasiye Futbol
  => Adorno Yüz Yaşında
  => Theodor Adorno: Kültür Endüstrisini Yeniden Düsünürken
  => ADORNO'NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => ADORNO’NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => Frankfurt Okulu
  => TARİHİ MADDECİLİK VE KAPİTALİZM - ÖNCESİ TOPLUMLARASYA TOPLUMU - FEODALİTE Asaf Savaş AKAT
  => POSTMODERNİZM GEÇ KAPİTALİZMİN KÜLTÜREL MANTIĞI
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 2
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 3
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco 2
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak 2
  => Türkoloji Araştırmaları Makaleler Veritabanı
  => Yeni Makaleler
  => Türkoloji Araştırmaları Dergisi
  => Türkoloji Makaleleri
  => ŞAİR DUYARLILIĞI Afşar TİMUÇİN
  => Yazılar.....
  => SEÇME YAZILAR
  => EDEBİYAT Tez / Makale / Kitap ara
  => Orhan Pamuk: Babamın bavulu Nobel konuşması
  => PiVOLKA'da Çıkan Yazılar
  => Amin Maalouf Üstüne
  => Öykünün Yüzyılı /Feridun ANDAÇ
  => Cumhuriyet Dönemi Türk Felsefesinde Bir Hareket Noktası Olarak Teoman Duralı-oktay taftalı
  => Sofist Bilgeliğin "Empirist" Dayanakları Üzerine 0.TAFTALI
  => Birlik ve Liderlik Hayalleri O.TAFTALI
  => Eğitilemeyen Bir Varlık Olarak İnsan O.TAFTALI
  => Çağdaş Bir Tarım Toplumuna Doğru O.TAFTALI
  => Sosyo-Politik Bağlamda Bir Dekadans Olarak Bilgi Toplumu O.TAFTALI
  => Aşkla Varolan Hayatlar O.TAFTALI
  => Batı Medeniyetinin Mutsuz Çocuğu Entelektüel O.TAFTALI
  => Nihat Genç Yazıları
  => Batılı Tarih Bilimi ve Tarihin Mantığı
  => Bir Hayat Alanı Olarak Aile O.TAFTALI
  => Bir Savaşın Kavramları Üzerine
  => Çalışma ve Erdem Kavramları Arasındaki İlgi Üzerine O.TAFTALI
  => Değer Üreten Hayatlar
  => Doğu'nun Hayal Ülkesi O.TAFTALI
  => Dostlukla Yükselen Hayatlar O.TAFTALI
  => Şiirimizin Hazin Sonu O. TAFTALI
  => Soğuk ve Sıcak Hayatlar OKTAY TAFTALI
  => Yalanın Fenomenolojisi O. TAFTALI
  => Günümüzde Medya Kılavuzluğu - Günümüzde Medya Kılavuzluğu
  => Ermeni Meselesinin Kökenini Batının Irkçılığında Aramak Lazım Prof. Dr. Türkkaya Ataöv
  => Osmanlı’dan Lozan’a Musul-Kerkük
  => “Sözümü Tutamadım, Artık Yaşayamam” Turhan Feyizoğlu
  => Gerilla Mustafa Kemal ve Türk Yurtsever Kurtuluş Hareketi Turhan Feyizoğlu"
  => SİYASİ TARİH YAZILARI -YEREL TARİH YAZILARI
  => Yazarlar - yazılar
  => TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLIĞIN DÜŞÜNSEL - SİYASAL TEMELLERİ
  => yazılar 1
  => yazılar2
  => türk dünyası
  => Derin devlet
  => YAZILAR,
  => SOSYOLOJİ.
  => YAZILAR,,.
  => TANZİMAT DÖNEMİ
  => İdealizm-Realizm
  => Cemil Meriç..
  => ilhan berk
  => NİYAZİ BERKES’İN TÜRK KİTLE İLETİŞİM TARİHİNE KATKILARI
  => yazılar.
  => yazılar..
  => yazılar,
  => yazılar,,
  => yazılar.,
  => YAZILAR.
  => YAZILAR..
  => YAZILAR-
  => YAZILAR-,
  => yazılar.1
  => y.1
  => y.2
  => y.3
  => y.4
  => y.5
  => y.6
  => y.7
  => y.8
  => y.9
  => y.10
  => y.11
  => y.12
  => y.13
  => y.14
  => y.15
  => y.16
  => y.17
  => y.18
  => y.19
  => y.20
  => y.21
  => y.22
  => y.23
  => y.24
  => y.25
  => y.30
  => y.31
  => y.32
  => y.33
  => y.34
  => y.35
  => y.36
  => y.37
  => y,38
  => y.39
  => y.40
  => y.41
  => y.42
  => y.43
  => y.44
  => y.45
  => y.46
  => y.47
  => İnsan-Mekan İlişkileri
  => SANAT VE ELEŞTİRİ
  => Türkiye’de olumsuz Pierre Loti eleştirileri
  => TÜRKiYE’DE MODERN EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ
  => ATATÜRK,
  => MAKALELER:
  => MAKALELER,
  => yz
  => yz1
  => yz2
  => yz3
  => yz4
  => yz5
  => yz6
  => yz7
  => yz8
  => FRIEDRICH NIETZSCHE’NİN TARİH ANLAYIŞI
  => Edebiyat Nedir?
  => YM1
  => YM2
  => YM3
  => YM4
  => YM7
  => YM8
  => YM9
  => İbn Battûta’da “Ahı” Kelimesi ve Anadolu
  => Simone de Beauvoir: Abjeksiyon ve Eros Etiği
  => Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri
  => Psikanalitik ve Post-Yapısalcı Feminizm ve Deleuze
  => Tarihsel Bir Perspektif Üzerinden İroni Tür ve Tekniklerinin Gelişimi ve Bazı Uygulama Örnekleri Tarihi Gelişim
  => İroni ve Melankoli*
  => İroni, Nostalji ve Postmodern
  => “Daha İyi Anlamak İçin Daha Fazla Açıklamak” İsteyen Bir Yorumbilimci: Paul Ricœur
  => Kendi (Paul Ricœur Üstüne)
  => Sersemleşme Okulu
  => Osmanlı ve Avrupa Arasındaki Karşılıklı Etkileşimde Etnomaskeleme
  => Antik Yunan Tragedyasının Metafiziği
  => Sonbahar Mitosu: Tragedya*
  => Ayrışma, Çatışma ve Fanatizm
  => Fanatizm İlkelliktir
  => Tuhaf Bir Çocuk
  => Huzursuz
  => Benjamin’in Mistisizmine “Üç Yönlü Yol”
  => Renan, Irk ve Millet
  => Varlık, Benlik, Hatırlayış ve Unutuş Üzerine
  => Hangi Kilidin, Hangi Anahtarı?
  => Romanda Tarih
  => Bugün Psikanalizi Tartışmak
  => Kültürde Bakış
  => 1930 Goethe Ödülü Dolayısıyla Frankfurt Goethe Evi’nde Konuşma
  => Jacques Derrida ve Konukseverlik Sorusu
  => Metafiziğin Kalesi Hakkında Düşünmek
  => Hakların İadesi
  => Modern Etiğin İki Temel Direği Agnes Heller
  => Ezoterizme Genel Bir Giriş
  => Turnanın Semahı, Ezoterizmin Zamanı: Bektaşi ve Alevi Zaman Kavrayışla
  => Yeni sayfanın başlığı
  => Ulus-Ötesinden Hukuka Bakmak: Jürgen Habermas
  => Yeni Perspektifler Gerçeğin Çölüne Hoşgeldiniz
  => Orlan: Kırılan Ten Kubilay Akman
  => Pusudaki Ten, Vice Versa
  => Cimri ve Çöp Arasındaki Güçlü İlişki Üzerine
  => Demokrasi Kavramı Üzerine Hayli Spekülatif Bir İrdeleme
  => Benim Çöp Bayramım
  => Kamu Yeniden Kurulurken Kadınlara Ne Olacak?
  => Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant
  => Kant ve Üniversite İdeası
  => İki Yüzüncü Ölüm Yıldönümünde: Immanuel Kant ve Kantçılık
  => Kant ve Yeni Kantçılık
  => Otuz Beşinci Gece: Ruh, Can, Hayat, Ölüm, Akıl ve Öte Dünya Üzerine1
  => Ölüm Üzerine Tıbbi Çeşitlemeler
  => Ölüme Karşı Ölüm
  => Avrupa İçin Yeni Bir Ethos Üzerine Düşünceler
  => Avrupa ve Ötekileri
  => Sûfî Şiirinin Poetikası
  => Byron ve Romantiklik
  => Kötülük Toplumu ve Biçimin Muhalefeti
  => Balkanlar: Metaforların Çarpıştığı Bir Savaş Alanı
  => Badiou: Etik Üzerine
  => “Semen est Sanguis" Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta Kan
  => Âdet Kanaması Tecrübesi: Sınırlar ve Ufuklar
  => Said ve Saidciler ya da Üçüncü Dünya Entelektüel Terörizmi
  => Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken
  => Adorno ve Tanrının Adı
  => Kant, Adorno ve Estetiğin Toplumsal Geçişsizliği
  => Adorno ve Berg
  => İbn Battûta Seyahatnamesi
  => Irak Savaşı ve Sivil Etkinlikler
  => Yamalı Çelişkiler Semti: Saraybosna'dan Yenibosna'ya
  => Halkla Birlikte Bir Çağdaş Kent Söylemi Üzerine
  => Yeni Dünya Düzeninin Sonu?
  => Selçuklular Anadolu’da
  => Anadolu Selçuklu Sultanı I. Alâeddin Keykubâd Dönemine (1220-1237) Bir Bakış
  => 13. Yüzyılın Başında Anadolu’da Ticaret
  => Selçuklular Döneminde Anadolu’da Felsefe ve Bilim (Bir Giriş)
  => Nietzsche ve ‘Akla’ İsyan
  => Bizans Manastır Sistemine Giriş
  => Öğrenci Radikalizmi Üzerine Düşünceler
  => 1968’i Yargılamak ya da 68 Kuşağına Mersiye
  => “Gelecekte İnsanlara Çok Güzel Görüneceğiz”
  => Nevroz, Psikoz ve Sapkınlık
  => Üniversitede Psikanaliz Öğretmeli miyiz? Sigmund Freud
  => Psikanalist Kimdir?
  => Nerelisiniz?
  => Irak’a Kant Çıkarması
  => Bizans Şaşırtıyor
  => 12 eylül dosyası
  => FETHİ NACİ: Cesur, Gerçekçi Ve Halkçı... İzzet Harun Akçay
  => SON OKUDUKLARIM- İzzet Harun Akçay
  => Sabahın yalnız kuşları-İzzet Harun Akçay
  => Bir Portre - Cahit Sıtkı TARANCI - Şükran KURDAKUL
  => ŞİİR NEDİR? Cahit Sıtkı TARANCI
  => Afşar TİMUÇİN - Şair Duyarlığı
  => Ahmet KÖKLÜGİLLER - Karacaoğlan'ın Yaşamı ve Şiirleri
  => Atilla ÖZKIRIMLI - Dadaloğlu ve Çevresi
  => Aysıt TANSEL - Metin Eloğlu
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
BAĞLANMA VE ÇELİŞKİ

BAĞLANMA VE ÇELİŞKİ

VİNCENT von WROBLEVSKY*

Çeviren: Uluğ Nutku

«Sartre'm kişiliğinde ön sıradan bir felsefi roman yazarıyla

karşılaştığımız kuşku götürmez. Voltaire'den beri felsefi romanın

masala yakın hafif bir yazı türü olduğu, Fransa'da bilinen bir

şeydir. Sartre'm edebiyatının bu türle ilgisi yoktur; tersine, bir

varoluş felsefesine bağlı edebiyatın ne olabileceğine ilişkin işlenmiş

bir kavram verir bize.»

Paul Nizan, Sartre'm Bulantı adlı romanının yayımlanmasından

sonra, 15 Mayıs 1938'de, sol eğilimli akşam gazetesi Ce

Soir'da böyle yazıyordu. Gelecekte Sartre'm hayatında ve eserinde

biçimlenecek üretken çelişkilerin birkaçını da, karşıt kavram

çiftleri olarak adlandırıyordu: edebiyat ve felsefe, aydınlanma geleneği

ve modernlik, toplum eleştirisi ye ahlak.

Daha çocukken büyük yazar diye tanınma nevrozuna tutulan

Sartre —otobiyografisi Sözcükler, çocukluğunu pek etkileyici

bir biçimde anlatır— 1915'de, on bir yaşındayken kompozisyon

ödevinde, sınıfında en kötü notu aldı. Öğretmeni verdiği notu yazılı

bir yargıyla da açıklıyordu: «Çok düşüncesiz bir öğrenci; bir

soruya verdiği ilk cevap hemen hemen hiçbir zaman doğru olmuyor...

Düşünmeye iyice alışmalı!» Bu pedagojik öğüt Sartre'm

yüreğine oturmuş olmalı; yoksa Simone de Beauvoir, Sartre'ı tanıdığı

1929 yılını anımsarken, durup dinlenmeden düşünen bir

insan olarak anlatmazdı onu. Yazarın çocukluk arkadaşı olan Nizan,

Bulantı'yı tanıtırken, yalnız temel çelişkilerden değil, Sartre'ı

Özgürlük Yolları'na yönlendirecek adımlardan da söz eder: «Jean-

Paul Sartre, kendisini büyük suçlamalar karşısında bırakmamak,

gerçekliğe bütünüyle açılmamak için romancıda olması gereken

kesin çizgili ve acımasız yetenekleri taşıyor.» Gerçi Bulantı yazı

* Felsefeci, DAC Bilimler Akademisi Üyesi.

128

yazma, kendini anlama, bu işleri bilen tanışlara işmar edercesine

göz kırpışlarla dolu bir kitaptır, ama bütün bunlara rağmen

Nizan, öngörülerinde haksız değildir. Bulantı'mn son sayfalarında,

romanın kahramanı Antoine Roquentin, sanat eserinde, «varoluşsun

alternatifini bulur (burada, varoluş, geçici, rastlantılı,

hiçbir şeyle haklı çıkarılamayan, sıvılaşan, yapışkan, sümüklü,

kaygan, tiksinti veren olarak anlatılır). Bir Yahudinin bestelediği,

bir zencinin söylediği Blues'da. pırlanta sertliği, kesinliği, seçikliği

vardır; burada zorunluluk, güzellik, süreklilik, ölümsüzlük,

özgürlük söz konusudur. Özgürlük sanat eserinde nesneleşir; eser,

baskı altında tutulan sanatçı azınlıkların, hiç de rastlantısal olmayan

yaratıcılıklarının baskıdan kurtuluşunu ilan eder

Bulantı'da, edebiyat açısından biçimlenen rastlantı-özgürlük

karşıtlığı, Sartre'm 1943'de yayımlanan ilk büyük felsefe çalışmasında

(L'Etre et le Neant Varlık ve Hiçlik— kavramsal açıdan

ele alınır. Kendisi-için olan özgürlük, bilinç; kendi başına

olanı, varlığı, nesneleri parçalamalıdır. Husserl'in Fenomenclojisi

ve Heidegger'in varlıkbilimiyle (ontolojisiyle) hem beraber hem

de onlara karşı bir tutum benimseyen Sartre, «Özgürlük Felsefesi

» nde tanrıtanımaz varoluşçuğu geliştirir.

Savaş sonrası yıllarda moda felsefe haline gelen bu akım,

Marksizmin yanı sıra ve ona karşı, genç aydın kuşak üzerinde en

güçlü etkiydi. Öylesine moda oldu ki artık varoluşçu giyiniliyor,

dans ediliyor, saçlar uzatılıyordu. İşleri başından aşkın yurttaşlar

ise, varoluşçuluğu, gençliğin ahlakını bozan kahvehane felsefesi

diye kötülüyorlardı.

Ama kültürünü, kültür hayatına ilişkin bilgilerini, bulvar gazetelerinden

almakla yetinmeyen kimse Sartre'm adını başka bağlamlarda

amyordu; öne çıkan kavram «bağlanmalı edebiyat» ti

(«litterature engagee»). Ciddi okuyucu, Sartre'm yazardan, yazdıklarının

siyasal ve toplumsal sonuçlannı düşünmesini istediğini

anlıyordu. İletişimi vurgulamasıyla, alıcılık üzerindeki ısrarıyla,

«okuyucunun özgürlüğüne işaret göndermekle» Sartre, yazarlar

arasında verimli bir tartışmayı başlatmakla kalmadı, edebiyat bilimini

de verimli kıldı; çünkü Edebiyat Nedir? (1948) adlı kitabı,

bütün sınırları aşarak bugüne dek uyarıcılığmı sürdürmüştür.

Sartre'm 1943'de sahneye konulan Sinekler'i, direnişe çağrı

olarak anlaşılmıştı, ama yazarınm özgürlük felsefesinin popüler

olmasını da sağlamıştı. «Cehennem başkalarıdır» sözünü bildiri

haline getiren Gizli Oturum; Sartre'm daha geniş toplum ve tarih

boyutları arayışını dışavuran Duvar başlığı altındaki beş öykü

(1939) varoluşçuluğu halka tanıtan yazarlardı..

Özgürlük Yolları roman üçlemesinde (Akıl Çağı, Yaşanmayan

129

Zaman, Yıkılış), halk cephesine, Münih Antlaşmasına ve 1940 savaş

yazına tarihi çerçeve içinden bakar Sartre. Birinci ciltte birkaç

bireyi, tarihi arka planda yirmi dört saat izler; ikincisinde

Dos Passos ve Faulkner'dan öğrendiği en modern eşzamanlama ve

montaj tekniğiyle «Münih haftası» nı birçok Avrupa kentinde aynı

zamanda yaşatır; üçüncüsünde ise savaşı Fransanm yenilgisine

kadar tasvir eder.

Bulantı'nm son sayfalarıyla Özgürlük Yolları arasjnda; zenci

şarkıcının okuduğu Some of these days/You'll missme honey...

şarkısıyla Sartre'ın bağlanması arasında, tarih, büyük olaylar işlemektedir.

Bağlanmalı yazar olmadan, yani yazılarıyla ırk ayrımına

karşı (siyah ırka ilişkin Saygılı Yosma —1946, «Siyah Örfe»

1948— ve Yahudi ırkına ilişkin Yahudi Sorunu Üzerine Düşünceler

» 1946) somut çıkışlar yapmadan önce gerçekliğe güçlü bir biçimde

açılıyor, onu daha sıkı ve acısını çekercesine yaşıyordu. Savaş,

tutsaklık ve karşıkoma hareketi ise onun burjuvaziye karşı

—Hitler'den çok halk cephesinden korkan burjuvaziye karşı—

nefretini keskinleştiren, onu daha siyasal, daha bilinçli yapan deneyimlerdi.

Alman faşistlerin 1940'da kurşunladığı arkadaşı Paul

Nizan, Sartre'ın modern edebiyata dikkatini çekmekle kalmamış,

onun bir gerçekle karşılaşmasına katkıda bulunmuştu. Bu gerçek,

Sartre için, ömrü boyunca, değişik biçimler alan ama en yüce olan

bir anlamı taşıyan işçi hareketidir. Burjuva kökenli aydın olarak

yüzyılımızın devrimci değişimleriyle bağıntısı, Sartre'ın en üretken

çelişkisi olmuştur.

Sartre, savaş sonrası yıllarda işçi sorunlarıyla ilgisine açıklık

kazandırmaya çalışırken siyasete girdi ve Marksizme yöneldi. Bu

verimli yıllarda Gizli Oturum, Mezarsız Ölüler, Saygılı Yosma,

Şeytan ve Yüce Tanrı, Nekrassov, sonra Altona Mahpusları gibi

oyunlar yazdı. Senaryo olarak da şunları sayabiliriz: İş İşten Geçti,

Siyaset Çarkı ve Salem Büyücüleri. Bu dönemdeki edebiyat incelemeleri

de şunlardır: Baudelaire, Ermiş Genet: Komedyen ve

Kurban.

Soğuk savaş yıllarında «Batı Dünyasının Özgürlükleri» ne

kendisini kaptırmadı. Albert Camus ve Maurice Merleau-Ponty ile

arkadaşlığı siyasal karşıtlıklar nedeniyle son buldu.

Otuz cilde varan yazıları, tek bir roman gibidir; ciltler, romanının

bölümleri olarak birbirini tamamlar, çelişkiler ^anlı bir

bütün oluşturur. Büyük çalışmalarının çeşitliliği ve tamamlanmamışlığı

(Varlık ve Hiçlik, Özgürlük Yıllan, Diyalektik Aklın Eleştirilmesi,

ve son olarak Ailenin Budalası), yaratısının çelişkisinin

ürünleridir. Bu yazılarında, felsefe ve edebiyat aracılığıyla uğrunda

bir ömür harcadığı büyük sorunları keşfe çıktı: Bireyin top-

130

lumla ve tarihle ilişkisi; ahlak, sanat, siyaset ilişkisi; yazan bir

insan nasıl olunur? sorusu, vs.

Altmışlı yıllardaki siyasal bağlanması (Üçüncü Dünya ve

özellikle Viyetnam Kurtuluş Savaşıyla dayanışma) ve yetmişli

yıllarda 68 Mayısının anarşizmi, kişiliğinin süregiden bir yanı olan

bireyciliği ve ahlakçılığı ile sıkıca bağlantılı olarak ortaya çıkar.

Edebi üretimi ise, geriler gibi olur. Gustave Flaubert ile çocukluğundan

beri hiç kesilmeyen ilgisi ise, bu arada büyük bir ürün verir:

Geçmişi, diyalektik tarzda aşan 3000 sayfalık bir roman ve

roman oluşu kadar biyografi, felsefe, edebiyat kuramı, tarih, psikoloji,

psikanaliz ve yine de ahlaki bir deneme olan Ailenin Budalası'dır

bu. Bir zamanlar Ermiş Genet'mn, Varlık ve Hiçlik'e katılarak

ikinci- büyük felsefe kitabına, Diyalektik Aklın Eleştirilmesi'ne

yol açması gibi, şimdi de Ailenin Budalası'nda. geliştirilen

ileri-geri yöntem, bireyden aileye, gruba, katmana, sınıfa, ulusa,

çağa ve sırasıyla geriye doğru uygulanarak şu sorulara cevap

arar: Bugün bir insan hakkında ne bilinebilir? İnsanın işiyle ilişkisi

nasıldır?

Ama, Ailenin Budalası, yalnızca bir arabasamak, İktidar ve

Özgürlük başlığı altındaki bir kitaba doğru bir adım olmak istiyordu.

Bu aynı zamanda, bir ahlakı temellendirecek yeni bir çabaydı.

Sartre'ın yepyeni bir sesle umuda dayandıracağı, ama son

çare olarak dayandırmayacağı bir ahlak...

131

 

İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 644613 ziyaretçi (1184038 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol