edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  => Attila İlhan Şiiri-DoDoç.Dr. Yakup ÇELİK
  => Bunalım Edebiyatı ve Modernizmin Sorunları-Svetlana Uturgauri
  => Karagöz'e Ezgi-Satı Erişen
  => Orta Oyunu Eksikliği-Nihal Türkmen
  => Orta Oyunu ve Karagöz-Nihal Türkmen
  => Dilin Yapısı ve Toplumun Yapısı-Emile Benveniste
  => Türkçe Metinlerde Bağdaşıklık ve Tutarlılık-İrem Onursal
  => Asansörle Yükseltilmek İstenen Çukurlar-Can Yücel
  => KÜLTÜR VE ÖTESİ-Cemil MERİÇ
  => Türkoloji-Cemil MERİÇ
  => Tevfik Fikret ve Batı Retoriği-Rıza Filizok
  => Estetik tarihimize bir bakış-Arslan Kaynardağ
  => MÜRSEL MECAZ-Rıza FİLİZOK
  => Başlıca Dil Bilimi Akımları-Prof.Dr. Rıza FİLİZOK
  => ZİYA OSMAN SABA’NIN NEFES ALMAK ADLI ŞİİR KİTABINDA -Yrd. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => HİKAYE VE ROMANDA “ANLATICI”YA GÖRE METİN TİPLERİ, - Yard. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => GÖSTERGEBİLİM-Yard. Doç. Dr. Mustafa Ö Z S A R I
  => TÜRKİYE'NİN ÖNEMİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME VE KÜLTÜREL FARKLILIKLAR ÇERÇEVESİNDE ULUSAL KÜLTÜR-Prof. Dr. Emre Kongar
  => TÜRKİYE'NİN KÜLTÜREL ÖZ-ANLAYIŞI: AVRUPA BİRLİĞİ İÇİN BİR ZENGİNLİK-Emre Kongar
  => BARIŞ KÜLTÜRÜ VE DEMOKRASİ-EMRE KONGAR
  => GOP NEYİ AMAÇLIYOR, NEYİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR-EMRE KONGAR
  => YENİ EMPERYALİZM, HUNTINGTON VE ELEŞTİRİSİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE-Emre KONGAR
  => DEMOKRASİ KÜLTÜRÜ SORUNLARI-Emre Kongar
  => AVRUPA BİRLİĞİ'NE "ONURLU VE BAŞI DİK" GİRİŞ NE DEMEK-Emre Kongar
  => TOPLUMSAL VE SİYASAL GELİŞMEMİZİ ETKİLEYEN MARKALAR-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME, MİKRO MİLLİYETÇİLİK, ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK, ANAYASAL VATANDAŞLIK-Emre KONGAR
  => NİYAZİ BERKES'DE ÇAĞDAŞLAŞMA KAVRAMI-Emre KONGAR
  => KEMAL TAHİR-Hilm Yavuz
  => OYUNLARIM ÜSTÜNE-Nazım Hikmet
  => OYUN YAZARI OLARAK-Ataol Behramoğlu
  => POPÜLER EDEBİYAT- M. Orhan OKAY
  => HER SÖZ BİR ŞEY SÖYLER-Feyza HEPÇİLİGİRLER
  => Tiyatronun Kökeni, Ritüel ve Mitoslar
  => ROMANDA KURMACA VE GERÇEKLİK
  => Fuzûlî’nin Hikaye-i Leylâ ve Mecnun’u
  => SEZAİ KARAKOÇ ve HİS “;KAR ŞİİRİ”;-Selami Ece
  => İSTANBUL’UN AHMED MİDHAT EFENDİNİN ROMANLARINA TESİRİ
  => AHMET MİDHAT’A ATFEDİLEN BİR ESER: “HÜKM-İ DİL” VE MANASTIRLI MEHMET RIFAT
  => CEZMİ ÜZERİNE BAZI DÜŞÜNCELER
  => "EDEBİYATEĞİTİMİ"NDE "EDEBÎ METİN"İN YERİ VE ANLAMI
  => Mustafa Kutlu ve Rüzgârlı Pazar
  => BİR BİLİM ADAMININ ROMANI” ÜZERİNE GEÇİKMİŞ BİR TAHLİL
  => ÖLÜMÜNÜN 50. YIL DÖNÜMÜNDE
  => “MİT”TEN “MODERN HİKÂYE” “HİKÂYE”NİN SERGÜZEŞTİ
  => EDEBİYAT DİLİ/EDEBÎ DİL
  => BİR NESLİN VEYA BİR ŞAİRİN ROMANI: MÂİ VE SİYAH
  => İSTİKLÂL MARŞI’NIN TAHLİLİ
  => CAHİT KÜLEBİ
  => TEVFİK FİKRET’İN ŞİİRLERİNDE TRAJİK DURUM
  => MEHMED RAUF’UN ANILARI yahut EDEBÎ HATIRALARIN YAYIMI ÜZERİNE BİR DENEME
  => MEÇHUL BİR AŞKIN SON NAĞMELERİ: TEVFİK FİKRET’İN “TESADÜF” ŞİİRLERİ / YARD. DOÇ. DR. NURİ SAĞLAM
  => Tarihsel Romanın Eğitimsel İşlevi
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ1
  => Tanzimat Dönemi Oyun Yazarliginda Batililasma
  => SİNEMA VE EDEBİYAT TÜRLERİ
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ, ESTETİK BİR HAZZIN EDİNİMİ
  => EDEBÎ TENKİT
  => ADALET AĞAOĞLU’NUN DAR ZAMANLAR ÜÇLEMESİNDE KİMLİK SORUNU
  => Halit Ziya ve Mehmet Rauf'un hayatları ile romanları
  => YAZIN VE GERÇEKLİK
  => MİLLÎ EDEBİYAT
  => HECE-ARUZ TARTIŞMASI/ Arş.Gör.Oğuzhan
  => AHMET HAŞİM’İN ŞİİRLERİNDE ATEŞİN DİLİ / ARŞ. GÖR. VEYSEL ŞAHİN
  => ROMAN TEKNİĞİ BAKIMINDAN YABAN
  => TANZİMATTAN GÜNÜMÜZE COCUK EDEBİYATI
  => KADIN VE EDEBİYAT
  => Şiirin Temel Özellikleri-Christopher Caudwell
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ: HERMENEUTİK BİR YAKLAŞIM Vefa TAŞDELEN
  => VOLTAİRE VE ROUSSEAU ETRAFINDA AYDINLANMA ÇAĞI FRANSIZ YAZINI
  => TÜRKİYE’DE ULUSAL KÜLTÜR TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ UYGARLIK SORUNU
  => EDEBİYATIN DİLİ ÜZERİNE
  => TARİHİN SINIFLANDIRILMASI
  => Türk Milletini Uyandıran Adam: Attila İlhan
  => EDEBİYAT DERSLERİNİN İÇERİĞİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ KONUSUNDA
  => "Yalancı şöhretlerin Gerçek Yüzünü Ortaya Koydum"-Hilmi Yavuz
  => AVRUPA BİRLİĞİNİ YARATAN NEDENLER VE TÜRKİYE Metin AYDOĞAN
  => DİVAN ŞİİRİYLE HALK ŞİİRİNDE ORTAK BİR SÖYLEYİŞ BİÇİMİ
  => divan şiirindeki sevgili tipini alaya alan bir roman
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ
  => BAĞLANMA VE ÇELİŞKİ
  => Antik Çağ’da Tarih Yazmak
  => TARİHÎ ROMANDA POST-MODERN ARAYIŞLAR
  => Kültürel Batılılaşma
  => GARPÇILAR VE GARPÇILAR ARASINDAKİ FİKİR AYRILIKLARI
  => Harf Devrimi Üzerine Yeniden Düşünmek
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİNDE WALDMANN MODELİ
  => KEMÂL AHMED DEDE VE TERCÜME-İ MENÂKIB-IMEVLÂNÂ’SI
  => TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ İÇERİSİNDE URDUCA
  => Avrupalılaşmak mı, Avrupalılaştırmak mı?CEMİL MERİÇ
  => ŞAİRANE BİR ÇEVİRİ yahut TOPLUMBİLİMİN SERÜVENLERİ Cemil MERİÇ
  => 47 LİLER YAHUT BİR ROMANIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
  => ZAMAN, ZAMAN – I TERAKKİ Cemil Meriç,
  => Kırk Ambar (Cilt1)
  => KADIN RUHU, Cemil Meriç
  => Umrandan Uygarlığa-C.Meriç
  => Balzac’tan önce modern roman-Cemil Meriç
  => ARİSTARK’LA ZOİL-c.meriç
  => ELİNDE CENNET AÇAN ZEND AVESTA- c.meriç
  => SELEFÎLİK–SÛFÎLİK VE ÂKİF-SÜLEYMAN ULUDAĞ
  => Mehmet Âkif- Mâhir İz’e Yazdığı Mektuplar
  => DİDO SOTİRİYU’NUN ROMANI GİBİ BİR ROMANIMIZIN OLMAYIŞI
  => HİLMİ YAVUZ’UN DENEMECİLİĞİ
  => İRONİ KAVRAMI, GERÇEKÜSTÜCÜLÜK VE ERCÜMEND BEHZAD LAV ŞİİRİ ÜZERİNE
  => OKUNAMAYAN ROMANLAR
  => Gelenekçilik Geleneğe Dahil Değil
  => Türk Tiyatrosunda İronik Söz, İronisiz Metin
  => Postmodernist İroni
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNİN SİYASİ ETKİLERİ
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNDE SİNEMASAL ÖĞELER
  => Savaş
  => Newton, Goethe ve Sosyal Bilimler
  => Bir Afyon (!) Olarak Diktatörlükten Demokrasiye Futbol
  => Adorno Yüz Yaşında
  => Theodor Adorno: Kültür Endüstrisini Yeniden Düsünürken
  => ADORNO'NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => ADORNO’NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => Frankfurt Okulu
  => TARİHİ MADDECİLİK VE KAPİTALİZM - ÖNCESİ TOPLUMLARASYA TOPLUMU - FEODALİTE Asaf Savaş AKAT
  => POSTMODERNİZM GEÇ KAPİTALİZMİN KÜLTÜREL MANTIĞI
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 2
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 3
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco 2
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak 2
  => Türkoloji Araştırmaları Makaleler Veritabanı
  => Yeni Makaleler
  => Türkoloji Araştırmaları Dergisi
  => Türkoloji Makaleleri
  => ŞAİR DUYARLILIĞI Afşar TİMUÇİN
  => Yazılar.....
  => SEÇME YAZILAR
  => EDEBİYAT Tez / Makale / Kitap ara
  => Orhan Pamuk: Babamın bavulu Nobel konuşması
  => PiVOLKA'da Çıkan Yazılar
  => Amin Maalouf Üstüne
  => Öykünün Yüzyılı /Feridun ANDAÇ
  => Cumhuriyet Dönemi Türk Felsefesinde Bir Hareket Noktası Olarak Teoman Duralı-oktay taftalı
  => Sofist Bilgeliğin "Empirist" Dayanakları Üzerine 0.TAFTALI
  => Birlik ve Liderlik Hayalleri O.TAFTALI
  => Eğitilemeyen Bir Varlık Olarak İnsan O.TAFTALI
  => Çağdaş Bir Tarım Toplumuna Doğru O.TAFTALI
  => Sosyo-Politik Bağlamda Bir Dekadans Olarak Bilgi Toplumu O.TAFTALI
  => Aşkla Varolan Hayatlar O.TAFTALI
  => Batı Medeniyetinin Mutsuz Çocuğu Entelektüel O.TAFTALI
  => Nihat Genç Yazıları
  => Batılı Tarih Bilimi ve Tarihin Mantığı
  => Bir Hayat Alanı Olarak Aile O.TAFTALI
  => Bir Savaşın Kavramları Üzerine
  => Çalışma ve Erdem Kavramları Arasındaki İlgi Üzerine O.TAFTALI
  => Değer Üreten Hayatlar
  => Doğu'nun Hayal Ülkesi O.TAFTALI
  => Dostlukla Yükselen Hayatlar O.TAFTALI
  => Şiirimizin Hazin Sonu O. TAFTALI
  => Soğuk ve Sıcak Hayatlar OKTAY TAFTALI
  => Yalanın Fenomenolojisi O. TAFTALI
  => Günümüzde Medya Kılavuzluğu - Günümüzde Medya Kılavuzluğu
  => Ermeni Meselesinin Kökenini Batının Irkçılığında Aramak Lazım Prof. Dr. Türkkaya Ataöv
  => Osmanlı’dan Lozan’a Musul-Kerkük
  => “Sözümü Tutamadım, Artık Yaşayamam” Turhan Feyizoğlu
  => Gerilla Mustafa Kemal ve Türk Yurtsever Kurtuluş Hareketi Turhan Feyizoğlu"
  => SİYASİ TARİH YAZILARI -YEREL TARİH YAZILARI
  => Yazarlar - yazılar
  => TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLIĞIN DÜŞÜNSEL - SİYASAL TEMELLERİ
  => yazılar 1
  => yazılar2
  => türk dünyası
  => Derin devlet
  => YAZILAR,
  => SOSYOLOJİ.
  => YAZILAR,,.
  => TANZİMAT DÖNEMİ
  => İdealizm-Realizm
  => Cemil Meriç..
  => ilhan berk
  => NİYAZİ BERKES’İN TÜRK KİTLE İLETİŞİM TARİHİNE KATKILARI
  => yazılar.
  => yazılar..
  => yazılar,
  => yazılar,,
  => yazılar.,
  => YAZILAR.
  => YAZILAR..
  => YAZILAR-
  => YAZILAR-,
  => yazılar.1
  => y.1
  => y.2
  => y.3
  => y.4
  => y.5
  => y.6
  => y.7
  => y.8
  => y.9
  => y.10
  => y.11
  => y.12
  => y.13
  => y.14
  => y.15
  => y.16
  => y.17
  => y.18
  => y.19
  => y.20
  => y.21
  => y.22
  => y.23
  => y.24
  => y.25
  => y.30
  => y.31
  => y.32
  => y.33
  => y.34
  => y.35
  => y.36
  => y.37
  => y,38
  => y.39
  => y.40
  => y.41
  => y.42
  => y.43
  => y.44
  => y.45
  => y.46
  => y.47
  => İnsan-Mekan İlişkileri
  => SANAT VE ELEŞTİRİ
  => Türkiye’de olumsuz Pierre Loti eleştirileri
  => TÜRKiYE’DE MODERN EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ
  => ATATÜRK,
  => MAKALELER:
  => MAKALELER,
  => yz
  => yz1
  => yz2
  => yz3
  => yz4
  => yz5
  => yz6
  => yz7
  => yz8
  => FRIEDRICH NIETZSCHE’NİN TARİH ANLAYIŞI
  => Edebiyat Nedir?
  => YM1
  => YM2
  => YM3
  => YM4
  => YM7
  => YM8
  => YM9
  => İbn Battûta’da “Ahı” Kelimesi ve Anadolu
  => Simone de Beauvoir: Abjeksiyon ve Eros Etiği
  => Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri
  => Psikanalitik ve Post-Yapısalcı Feminizm ve Deleuze
  => Tarihsel Bir Perspektif Üzerinden İroni Tür ve Tekniklerinin Gelişimi ve Bazı Uygulama Örnekleri Tarihi Gelişim
  => İroni ve Melankoli*
  => İroni, Nostalji ve Postmodern
  => “Daha İyi Anlamak İçin Daha Fazla Açıklamak” İsteyen Bir Yorumbilimci: Paul Ricœur
  => Kendi (Paul Ricœur Üstüne)
  => Sersemleşme Okulu
  => Osmanlı ve Avrupa Arasındaki Karşılıklı Etkileşimde Etnomaskeleme
  => Antik Yunan Tragedyasının Metafiziği
  => Sonbahar Mitosu: Tragedya*
  => Ayrışma, Çatışma ve Fanatizm
  => Fanatizm İlkelliktir
  => Tuhaf Bir Çocuk
  => Huzursuz
  => Benjamin’in Mistisizmine “Üç Yönlü Yol”
  => Renan, Irk ve Millet
  => Varlık, Benlik, Hatırlayış ve Unutuş Üzerine
  => Hangi Kilidin, Hangi Anahtarı?
  => Romanda Tarih
  => Bugün Psikanalizi Tartışmak
  => Kültürde Bakış
  => 1930 Goethe Ödülü Dolayısıyla Frankfurt Goethe Evi’nde Konuşma
  => Jacques Derrida ve Konukseverlik Sorusu
  => Metafiziğin Kalesi Hakkında Düşünmek
  => Hakların İadesi
  => Modern Etiğin İki Temel Direği Agnes Heller
  => Ezoterizme Genel Bir Giriş
  => Turnanın Semahı, Ezoterizmin Zamanı: Bektaşi ve Alevi Zaman Kavrayışla
  => Yeni sayfanın başlığı
  => Ulus-Ötesinden Hukuka Bakmak: Jürgen Habermas
  => Yeni Perspektifler Gerçeğin Çölüne Hoşgeldiniz
  => Orlan: Kırılan Ten Kubilay Akman
  => Pusudaki Ten, Vice Versa
  => Cimri ve Çöp Arasındaki Güçlü İlişki Üzerine
  => Demokrasi Kavramı Üzerine Hayli Spekülatif Bir İrdeleme
  => Benim Çöp Bayramım
  => Kamu Yeniden Kurulurken Kadınlara Ne Olacak?
  => Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant
  => Kant ve Üniversite İdeası
  => İki Yüzüncü Ölüm Yıldönümünde: Immanuel Kant ve Kantçılık
  => Kant ve Yeni Kantçılık
  => Otuz Beşinci Gece: Ruh, Can, Hayat, Ölüm, Akıl ve Öte Dünya Üzerine1
  => Ölüm Üzerine Tıbbi Çeşitlemeler
  => Ölüme Karşı Ölüm
  => Avrupa İçin Yeni Bir Ethos Üzerine Düşünceler
  => Avrupa ve Ötekileri
  => Sûfî Şiirinin Poetikası
  => Byron ve Romantiklik
  => Kötülük Toplumu ve Biçimin Muhalefeti
  => Balkanlar: Metaforların Çarpıştığı Bir Savaş Alanı
  => Badiou: Etik Üzerine
  => “Semen est Sanguis" Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta Kan
  => Âdet Kanaması Tecrübesi: Sınırlar ve Ufuklar
  => Said ve Saidciler ya da Üçüncü Dünya Entelektüel Terörizmi
  => Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken
  => Adorno ve Tanrının Adı
  => Kant, Adorno ve Estetiğin Toplumsal Geçişsizliği
  => Adorno ve Berg
  => İbn Battûta Seyahatnamesi
  => Irak Savaşı ve Sivil Etkinlikler
  => Yamalı Çelişkiler Semti: Saraybosna'dan Yenibosna'ya
  => Halkla Birlikte Bir Çağdaş Kent Söylemi Üzerine
  => Yeni Dünya Düzeninin Sonu?
  => Selçuklular Anadolu’da
  => Anadolu Selçuklu Sultanı I. Alâeddin Keykubâd Dönemine (1220-1237) Bir Bakış
  => 13. Yüzyılın Başında Anadolu’da Ticaret
  => Selçuklular Döneminde Anadolu’da Felsefe ve Bilim (Bir Giriş)
  => Nietzsche ve ‘Akla’ İsyan
  => Bizans Manastır Sistemine Giriş
  => Öğrenci Radikalizmi Üzerine Düşünceler
  => 1968’i Yargılamak ya da 68 Kuşağına Mersiye
  => “Gelecekte İnsanlara Çok Güzel Görüneceğiz”
  => Nevroz, Psikoz ve Sapkınlık
  => Üniversitede Psikanaliz Öğretmeli miyiz? Sigmund Freud
  => Psikanalist Kimdir?
  => Nerelisiniz?
  => Irak’a Kant Çıkarması
  => Bizans Şaşırtıyor
  => 12 eylül dosyası
  => FETHİ NACİ: Cesur, Gerçekçi Ve Halkçı... İzzet Harun Akçay
  => SON OKUDUKLARIM- İzzet Harun Akçay
  => Sabahın yalnız kuşları-İzzet Harun Akçay
  => Bir Portre - Cahit Sıtkı TARANCI - Şükran KURDAKUL
  => ŞİİR NEDİR? Cahit Sıtkı TARANCI
  => Afşar TİMUÇİN - Şair Duyarlığı
  => Ahmet KÖKLÜGİLLER - Karacaoğlan'ın Yaşamı ve Şiirleri
  => Atilla ÖZKIRIMLI - Dadaloğlu ve Çevresi
  => Aysıt TANSEL - Metin Eloğlu
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
Derin devlet

 
 Derin devlet
 
Ender Helvacıoğlu

Günümüzde her devletin bir "derin" yapılanması vardır. Devlet olmanın gereklerinden biridir bu. Devlet işleri başka türlü yürümez. Peki, derin devleti nerede arayacağız? Derin devlet, devlet işlerinin gerektiğinde hiçbir kural veya yasa ile sınırlanmaksızın yürütülmesi için oluşturulmuş bir mekanizmadır. Derin devlet yasadışı değildir, yasa üstüdür. Mevcut sistem çerçevesinde, kim politikayı oluşturuyor, kararları alıyor ve uygulayabiliyorsa derin devlet odur. Türkiye gibi ülkelerde derin devlet, emperyalizme en bağımlı, onun doğrudan uzantısı olan kesimler içinde aranmalıdır. Bizimki gibi ülkelerin derin devleti, dünya çapındaki derin devletin bir parçasıdır.


Burjuva demokratik devrimler çağına kadar, siyaset bilimi alanında değerlendirebileceğimiz metinler, esas olarak devletin ve devlet işlerinin teorisini yapmışlardır. Amaçları "devletin bekası"nın nasıl ve hangi yöntemlerle sağlanabileceği, devlet işlerinin nasıl yürütüleceği, halkın nasıl zapturapt altına alınacağı sorularına yanıt aramaktır. Devlet katlarından bakarak oluşturulan kuramlardır bunlar. Devlete aşağıdan (halk katlarından) bakarak, onu eleştirmek, hatta yıkmak ve yerine yeni bir devlet koymak amacıyla oluşturulan teorilere, ilk kez, bir parça Rönesans düşünürü Machiavelli ile başlamak üzere, esas olarak demokratik devrimler çağının (17.-19. yüzyıl) burjuva düşünürlerinde ve siyaset bilimcilerinde rastlanır. Onlar doğal olarak, burjuvazi önderliğindeki halk adına, aristokrat devleti dönüştürmenin teorisini yapmışlardır. Sonraları, bu kez emekçi sınıflar adına burjuva devletini anlamanın, parçalamanın ve bir emekçi devleti kurmanın teorisini yapmak Marksist kuramcıların işi olmuştur. Tabii, egemen sınıfların ideologları kendi devletlerini korumanın ve geliştirmenin kuramını oluşturmaya her dönem devam etmişlerdir (Devlet kuramları tabii ki iktisat kuramlarından ayrı düşünülemez, ondan bağımsız değildir. Ama özel bir alana yoğunlaştığını da bilmek gerekir.).
Devlet kuramlarının oldukça ilginç ve özel bir alanı devletin "yasadışı işleri" ile ilgili olanıdır. Son günlerin moda deyimini kullanarak bunları "derin devlet kuramları" diye adlandırabiliriz. Ama bunu da ikiye ayırabiliriz: Devletin "yasadışı ama meşru" işleriyle ilgili olanlar (örneğin başka devletlere yönelik istihbarat faaliyetleri veya düşman devletlere yönelik yıkıcı faaliyetler bu alanda sayılabilir) ile devletin "hem yasadışı hem de gayrı meşru" işleriyle ilgili olanlar. Bu ikinci alana, devletin kendi toplumuna yönelik yasa dışı faaliyetleri girer. 1 Mayıs 2008'de, devletin Emek Bayramını kutlamak isteyenlere karşı müdahalesi bu alanın içinde değerlendirilemez; o gayrı meşru ama yasal bir uygulamadır. Ama devletin 1 Mayıs 1977'deki Taksim provokasyonu tam da bu alanın uygulamasıdır. Türkiye bu türden "devlet işleri"nin çok sık yaşandığı bir ülke. Dolayısıyla ülkemiz araştırmacıları oldukça gelişmiş ve özgün bir "derin devlet kuramı" geliştirebilirler. Biz yazımızda, bu konuda zihin jimnastiği yapmayı ve bazı noktalara dikkat çekmeyi hedefliyoruz.

'Derin devlet', devletin vazgeçilmez bir parçasıdır
Denilebilir ki, "Devlet böyle şeyler yapmaz, bunlar ya devlet kurumları içindeki görevini kötüye kullanan yoz unsurların ya da devlete sızmış düşman unsurların faaliyetleridir; devleti bağlamaz". Bu bakış, ne tarih boyunca oluşturulmuş devlet kuramlarından haberdardır ne de emperyalizm çağı (ve özellikle son 50 yılın) devletlerinin niteliklerinden.
Gerçek böyle olsaydı, bu tür olayların arızi olaylar olması, faillerinin ve planlayanlarının kısa sürede ortaya çıkarılması gerekirdi. Ama Türkiye'nin son 50 yılına bakalım: Askeri darbeler, onlarca toplu katliam, toplumun önde gelen kişiliklerine yönelik yüzlerce suikast ve cinayet, sayısız kışkırtma ve tertip, belli kesimlere yönelik yasadışı şiddet eylemleri, politikaya ve toplumsal yaşama yönelik gizli müdahaleler vs, vs… Hiçbirinin failleri ve arkalarındaki örgütlü güç bulunamamıştır; dahası bunlardan hesap sorma yönünde bir çaba dahi sarf edilememiştir ve üzerleri örtülmüştür. Diyebiliriz ki, Türkiye devleti, siyaset alanı ve Türkiye toplumu esas olarak bu tür uygulamalarla yönetilmiş ve biçimlendirilmiştir. Kısacası gerçek tam tersi: Bunlar arızi olaylar değil, esas çizgiyi oluşturuyor.
Ayrıca "normal"i de budur! Devletin en temel işlevi egemen sınıflar adına sistemi ve toplumu düzenlemek ve yönetmektir; başka deyişle egemen sınıfın politikalarını tespit etmek ve hayata geçirmektir. Karşıt sınıflara bölünmüş olan toplumun, sisteme ve bu politikalara ikna edilmesi gerekir. Her türlü kitle güdümleme araçları ve kurumsallaşmış zor yöntemlerinin yetmediği noktalar olabilir veya toplumun hızla ikna edilmesi gerekebilir. İşte bu noktada güdümlemenin ve zorun yasadışı ve gayrı meşru yöntemleri ve o yöntemleri uygulayacak yasadışı ve gayrı meşru devlet kurumları devreye girecektir.
Öte yandan çıplak zor yöntemlerinin uygulanabilmesi için toplumun bir şekilde bu zorun "gerekliliğine" ikna edilmesi gerekir. İşte komplo, kışkırtma ve suikastlar bu noktada devreye girer. Öyle bir ortam yaratılmalıdır ki, toplum, devletin çıplak zordan başka çaresinin kalmadığına ikna olsun. Öyle bir ortam yaratılmalıdır ki, hedef alınan kesim toplum nezdinde tecrit olsun. Öyle bir ortam yaratılmalıdır ki, toplum şaşırsın, kaotik bir durum oluşsun ve halk sinsin. "Derin devlet", devletin meşruiyet kazanmak için uyguladığı gayrı meşru yöntemleri hayata geçiren kurumudur.
Kısacası, komplo, kışkırtma ve suikastlar politikanın devamıdır. "Özel savaş", "gayrı nizami savaş", "psikolojik savaş" gibi yöntemler günümüz devletleri için olmazsa olmazdır. "Derin devlet", devletin "yaramaz veya yoz çocukları" değil, vazgeçilmez bir parçasıdır. Günümüzde her devletin bir "derin" yapılanması vardır. Devlet olmanın gereklerinden biridir bu. Devlet işleri başka türlü yürümez. Zaten devlet mekanizması, "devlet işleri" ile "birey işleri"nin birbirinden ayrılması temelinde yükselir ve işler. Halka yasaklanan, halkın karışamayacağı, halkın giremeyeceği alanlar vardır ve işte asıl devlet oradadır. Dolayısıyla "derin devlet"in sanki devletten ayrıymış, ondan bağımsızmış gibi tanımlanması doğru değildir. Devlet zaten derindir. Derin değilse, devlet değildir. Dahası, devlet esas olarak derindir. Daha da ileri gidelim: Derin devlet, asıl devlettir.
Devletin "halka yasaklanan alanların örgütlenmesi" olarak kavranması önemli, özellikle günümüzde bir turnusol kağıdı: Bir alanı demokratik (yasal) yollarla etkileyebiliyorsanız, orası asıl devlet değildir. Oralar, halkın oyalanması için oluşturulmuş oyun bahçeleridir. Halk oralardaki pratiğiyle devleti şekillendirdiğini sanır. Seçimler, parlamento, hükümet, hukuk, yasalar, mahkemeler vesaire… Bunlar tiyatro oyununun sahnesidir. Halkın taş çatlasa (önüne koyulan seçenekler içinden) oyuncuyu seçme hakkı vardır, senaryoyu değil. Demokrasi, halkın kendi kendini yönetmesi rejimi değil, halkın kendi kendini yönettiğini san(dırıl)ması rejimi, daha net bir deyişle, halkın kendi kendini kandırması rejimidir. Emperyalizm çağında "burjuva demokrasisi" budur.
Peki, bu "derin devlet" nedir, kimdir, nerededir? Bir katliam veya cinayeti kimin yaptığını; derin devletin mi, başıbozuk güçlerin mi, yoksa muhalif güçlerin mi yaptığını nasıl anlayacağız? Bu soruya net yanıtlar verebilseydik, zaten ortada devlet diye bir şey kalmamış olurdu. Ama mantık yürütebiliriz, bazı kalın hatlar çizebiliriz.

Derin devlet 'yasadışı' değil, 'yasa üstü'dür
Yasalar (daha doğrusu yasaklar) delinmek içindir. Mutlak anlamda yasalara bağlı kalınırsa hiçbir iş yürütülemez. Her işin "illegal" (yasadışı) bir tarafı vardır. Bu birey için de böyledir, çeşitli halk örgütlenmeleri için de, devlet için de… Güç, yasayı deler (veya kendine uydurur). Orman Kanunu, bütün kanunların üzerindedir. Eğer gücünüz varsa, yasaları delebilirsiniz, hatta umursamayabilirsiniz. Ne kadar gücünüz varsa, o kadar yasadışı olabilirsiniz. Yani -"ormanda"- her kişi veya kesimin "yaşadışılık hakkı" vardır, ama bu hakkın ne oranda kullanılabileceğini güç belirler.
Devlet, yaşadışılık (illegalizm) tekelini elinde bulundurmaya çalışır. Ne kadar bulundurursa o kadar devlet olur. Demek ki devlet, esas itibarıyla, yasadışı bir örgütlenmedir.
Ama devleti sadece "yasadışı örgütlenme" olarak nitelersek onu küçümsemiş oluruz. Onu ufak tefek yasadışı örgütler mertebesine indiririz ki, haksızlık yapmış oluruz! Devlet yasanın dışındadır ama neresindedir? Devlet, bütün diğer yasadışı örgütlerden farklı olarak yasanın üstündedir. Dışında ve üstündedir. Demek ki devlet, sadece "yasadışı" bir örgütlenme değil, asıl olarak "yasa üstü" bir örgütlenmedir. Yasanın dışında olmak zor değil, önemli olan yasanın üstünde olmak!
Devlet yasadışılık tekelini elinde tutamayabilir, ama yasa üstülük tekelini elinde tutmalıdır; yoksa devlet olamaz.
İşte derin devlet, devlet işlerinin her şart altında ve gerektiğinde hiçbir kural veya yasa ile sınırlanmaksızın yürütülmesi için oluşturulmuş bir mekanizmadır. Derin devlet yasadışı değildir, yasa üstüdür. Bu ikisi çok farklı. Yasadışılık cezalandırılabilir, yasa üstülük ise cezalandırılamaz. Daha doğrusu yasa üstülüğün cezalandırılabilmesi için örgütlü bir halk hareketinin gücüyle yasaların alt üst olması gerekir. Sözümüz meclisten dışarı, devrim gerekir!
O halde tarihe bakacağız, yasadışı olup da cezalandırılamayan ne varsa, işte derin devlet oradadır. Hemen aklımıza gelenleri sıralayalım: 12 Mart darbesi, 1 Mayıs 1977 tertip ve katliamı, 16 Mart 1978'de üniversite öğrencilerinin bombalanması, Çorum ve Kahramanmaraş katliamları, Bahçelievler'de 7 gencin katledilmesi, 12 Eylül öncesi Abdi İpekçi, Doğan Öz, Bedri Karafakioğlu ve daha onlarca aydının cinayete kurban gitmesi, 12 Eylül darbesi, 90'lı yıllarda Uğur Mumcu, Turan Dursun, Muammer Aksoy, Bahriye Üçok, Hrant Dink ve daha birçok aydının suikastla öldürülmesi, Sivas katliamı, Eşref Bitlis suikastı, Kürt kökenli birçok aydın ve iş adamının öldürülmesi, vs, vs… Bütün bu cinayet, katliam ve tertiplerin gerçek failleri bulunamadı. Bu suçların arkasındaki örgütlü güç ortaya çıkarılamadı. Her türlü kanıt ortadayken üstlerine gidilemedi. Demek ki bu yasadışı eylemleri planlayan ve düzenleyenler "yasa üstü" idiler.
Burada kritik nokta şu: Ancak kendi yasallığını ve meşruluğunu gücü ile kabul ettiren bağımsız ve örgütlü bir halk hareketi, bu eylemlerden hesap sorabilir. Ortada böyle bir hareket yok ise boşuna umutlanmayalım. Böyle bir hareketin olmadığı koşullarda orta yerde "derin devletten hesap soruluyor" söylemleri uçuşuyorsa, ya derin devlet kabuk değiştiriyordur, safra atıyordur, ya göz boyayıp hava boşaltıyordur, ya da bizzat bu söylemler asıl derin devletin operasyonunun bir parçasıdır. Ya da hepsi birden… Örneğin Ergenekon davası bu perspektifle değerlendirilmelidir (yazımızın sonunda değineceğiz).
Kısacası, mevcut sistem çerçevesi içinde, hesap sorulamayan alan "derin devlet"tir. Hesap sorulabiliyorsa derin devlet değildir.

Derin devlet, asıl politika (karar) odağıdır
Derin devletin bir özelliği "yasa üstülük" ya da "hesap sorulamazlık" ise, bir diğeri -hatta daha önemlisi- sistemin temel politikalarını oluşturan esas odak olmasıdır. Mevcut sistem çerçevesinde, kim politikayı oluşturuyor, kararları alıyor ve uygulayabiliyorsa derin devlet (aslında devlet) odur.
Devletin temel politikaları, görünüşte, parlamentoda ve hükümet organlarında tespit edilir. Ama bu sadece görünüştedir; asıl politika tespit organları başka yerdedir. Parlamento ve hükümetlerin esas işlevleri, tespit edilen politikaları halka -ikna veya zor yöntemleriyle- kabul ettirmek ve uygulamaktır. Burjuva demokrasisinin geldiği noktada, yasama, yürütme ve yargı organları, "karar organı"nın kuklalarıdır. Herhalde, Montesquieu'nün kemikleri sızlıyordur. "Kuvvetler ayrılığı" artık yasama, yürütme ve yargı organlarının birbirinden bağımsız olmasında değildir; onlar "karar organı" tarafından birleştirilmiştir. Kuvvetler ayrılığı, karar organı içindeki çeşitli kliklerin "Orman Kanunları" çerçevesinde verdikleri mücadelede aranmalıdır artık. Yasama, yürütme ve yargı, bu mücadelenin sadece araçlarıdır.
Günümüzde burjuva politikası "hak"la değil, "ahlak"la hiç değil, "güç"le yapılmaktadır. Bütün Antik Çağ ve Ortaçağ siyaset bilimcileri ve siyasetçileri bu gerçeği görmüş ve teorize etmişlerdi. Montesquieu'nün ve diğer Aydınlanma çağı devrimci burjuva düşünürlerinin -insanlığın çok önemli bir kazanımı olan- demokratik devlet kuramları, bugün ancak burjuva devletinin makyajı işlevini görüyorlar. "Demokratik" kurumlar, asıl devletin hoş görünümlü maskeleridir.
Çağımızda güç nerededir? Alınan oy oranında, milletvekili sayısında veya yasalarda mı? Bütün bunları yok etmek için sifonu çekmek yeter. Sifonu çekme gücü kimin elindeyse derin devlet (yani devlet) odur. Bu nokta da derin devletin nerede aranacağına ilişkin bir ipucu olabilir.
Derin devletin 'emekçileri' ve 'patronları'
Derin devletin karanlık dehlizlerde, gizli karargâhlarda, illegal cephaneliklerde, yasadışı yaşayan gizemli ve mafyatik tipler içinde aranması yanıltıcıdır. Oralarda, tepede tespit edilen derin politikaların kirli işleri yapılır. Tetikçiler, kışkırtıcılar, katiller, kirli işlere taşeronluk yapan mafya bozuntuları, "bin kişiyi öldürmüş olabiliriz" diye ortalıkta dolaşan özel kuvvet eskileri, "vatan seninle gurur duyuyor" diye zaman zaman "onore" edilen "kahraman albay"lar, olsa olsa, derin devletin "emekçileri"dirler (böyle işletmenin emekçisi de böyle olur!). Hatta darbe yapıp daha sonra cumhurbaşkanlığına terfi etmiş generaller bile, ancak derin devletin "our boys"u (bizim oğlanları) olabilirler.
Derin devletin bu tip kişi ve örgütlenmelerden oluştuğu söylemi, bizzat bir derin devlet söylemidir. Derin devlet bazen bunlardan bir kısmını (deşifre olanlarını, hizadan çıkanlarını, kendine çalışanlarını) feda eder. Bu "emekçiler" bir kamyonun altında kalabilirler veya cesetleri tanınmayacak hale getirilip bir boş araziye atılabilir veya bir örgüt (örneğin Ergenekon) uydurulup içeri tıkılabilirler. Böylece derin devlet bu günah keçileri üzerinden hem kendini aklamış ve saklamış olur, hem de "işte derin devlet ortaya çıkarıldı" söylemleri ile toplumun havası alınır. Bu tıpkı ekonomideki kara para aklama işlemlerine benzer.
Derin devletin "patronları", son derece yasal, "saygın" ve kritik mevkilerde, suyun (yani ekonominin, politikanın, toplumsal yaşamın) başını tutmuş olanların içinde aranmalıdır. Yasallık çok önemli; derin olan yasal gözükmelidir. Bilinen bir kuraldır: Legal olanakların ne kadar fazlaysa, illegallik potansiyelin de o kadar fazla olur. Kısacası, derin devleti yeraltında değil, gün yüzünde aramalıyız.

Türkiye gibi ülkelerin derin devleti, dünya çapındaki derin devletin bir parçasıdır
Emperyalizm çağında ülkeler ezen ve ezilen olarak ikiye ayrılır. Doğal olarak, emperyalist ülkelerin derin devletleri ile ezilen ülkelerin derin devletleri de aynı düzlemde değildirler. Emperyalist sömürüye maruz kalan ezilen ülkelerin derin devletleri bizzat emperyalist derin devlet tarafından ya ele geçirilir ya da yeniden inşa edilir. Bu, ezilen ülke kapitalizminin bağımlı bir kapitalizm, burjuvazisinin hâkim kesiminin işbirlikçi bir burjuvazi olmasının doğal sonucudur.
Tabii ki bu süreç; özellikle Türkiye gibi güçlü devlet geleneklerinin bulunduğu ülkelerde çatışmasız olmaz; Türkiye bir muz cumhuriyeti değil. Örneğin, iktidar tarafından Türkiye'nin "küçük Amerika" olacağının resmen ilan edildiği, NATO'ya girildiği, yapılan ikili anlaşmalarla ülkenin emperyalist sömürüye açıldığı 1950'li yıllarda bu tür bir çatışma yaşanmış, devletin emperyalizme teslim olmayan kesimleri ile halk muhalefeti birleşmiş ve 27 Mayıs müdahalesi gerçekleşmişti. Fakat kapitalist yolda ısrar, ister istemez bu tür girişimlerin başarısız olmasına, emperyalistlerin hareket içine sızabilmesine ve sonunda ele geçirmesine yol açmıştır.
Benzer bir çatışmayı, 1990'lı yılların ikinci yarısından itibaren giderek şiddetlenen bir biçimde yaşıyoruz. Sovyetler Birliği'nin çöktüğü, emperyalist merkezler tarafından Yeni Dünya Düzeni'nin ilan edildiği, NATO'ya yeni görevlerin verildiği koşullarda, Soğuk Savaş dönemi Gladyo'ları da bu yeni konsepte uygun olarak biçimlendirilmeye çalışıldı. Bu da doğal olarak bir çatışma yarattı. Türkiye Devleti'nin de bazı kesimleri biçilen yeni role karşı koydular veya bazı kesimler yeni dönemde rolsüz kaldılar ve dışa düştüler, dolayısıyla sürece muhalefet ettiler. Çatışma derinleştikçe de -eskiden içinde olmalarına, hatta has elemanları olmalarına karşın- derin devletin de, devletin de dışına düştüler. Bu nokta kavranmadan, örneğin Ergenekon Davası anlaşılamaz.
Türkiye gibi ülkelerde derin devlet, emperyalizme en bağımlı, onun doğrudan uzantısı olan, şubesi gibi çalışan ve ülkeyi emperyalizmin planları doğrultusunda yönlendirmenin politikalarını oluşturan kesimler içinde aranmalıdır. Bizimki gibi ülkelerin derin devleti, dünya çapındaki derin devletin bir parçasıdır. Derin devletin adresini tespit edebilmek için başvuracağımız belki de en önemli kıstas budur.

Ergenekon Davası
Bütün bu yazdıklarımızın ışığında, derin devleti yargıladığı iddia edilen Ergenekon Davası'na bakalım:
Bu Dava'nın sanıklarını kim yargılıyor? Dipten gelen örgütlü ve bilinçli bir halk hareketi mi? 50 yıldır binlerce cinayet, suikast, komplo ve tertiplerden bıkan emekçiler ayaklanıp, faillerin yakasına mı yapışmıştır? Savcılar, halkın savcıları mıdır? Böyle bir durumun olmadığı biliniyor. Ama yargılayan bir güç vardır; hem de anlı şanlı generalleri bile içeri tıkabilecek bir güç.
Bu Dava'nın sanıkları "yasa üstü" müdürler? Bir zamanlar bir bölümünün konumları böyle olmuş olabilir. Ama bugün içinde bulundukları konum, "yasa üstü"lük değil, tam tersine "yasadışılık"tır. Devletin ve onun yasalarının dışına düşmüşlerdir.
Bu Dava'nın sanıkları, Türkiye devletinin, Türkiye ekonomisinin, Türkiye siyasetinin karar odaklarında mıdırlar? Öyle olsaydı, şu anda sanık sandalyesinde değil, en parlak ve en kritik mevkilerde olurlardı.
Bu Dava'nın sanıkları, emperyalizmin ve özellikle ABD'nin işbirlikçisi midirler? Onun taşeronu ve şubesi gibi mi çalışmaktadırlar, kirli işlerini mi yapmaktadırlar? Örneğin BOP'un Eşbaşkanı mıdırlar? Bir bölümünün uzun süredir böyle olmadıkları, bir bölümünün ise -tam tersine- kamuoyunda anti-emperyalist tutumları ile tanınan aydınlar ve politikacılar oldukları biliniyor.
Görüldüğü gibi, bu Dava'nın sanıkları derin devletin hiçbir kıstasına uymuyorlar. Peki, o zaman bu Dava nedir? Ergenekon Davası'nda bir derin devlet vardır ve taraftır. Açık söyleyelim: iddianameyi hazırlayan taraf! Derin devletin adresi için sunduğumuz kıstasları bir de suçlayan tarafa uygulayalım; ne göreceğiz? Ergenekon Davası, dört dörtlük bir Gladyo (derin devlet) operasyonudur. Türkiye'nin yeni Gladyosu, Ergenekon Davası'nı da kullanarak oluşturulmaktadır.
Derin devleti sanıklar içinde arıyorsanız çok safsınız demektir. Derin devlet sizin öyle sanmanızı istiyor olmasın!

İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 646396 ziyaretçi (1187473 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol