edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  => Bedevilik-Barbarlık ve İnsanlk Tarihi-Sina Akşin
  => Tarih Felsefesi-Dr. Ali Şeriati
  => Görüşlerim-Sultan Galiyev
  => Kemal Tahir'in felsefi düşüncesi ve Devlet Ana
  => Sanat Anlayışım-Orhan Kemal
  => Çağın Dini: Humanizm-Cemil Meriç
  => Demokrasi Demopedidir-Cemil Meriç
  => Demokrasi Paradigması ve Sonrasız Modernlik-Yiğit Tuncay
  => Karl Popper'in Bilim Felsefesi-Hasan Engin Şener
  => Cemil Meriç'in Dil ve Edebiyat Üzerine Düşünceleri- Arş. Gör. Oğuzhan KARABURGU
  => Tiyatro San'atının Kaynağı 1-Refik Ahmet Sevngil
  => Tiyatro San'atının Kaynağı 2- Refik Ahmet Sevngil
  => Tiyatro San'atının Kaynağı 3- Refik Ahmet Sevengil
  => Gizli Halk Musikisinin Hakiki Karakteri Dindışıdır-Vahid Lütfi Salcı
  => YUNUS EMRE’NİN ŞİİRLERİNDE- R. FİLİZOK
  => AŞK[1] (Amour)-Elisabeth Sayın
  => Dil Bilimi Terimleri-Yard. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => BİR METİN yahut EDEBÎ ESER LİSE VE ÜNİVERSİTE DÜZEYİNDE NASIL İNCELENMELİ? -Anne-Marie ALBİSSON
  => DİL İLE BİLDİRİŞİMİN (communication) TEMEL ELEMENTLERİ-Prof. Dr Rıza FİLİZOK
  => BYRON, LAMARTİNE-Jale Parla
  => TAHİR ALANGU’NUN FOLKLOR ANLAYIŞI
  => HİKAYECİLİK DERSLERİ
  => TÜRKİYE’DE DENEME VE ELEŞTİRİNİN GELİŞİMİNDE ORHAN BURİAN’IN YERİ (tez)
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİ ÜZERİNE TASVİRÎ BİR DENEME
  => YAZI DEVRİMİNİN ÖYKÜSÜ
  => CUMHURIYET DÖNEM! TÜRK ŞİİRİ VE BEHCET NECATIGiL
  => ROMANLARDA 27 MAYIS İHTİLÂLİ
  => HİLMİ YAVUZ ŞİİRİNE METİN-MERKEZLİ BİR BAKIŞ
  => YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU’NUN ROMANLARINDA CİNSELLİK
  => KİRALIK KONAK’TA MADAME BOVARY
  => ADNAN BENK VE TÜRKiYE’DE MODERN EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ NURİ AKSU-tez
  => GELENEKSEL ROMANA KARŞI ROMAN: ANTİ ROMAN
  => ROMANININ TARİHSEL BOYUTU ÜZERİNE BİR İNCELEME Sedat ...
  => XIX. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATINDA VOLTAİRE VE ROUSSEAU ÇEVİRİLERİ
  => AHMET VEFİK PAŞA’NIN ÇEVİRİLERİNDE OSMANLILAŞAN MOLİÈRE
  => Osmanlı Dönemİ Türk Romanının Başlangıcında Beş Eser
  => Kıbrıs Türk Edebiyatı
  => Halide Edib-Adıvar Döneminde ve Romanında Feminizm
  => ERKEN DÖNEM TÜRK EDEBİYATINDA KÖYLÜLER
  => TÜRK GÖÇER ŞAİRLERİNE AİT ESERLER
  => KARŞILAŞTIRMALI EDEBİYAT BİLİMİ ve BİR UYGULAMA
  => SAFAHAT’TA EDEBİYATA AİT UNSURLAR ÜZERİNE BİR İNCELEME Abdullah ...
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİ ÜZERİNE TASVİRÎ BİR DENEME Ersin ÖZARSLAN*
  => SÖZ VE ÖZ
  => BATI TRAKYA TÜRK EDEBİYATI
  => YAVUZ BÜLENT BAKİLER’İN, “ŞAŞIRDIM KALDIM İŞTE” ŞİİRİNE EDEBÎ
  => TANPINAR’IN ŞİİR ANLAYIŞI VE ŞİİRİNİN KAYNAKLARI
  => Bir Cumhuriyet Kadını Şükûfe Nihal
  => KUVAYI MİLLİYE HAREKETİNE YÖNELTİLEN İTHAMLAR
  => MİLLÎ MÜCADELE DÖNEMİNDE FRANSIZ GAZETECİNİN MUSTAFA KEMAL İLE TEMAS VE GÖRÜŞMELERİ
  => YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ
  => RUSLARIN TÜRK TOPRAKLARI ÜZERİNDE YAYILMASI
  => BİR ÇAĞDAŞLAŞMA MODELİ OLARAK ATATÜRKÇÜLÜK
  => Mâni ve Bilmecelerimizde Geçen Meyve Adlarının Türkçe’deki Kullanımları Üzerine Bazı Tespitler
  => Şerif Benekçi’nin Romanlarında İnsan ve Toplum
  => A. Nihat Asya’nın Şiirlerinde Ölüm Kavramının Kullanımları Üzerine
  => Zafer HanIm’In AŞk-I Vatan RomanIBaĞlamInda KadIn
  => DİLBİLİM TARİHİNE BİR BAKIŞ
  => DİLBİLİM ARAŞTIRMALARI
  => DİLBİLİM (Linguistics)
  => Edebiyat Teorileri
  => EDEBİYAT TEORİSİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  => HALK EVLERİNİN KURULUŞU VE ÇALIŞMALARI
  => Ülkemizin Kaçırdığı En Büyük Eğitim Projesi: Köy Enstitüleri
  => BİLİM FELSEFESİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
  => EDEBÎ METİNLER IŞIĞINDA DOĞU KÜLTÜRLERİNİN BATIYA ETKİLERİ VE BATIDA TÜRK İMGESİ ∗
  => ZİYA PAŞA’NIN “ŞİİR ve İNŞÂ” MAKALESİ Ali DONBAY
  => TATAR EDEBİYATININ GELİŞİMİ
  => OSMANLI ŞİİRİNE SANAT ONTOLOJİSİYLE YAKLAŞMAK ÜZERİNE
  => SÜLEYMAN NAZİF’E GÖRE İRAN EDEBİYATININ EDEBİYATIMIZA TESİRİ
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİ ÜZERİNE TASVİRÎ BİR DENEME -
  => ÖZNE KARAKTER NESNE KARAKTER Agusto Boal
  => İSLAMDA TRAGEDYA KAHRAMANI TRAGEDYA ÖRNEKLERİ Metin And
  => İSLAMDA TRAGEDYA KAHRAMANI TRAGEDYA ÖRNEKLERİ Metin And 2
  => DOĞU VE BATI KÜLTÜRLERİNDE DÜŞSEL YARATIKLAR Enis Batur
  => TANPINAR ÜZERİNE NOTLAR Selahattin Hilav
  => DÖRT BİN YIL ÖNCE TÜRKLERDE TİYATRO Refik Ahmet Sevengil
  => SELÇUKLU TÜRKLERİNDE DRAMATİK EĞLENCELER Refik Ahmet Sevengil
  => ANADOLU'DA DİNİ TEMAŞA Refik Ahmet Sevengil
  => OSMANLILARDA DRAMATİK EĞLENCELER Refik Ahmet Sevengil
  => ORHAN KEMAL'İN YAPITLARI Türk Gerçekçiliğinin Gelişmesinde Yeni Bir Aşama
  => ORHAN KEMAL'İN YAPITLARI Türk Gerçekçiliğinin Gelişmesinde Yeni Bir Aşama 2
  => ELEŞTİRİ VE HİCİV Johann Gottfried Herder
  => ROMAN Octavio Paz
  => YENİ TÜRK EDEBİYATI ARAŞTIRMALARI
  => ESKİ TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARI
  => ESKİ TÜRK EDEBİYATI ARAŞTIRMALARI
  => YENİ TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARI
  => HALK EDEBİYATI ARAŞTIRMALARI
  => DİL SORUNLARI
  => ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ ARAŞTIRMALARI
  => MAKALELER
  => edebiyat tezler
  => İNCELEME ARAŞTIRMA
  => İNCELEME
  => Medeniyetin Demir Pençesi Eksen Çağı
  => DEDE KORKUT DOSYASI
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 1
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 2
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 3
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 4
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 5
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 6
  => Halk Şiiri, Gerçeküstücülük, Destan.
  => En Uzun Gece: Sahte Bir Roman - İzzet Harun Akçay
  => ARAŞTIRMACILAR İÇİN KAYNAKLAR
  => DOĞU EDEBİYATI
  => DOĞU EDEBİYATI - KİTAPLIK
  => TÜRK LEHÇELERİ ÇEVİRİ SÖZLÜĞÜ
  => İLETİŞİM ÇAĞINDA AŞIKLIK GELENEĞİNİN GELECEĞİ
  => ÂŞIK EDEBİYATI BÜTÜNÜ İÇİNDE SİVAS'TA VE ADANA'DA ÂŞIKLIK GELENEĞİNİN ORTAK VE FARKLI YANLARI
  => Türkiyat Araştırmaları 1
  => Türkiyat Araştırmaları 2
  => Türkiyat Araştırmaları
  => Türkiyat Araştırmaları 4
  => Türkiyat Araştırmaları 5
  => Bir Toplum Mimarı Olarak Yahya Kemal
  => Tanzimat Romanlarında Melodramın İdeolojik İşlevleri
  => Söz Sanatları Bakımından ‘Parçalı Ham’ Şiirler
  => İNCELEMELER.
  => İNCELEME..
  => İNCELEME...
  => İNCELEME....
  => İNCELEME.....
  => İNCELEME ŞİİR
  => İNCELEMELER.....
  => İNCELEMELER.,
  => İNCELEMELER,.
  => Edebiyat Sosyolojisi
  => Sosyalist Realizm Kavramının Ortaya Çıkış Süreci
  => toplumcu gerçekçilik
  => PEYAMİ SAFA.
  => Yeni Türk Edebiyatı
  => YENİ TÜRK A. İLHAN İÇERİKLİ
  => hilmi yavuz.
  => Behçet Necatigil
  => araştırmalar.1
  => ARAŞTIRMALAR 2
  => araştırma,
  => Türk Dili ve Edebiyatı,
  => 1919-1928 ARASI TÜRK ROMANINDA YAPI VE TEMA
  => Bilgisayar Öyküleri
  => Yayın
  => ROMAN,
  => ROMAN,,
  => ROMAN.
  => ROMAN..
  => şiir,
  => şiir,,
  => hikaye*
  => arş
  => arş1
  => arş2
  => arş4
  => arş6
  => arş7
  => arş8
  => arş9
  => edebiyat tarihinde realizm romantizm kavramı
  => YENİ TÜRK EDEBİYATININ KAYNAKLARI
  => YENİ TÜRK EDEBİYATININ KAYNAKLARI 1
  => KLASİK TÜRK EDEBİYATI
  => TÜRK DEBİYATI İNCELEME
  => DEDE KORKUT DOSYASI.
  => açık arşiv
  => edebiyat arşiv
  => Kuruluş Devrini Konu Alan Romanlar Üzerine
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
Bir Cumhuriyet Kadını Şükûfe Nihal

bilig

© Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Ba

?????? Kış / 2005 ?????? sayı 32: 235-240şkanlığı

Yay

Hülya ARGUN

ın Değerlendirme / ReviewŞAH, Bir Cumhuriyet Kadını Şükûfe

Nihal, Akça

ğ Yayınevi, Ankara 2002, 382 s.

Yrd. Doç. Dr. Yunus AYATA

*

"Nereden geldiniz, bilen var m

Nas

Yolunuz, yoludur k

Gâh bir sam yelinin, gâh bir poyraz

Mezar

ı ki?ıl yaşarsınız, sorarlar mı ki?ışın ve yazın,ın...ınızı da kendiniz kazın..." (s.119)

Ş

bir bölümünde sokak çocuklar

(

ile Yolları (1935) şiir kitabında "Unuttuklarımız" başlıklı uzun şiirininına yukarıdaki gibi seslenen Şükûfe Nihalİstanbul 1896-İstanbul 24 Eylül 1973), adeta kendini ifade etmektedir.

Ş

hayat

yaln

Selim

adl

daha önce

Nihal'le duygusal bir ba

Duygusal özelli

inceleme yap

edebiyat, tarihi için bir eksiklikti.

iirin bu bölümünde aynı sokak çocukları gibi, o da kendisini yalnız hisseder;ının son dönemi, ölümü ve ölüm sonrası ise tam anlamıyla birızlıktır.İleri'nin Mavi Kanatlarınla Yalnız Benim Olsaydın (İstanbul 1991)ı eserindeki "V. Deniz Köpüğü Tüller" bölümünde anlatılanlar dikkatimiŞükûfe Nihal'e çekmişti. Selim İleri gerçekten Şükûfeğ kurabilmiş ve okuyucuya da bunu yansıtabilmişti.ğe sahip bu yazar hakkında bugüne kadar ciddi birılmamış olması yazarın hakkını teslim etmemekten öte, Türk

Ş

çabuk unutulmu

budur ki ölmeden evvel ölür ki

belirtti

sebep oldu

ükûfe Nihal, ölümünün üzerinden uzun bir zaman geçmemesine rağmenştur. Gerçi o, henüz hayatta iken Yahya Kemal’in “Müşkülşi” mısrasıyla ‘Düşünce’ başlıklı şiirindeği korkuya uğramış ve -biraz da anlaşılmaz bir şekilde kendisininğu- unutulmanın acısını tatmıştır. Hülya Argunşah'ın Bir

*

Cumhuriyet Üniversitesi Fen Edebiyat Fak. Türk Dili ve Edebiyatı Böl. / Sivas

e-posta: ayata@cumhuriyet.edu.tr

, ayata38@hotmail.com

bilig

, Kış / 2005, sayı 32

236

Cumhuriyet Kad

çal

millî devlete geçi

Nihal'i özellikle bir yazar olarak ortaya koymak üzere haz

Bilakis bu duyarl

ortaya konulabilmesini getirmi

söylemlerinin içine gömülüp kalm

kadar oldu

onun edebiyat tarihindeki yeri tespit edilmi

de

çal

istedi

ını Şükûfe Nihal adlı çalışması bu sebeple akademik birışmanın ötesinde hem bir vefa örneği olarak hem de imparatorluktanşi ve Cumhuriyetin ilk elli yılını yaşamış olan Şükûfeırlanmıştır.ığın hissedilebilmesi Şükûfe Nihal’in daha açık bir şekildeştir. Aksi halde Şükûfe Nihal kendiış bir yazar-şair olarak kalabilirdi. Bugüneğu gibi... Belki de ilk kez Şükûfe Nihal’e eserden gidilerekş ve özel hayatının gölgesindeğerlendirilen eseri ve edebî değeri ‘şuh kadın’ imajından kurtarılmayaışılmıştır. Yazarı da eserin sunuşunda ona yeniden hayat vermekğini söyler zaten.

Bir Cumhuriyet Kad

de ara

ını Şükûfe Nihal adlı çalışmanın ilgi çekici bir yönüştırmacının 1980'lerden itibaren sayısı artan kadın yazarlardan dolayı

çokça gündeme getirilen

açmas

olu

Burada ara

edebiyat

olan herkesi ilgilendirebilecek türden bir sorudur. Edebiyat

edebiyat

do

Bu sorular zihinlerde henüz aç

isimlendirmeler, kula

yo

"kadın edebiyatı" kavramını tartışmayaıdır. Kitapta sunulan bir teklifle "kadın edebiyatı" kavramı etrafındaşturulan kavram kargaşasına açılım getirilmeye çalışılmaktadır.ştırmacının da zihnini meşgul eden "Edebiyatta bir 'kadını' var mıdır ya da olmalı mıdır?" sorusu, dikkat noktası edebiyatı böyle "kadını", "çocuk edebiyatı" ve "gençlik edebiyatı" tarzında parçalamakğru mudur? Parçalamalar, edebiyatın bütünlüğüne zarar verebilir mi?ık bir şekilde cevaplanmamıştır. Bu gibiğa hoş gelmekten öte, araştırmacıların dar alandağunlaşmasını sağlamaktadır. Ancak mantıklı isimlendirmelerin arkasından

ş

edebiyat

kavram

daha do

dikkat çekmek istiyoruz:

u an için çok mantıklı görünmeyen "ilk gençlik edebiyatı", "yaşlılıkı" ve "erkek edebiyatı" gibi isimlendirmelerin de ortaya çıkabileceğiıktır. Biz, bu kavramlar etrafında düşünen ve "kadın edebiyatı"ı yerine şimdilik "edebiyatta kadın duyarlığı" kavramını kullanmanınğru bir tercih olacağını ifade eden Argunşah'ın şu sözlerine

"Edebiyat

kad

oldu

bütünlü

gidilmesinin yanl

edebiyat

'kad

ın genel bütünlüğü içerisinde kadın edebiyatı ya da edebiyattaın duyarlığının üzerinde durulması gereken bir konuğunu düşünüyorum. Burada itiraz edilecek nokta, edebiyatınğünü sarsabilecek olan birtakım ölçüler etrafında bazı sınıflandırmalaraış olabileceğidir. Bir 'kadını' kavramı var mıdır ve bu, neleri ihtiva etmektedir? Yoksaın edebiyatı' kavramı kadın yazarlara özgü tabiî hassasiyetin

Ayata

, Hülya Argunşah, Bir Cumhuriyet Kadını Şükûfe

237

olu

do

sonucunda ortaya ç

kad

yeni boyutlar kataca

istedi

özgü duygu dünyas

görüntülerinin bulundu

duyarl

(s. 12-13)

şturduğu bir yanılgı mıdır? Bu çok daha geniş kapsamlı veğrudan bu sorunun cevaplarını aramaya yönelik çalışmalarınıkabilecektir. (...) Edebiyatta kadının yeri veın yazar olgusu etrafında düşünme faaliyetlerinin edebiyat bilimineğına inanıyorum. Burada vurgulamakğim husus, kadın yazarların eserlerinde kendi cinsiyetlerineının hassas örgülerinin, ince duyarlıklarınınğudur. Belki buna şimdilik 'edebiyatta kadınığı' demek daha doğru ve ihtiyatlı bir yaklaşım olacaktır."

Bütün inceleme ve de

ç

duyguyu tatmin için çabalar. Hele hele unutulmu

konusu ise bu merak daha da artacakt

ğerlendirme yazılarının bir merak sonucunda ortayaıktığı söylenebilir. En azından çalışma ilerledikçe araştırmacı böyle birş bir şair ya da yazar sözır. Argunşah'ı da böyle bir merak,

Ş

ükûfe Nihal hakkında bir inceleme yapmaya sürüklemiştir. Yazar bunu

"

bu unutulu

sanatç

ister gibi bir tavr

Akademik çal

kayg

so

gerçektir. Bu ise, okuyucunun esere uzak durmas

Argun

bilimsel bir çal

çal

Şükûfe Nihal hakkında bir çalışma yapma isteğimin en önde gelen sebebi,şun etrafında biriken meraktı. Neden insansız yapamayanının insanla yapamaz hâle geldiği, neden kendini bilerek unutturmakı benimsediği zihnimi meşgul etti." (s. 11) diye özetlemektedirışmalarda alışılagelmiş bilimsel yazı usulü ve ciddi olmakısı sebebiyle incelemelerin üslûbunda bir soğukluğun oluştuğu, buğukluğun da akıcılığı bozduğu ve okunmayı zorlaştırdığı bilinen birına yol açmaktadır. Hülyaşah, Bir Cumhuriyet Kadını Şükûfe Nihal adlı çalışmasında,ışma yaptığını unutmadan, akıcı bir dil kullanarak akademikışmalar hakkında getirilen bu eleştirilerden uzak kalmıştır.

Bir Cumhuriyet Kad

"

ını Şükûfe Nihal adıyla yayımlanan eser, "Ön Söz",Şükûfe Nihal'in Hayatı", "Şükûfe Nihal'in Şiiri", "Şükûfe Nihal'in Romancılığı",

"

Şükûfe Nihal'in Seyahat Kitapları", "Son Söz", "Kaynakça"

ve

"Şükûfe Nihal Albümü" bölümlerinden oluşmaktadır.

Ş

ve tan

ükûfe Nihal hakkında bugüne kadar yazılanlar onu bütünüyle tanımayaıtmaya yönelik değildir. Argunşah'ın çalışması bu boşluğu doldurmaktadır.

İ

önemli olaylar”

Eserin ikinci bölümü

ve Gölgeler

ncelemenin ilk bölümünde "Şükûfe Nihal'in Hayatı" ve “hayatındakiayrıntılı olarak incelenmiştir."Şükûfe Nihal'in Şiiri"ne ayrılmıştır. Şiirleri Yıldızlar(1919), Hazan Rüzgârları (1927), Gayyâ (1930), Su

bilig

, Kış / 2005, sayı 32

238

(1935),

ve

dökme yolu"

Şile Yolları (1935), Sabah Kuşları (1943), Yerden Göğe
İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 645941 ziyaretçi (1186951 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol