edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  => Bedevilik-Barbarlık ve İnsanlk Tarihi-Sina Akşin
  => Tarih Felsefesi-Dr. Ali Şeriati
  => Görüşlerim-Sultan Galiyev
  => Kemal Tahir'in felsefi düşüncesi ve Devlet Ana
  => Sanat Anlayışım-Orhan Kemal
  => Çağın Dini: Humanizm-Cemil Meriç
  => Demokrasi Demopedidir-Cemil Meriç
  => Demokrasi Paradigması ve Sonrasız Modernlik-Yiğit Tuncay
  => Karl Popper'in Bilim Felsefesi-Hasan Engin Şener
  => Cemil Meriç'in Dil ve Edebiyat Üzerine Düşünceleri- Arş. Gör. Oğuzhan KARABURGU
  => Tiyatro San'atının Kaynağı 1-Refik Ahmet Sevngil
  => Tiyatro San'atının Kaynağı 2- Refik Ahmet Sevngil
  => Tiyatro San'atının Kaynağı 3- Refik Ahmet Sevengil
  => Gizli Halk Musikisinin Hakiki Karakteri Dindışıdır-Vahid Lütfi Salcı
  => YUNUS EMRE’NİN ŞİİRLERİNDE- R. FİLİZOK
  => AŞK[1] (Amour)-Elisabeth Sayın
  => Dil Bilimi Terimleri-Yard. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => BİR METİN yahut EDEBÎ ESER LİSE VE ÜNİVERSİTE DÜZEYİNDE NASIL İNCELENMELİ? -Anne-Marie ALBİSSON
  => DİL İLE BİLDİRİŞİMİN (communication) TEMEL ELEMENTLERİ-Prof. Dr Rıza FİLİZOK
  => BYRON, LAMARTİNE-Jale Parla
  => TAHİR ALANGU’NUN FOLKLOR ANLAYIŞI
  => HİKAYECİLİK DERSLERİ
  => TÜRKİYE’DE DENEME VE ELEŞTİRİNİN GELİŞİMİNDE ORHAN BURİAN’IN YERİ (tez)
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİ ÜZERİNE TASVİRÎ BİR DENEME
  => YAZI DEVRİMİNİN ÖYKÜSÜ
  => CUMHURIYET DÖNEM! TÜRK ŞİİRİ VE BEHCET NECATIGiL
  => ROMANLARDA 27 MAYIS İHTİLÂLİ
  => HİLMİ YAVUZ ŞİİRİNE METİN-MERKEZLİ BİR BAKIŞ
  => YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU’NUN ROMANLARINDA CİNSELLİK
  => KİRALIK KONAK’TA MADAME BOVARY
  => ADNAN BENK VE TÜRKiYE’DE MODERN EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ NURİ AKSU-tez
  => GELENEKSEL ROMANA KARŞI ROMAN: ANTİ ROMAN
  => ROMANININ TARİHSEL BOYUTU ÜZERİNE BİR İNCELEME Sedat ...
  => XIX. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATINDA VOLTAİRE VE ROUSSEAU ÇEVİRİLERİ
  => AHMET VEFİK PAŞA’NIN ÇEVİRİLERİNDE OSMANLILAŞAN MOLİÈRE
  => Osmanlı Dönemİ Türk Romanının Başlangıcında Beş Eser
  => Kıbrıs Türk Edebiyatı
  => Halide Edib-Adıvar Döneminde ve Romanında Feminizm
  => ERKEN DÖNEM TÜRK EDEBİYATINDA KÖYLÜLER
  => TÜRK GÖÇER ŞAİRLERİNE AİT ESERLER
  => KARŞILAŞTIRMALI EDEBİYAT BİLİMİ ve BİR UYGULAMA
  => SAFAHAT’TA EDEBİYATA AİT UNSURLAR ÜZERİNE BİR İNCELEME Abdullah ...
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİ ÜZERİNE TASVİRÎ BİR DENEME Ersin ÖZARSLAN*
  => SÖZ VE ÖZ
  => BATI TRAKYA TÜRK EDEBİYATI
  => YAVUZ BÜLENT BAKİLER’İN, “ŞAŞIRDIM KALDIM İŞTE” ŞİİRİNE EDEBÎ
  => TANPINAR’IN ŞİİR ANLAYIŞI VE ŞİİRİNİN KAYNAKLARI
  => Bir Cumhuriyet Kadını Şükûfe Nihal
  => KUVAYI MİLLİYE HAREKETİNE YÖNELTİLEN İTHAMLAR
  => MİLLÎ MÜCADELE DÖNEMİNDE FRANSIZ GAZETECİNİN MUSTAFA KEMAL İLE TEMAS VE GÖRÜŞMELERİ
  => YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ
  => RUSLARIN TÜRK TOPRAKLARI ÜZERİNDE YAYILMASI
  => BİR ÇAĞDAŞLAŞMA MODELİ OLARAK ATATÜRKÇÜLÜK
  => Mâni ve Bilmecelerimizde Geçen Meyve Adlarının Türkçe’deki Kullanımları Üzerine Bazı Tespitler
  => Şerif Benekçi’nin Romanlarında İnsan ve Toplum
  => A. Nihat Asya’nın Şiirlerinde Ölüm Kavramının Kullanımları Üzerine
  => Zafer HanIm’In AŞk-I Vatan RomanIBaĞlamInda KadIn
  => DİLBİLİM TARİHİNE BİR BAKIŞ
  => DİLBİLİM ARAŞTIRMALARI
  => DİLBİLİM (Linguistics)
  => Edebiyat Teorileri
  => EDEBİYAT TEORİSİ TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
  => HALK EVLERİNİN KURULUŞU VE ÇALIŞMALARI
  => Ülkemizin Kaçırdığı En Büyük Eğitim Projesi: Köy Enstitüleri
  => BİLİM FELSEFESİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
  => EDEBÎ METİNLER IŞIĞINDA DOĞU KÜLTÜRLERİNİN BATIYA ETKİLERİ VE BATIDA TÜRK İMGESİ ∗
  => ZİYA PAŞA’NIN “ŞİİR ve İNŞÂ” MAKALESİ Ali DONBAY
  => TATAR EDEBİYATININ GELİŞİMİ
  => OSMANLI ŞİİRİNE SANAT ONTOLOJİSİYLE YAKLAŞMAK ÜZERİNE
  => SÜLEYMAN NAZİF’E GÖRE İRAN EDEBİYATININ EDEBİYATIMIZA TESİRİ
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİ ÜZERİNE TASVİRÎ BİR DENEME -
  => ÖZNE KARAKTER NESNE KARAKTER Agusto Boal
  => İSLAMDA TRAGEDYA KAHRAMANI TRAGEDYA ÖRNEKLERİ Metin And
  => İSLAMDA TRAGEDYA KAHRAMANI TRAGEDYA ÖRNEKLERİ Metin And 2
  => DOĞU VE BATI KÜLTÜRLERİNDE DÜŞSEL YARATIKLAR Enis Batur
  => TANPINAR ÜZERİNE NOTLAR Selahattin Hilav
  => DÖRT BİN YIL ÖNCE TÜRKLERDE TİYATRO Refik Ahmet Sevengil
  => SELÇUKLU TÜRKLERİNDE DRAMATİK EĞLENCELER Refik Ahmet Sevengil
  => ANADOLU'DA DİNİ TEMAŞA Refik Ahmet Sevengil
  => OSMANLILARDA DRAMATİK EĞLENCELER Refik Ahmet Sevengil
  => ORHAN KEMAL'İN YAPITLARI Türk Gerçekçiliğinin Gelişmesinde Yeni Bir Aşama
  => ORHAN KEMAL'İN YAPITLARI Türk Gerçekçiliğinin Gelişmesinde Yeni Bir Aşama 2
  => ELEŞTİRİ VE HİCİV Johann Gottfried Herder
  => ROMAN Octavio Paz
  => YENİ TÜRK EDEBİYATI ARAŞTIRMALARI
  => ESKİ TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARI
  => ESKİ TÜRK EDEBİYATI ARAŞTIRMALARI
  => YENİ TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARI
  => HALK EDEBİYATI ARAŞTIRMALARI
  => DİL SORUNLARI
  => ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ ARAŞTIRMALARI
  => MAKALELER
  => edebiyat tezler
  => İNCELEME ARAŞTIRMA
  => İNCELEME
  => Medeniyetin Demir Pençesi Eksen Çağı
  => DEDE KORKUT DOSYASI
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 1
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 2
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 3
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 4
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 5
  => TÜRK EDEBİYATI İNCELEMELERİ 6
  => Halk Şiiri, Gerçeküstücülük, Destan.
  => En Uzun Gece: Sahte Bir Roman - İzzet Harun Akçay
  => ARAŞTIRMACILAR İÇİN KAYNAKLAR
  => DOĞU EDEBİYATI
  => DOĞU EDEBİYATI - KİTAPLIK
  => TÜRK LEHÇELERİ ÇEVİRİ SÖZLÜĞÜ
  => İLETİŞİM ÇAĞINDA AŞIKLIK GELENEĞİNİN GELECEĞİ
  => ÂŞIK EDEBİYATI BÜTÜNÜ İÇİNDE SİVAS'TA VE ADANA'DA ÂŞIKLIK GELENEĞİNİN ORTAK VE FARKLI YANLARI
  => Türkiyat Araştırmaları 1
  => Türkiyat Araştırmaları 2
  => Türkiyat Araştırmaları
  => Türkiyat Araştırmaları 4
  => Türkiyat Araştırmaları 5
  => Bir Toplum Mimarı Olarak Yahya Kemal
  => Tanzimat Romanlarında Melodramın İdeolojik İşlevleri
  => Söz Sanatları Bakımından ‘Parçalı Ham’ Şiirler
  => İNCELEMELER.
  => İNCELEME..
  => İNCELEME...
  => İNCELEME....
  => İNCELEME.....
  => İNCELEME ŞİİR
  => İNCELEMELER.....
  => İNCELEMELER.,
  => İNCELEMELER,.
  => Edebiyat Sosyolojisi
  => Sosyalist Realizm Kavramının Ortaya Çıkış Süreci
  => toplumcu gerçekçilik
  => PEYAMİ SAFA.
  => Yeni Türk Edebiyatı
  => YENİ TÜRK A. İLHAN İÇERİKLİ
  => hilmi yavuz.
  => Behçet Necatigil
  => araştırmalar.1
  => ARAŞTIRMALAR 2
  => araştırma,
  => Türk Dili ve Edebiyatı,
  => 1919-1928 ARASI TÜRK ROMANINDA YAPI VE TEMA
  => Bilgisayar Öyküleri
  => Yayın
  => ROMAN,
  => ROMAN,,
  => ROMAN.
  => ROMAN..
  => şiir,
  => şiir,,
  => hikaye*
  => arş
  => arş1
  => arş2
  => arş4
  => arş6
  => arş7
  => arş8
  => arş9
  => edebiyat tarihinde realizm romantizm kavramı
  => YENİ TÜRK EDEBİYATININ KAYNAKLARI
  => YENİ TÜRK EDEBİYATININ KAYNAKLARI 1
  => KLASİK TÜRK EDEBİYATI
  => TÜRK DEBİYATI İNCELEME
  => DEDE KORKUT DOSYASI.
  => açık arşiv
  => edebiyat arşiv
  => Kuruluş Devrini Konu Alan Romanlar Üzerine
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
TÜRK GÖÇER ŞAİRLERİNE AİT ESERLER

TÜRK GÖÇER

DERLEME,

(Dadalo

ŞAİRLERİNE AİT ESERLERİNİNCELEME VE DEĞERLENDİRME SORUNLARIğlu’nun “Kalktı Göç Eyledi” Türküsünden Hareketle)*

İ

smail GÖRKEM**

1- Giri

ş

Güney Türkmenlerinin saz

olan co

saz

pek çok saz

şairleri, Ankara-Elmadağ’dan Suriye’nin Rakka vilâyetine kadarğrafyada asırlardır yaşanmış olan hayatı, eserleriyle ebedîleştirmiştir. Bu coğrafyanın en güçlüşairi, bilindiği gibi ‘Çukurovalı/Güneyli Karacaoğlan’dır. Karacaoğlan’dan evvel ve ondan sonra,şairinin, Türk göçerlerinin yaşadıkları bireysel ve toplumsal hayatla ilgili ‘konu’ları

‘türkü’le

kollar

As

olmas

edilebilmi

ştirdiği bilinmektedir. Şu da tarihî bir hakikattir ki, bu coğrafyadaki âşıklık geleneği, âşıkına bağlı gelenekselleşmiş/sağlam bir ‘mektep’ (usta-çırak geleneği) de ortaya koyamamıştır.ırlardır Türkmen aşiretlerinin bu coğrafyada yaşadıkları hayatta büyük benzerlik ve tekrarlarını da kaçınılmaz olmuştur. Hal böyle olunca, bazı ‘türkü-şiirler’, birden fazla saz şairine malş, aynı şaire ait şiirlerde de varyantlaşma ve versiyonlaşmalar görülebilmiştir.1

Türkmen a

olaylara dayanmaktad

kazanm

konular

olaylar i

bir niteli

“Kalkt

boyunca olu

sebebi’ ile ‘ezgisi’ne dair sorunlar (zaman içerisinde olu

Türk göçerlerinin saz

‘de

2006, E Yay

şiretlerine ait bu metinler, toplumun ve bireylerin ‘sözlü tarih’i niteliğindekiır. Bu olaylar ve duygular, âşıkların söylediği türküler vasıtasıyla “edebîlik”ış, böylelikle “başkasının ilgisini çekecek” hale getirilmiştir. ‘Metinler’in bir kısmında bireyselın işlenmesine karşılık, bir kısmında ise toplumun/aşiretin tamamını ilgilendiren türdekişlenmiştir. Bu arada, ferdî nitelikteki âşıklara ait şiirlerin (türkü-şiir), zaman içerisinde anonimğe de büründüğü bir gerçektir.ı Göç Eyledi” başlıklı ‘bozlak’ metnine ait bir sözlü-ezgili ‘kültürel olgu’nun asırlarştuğu kanısındayız. Bildirimizde bu ‘olgu’nun ‘derleme’ bilgileri ve ‘hikâyesi/yakılmaşan ‘değişim’ ve ‘dönüşümler’) ele alınacaktır.şiiri temsilcileri olan âşıkların eserlerinin ‘derleme’, ‘inceleme’ veğerlendirme’ sorunlarını, bu yıl basılan “Yeni Bilgiler Işığında Dadaloğlu: Bütün Şiirleri” (İstanbulınları) kitabımızda ‘uygulamalı’ olarak ele almış idik. Bu bildiri, bir Dadaloğlu şiirinden

*

Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi

Erciyes Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü tarafından düzenlenen “II.Şöleni (10-12 Nisan 2006)”nde sunulan basılmamış bildiri.

**

Prof. Dr. Erciyes Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü- KAYSERİ

(

ismailgorkem@gmail.com).

1

Bundan sonra, sadece ‘türkü’/’bozlak’ ve ‘sadece’

kar

bk. Y

‘Türkü-şiir’ terimi, sözel kültür geleneği dairesinde oluşturulan “sözel müzik” eserlerine işaret etmektedir.şiir terimleri kullanıldığında bu terimler, “sözel müzik” eserlerişılığında kullanılmış demektir. “Sözel edebiyat” (Halk Edebiyatı) ve “sözel müzik” (türkü/bozlak-şiir) terimleri hk.ıldırım 1998b; Görkem 2000: 7-9; Mirzaoğlu 2003: 1, 5).

2

hareketle, Türk göçerlerine ait saz

gerekti

Öncelikle ‘edebî metin’ ve ‘folklorik metin’ kavramlar

farklar

yararlan

Pertev N. Boratav, özellikle ‘türkü’lerden bahsederek, “bu anonim halk edebiyat

ait bol malzeme ne

estetik ve sanat itibar

hemen hemen hiç mesabesinde kal

“cemiyetle alâkalar

görünmektedir.

şiiri metinlerinin değerlendirilmesi esnasında nelere dikkat edilmesiğine dair bir ‘metin’ olarak kabul edilmelidir.ının ne olduğunu ve aralarındakiı ortaya koymak gerekecektir. Bu hususu açıklarken, bazı bilim insanlarının görüşlerindenılacaktır:ı mahsullerineşriyatına ve teknik tetkiklere mukabil, onların mevzuları, cemiyetle alâkaları,ıyla kıymetleri, nihayet sosyal fonksiyonları üzerindeki araştırma ve mütalaalarır” (Boratav 1982: 346) demektedir. Boratav’ın türkülerinı” ve “sosyal fonksiyonları”na işaret etmiş olması dikkate değer bir tespit olarak

İ

gelenekte hiçbir Halk edebiyat

bir metni veya biçimi yoktur. Bu türlerin de

metinleri vard

din[î] inançlar

kültürü, beklentileri, dünya görü

geleneksel tür, ancak bu ki

canl

Folkloru “bir sosyal olay”, bir “canl

‘do

lhan Başgöz, sözel edebiyat metinlerinin “geleneksel”liği hakkında şunları söylüyor: “Sözlüı türünün, değişmez, donup kalmış, kuşaktan kuşağa böylece aktarılanğişik yerlerde, değişik zamanlarda yeniden yaratılanır. Bu yeniden yaratılan gösterimde anlatıcının ustalığı, yaşı, işi, bulunduğu toplum katı,ı, değer yargıları önemli değişiklikler yapar. Bu gösterimde dinleyicilerin konumu,şleri önemli değişmeler yapar. Bu gösterimin önemli bir elemanı olanşisel ve sosyal değişkenlerin bir dengesi olarak vardır; durağan değilıdır, değişkendir; her anlatımda yeniden doğar.” (Başgöz 1992: 1).ı gösterim” olarak kabul eden İlhan Başgöz, bize göre değru’ bir tespitte bulunuyor: “Folklor olayı, saydığımız bu elemanların [-yani anlatan, dinleyen ve

geleneksel olan

dökerek donduran, k

ın-] dengelediği bir sosyal olaydır, bir gösterimdir. Bu canlı gösterimi kâğıt üzerineısaltan, cansız kılan, sonra da dönüp gösteren biziz. Bu sosyal olayı, böyle bir

kadavra

haline getirmek, sonra da dönüp gösterim yerine, bu metni incelemek, folkloru yanlış

anlamak olur, eksik incelemek olur.” (Ba

adland

tabakal

alan

Folklorik metinlerin nas

Propp, folklorun edebî görevlerinden “as

bire

eserlerinin “morfolojileri” farkl

“ama ke

yasalar

kal

şgöz 1992: 1. abç.). Alıntıda yer alan “kadavra”ırması, yerinde bir adlandırmadır. Sözel edebiyat metinlerini, yazılı edebiyat metinleri gibi ‘tekı bir olay’ halinde görme eğilimini, bu adlandırma çok güzel ifade ediyor. Sözel edebiyatında “sosyal olay” ve bu olayların bir araya gelmesiyle meydana gelen “olgu” incelenmelidir.ıl incelenmesi gerektiği de, cevabı oldukça zor olan bir sorudur. W.ıl önemli ve zor olan şey”in “sözel ürünlerin derin yapısını,şimini ve oluşturucu ögelerini incelemek” olduğunu söylüyor. Ona göre, folklor ve edebiyatıdır. Propp bu farklılığın “edebî analizler yoluyla açıklanama[cağını],şfedilebil[eceğini]” söylüyor. (Propp 1990: 4). Edebî analizler yoluyla, “folklor manzumununı ve fenomeni yalnızca keşfedebilir ama, [biz folklor araşrımacıları] onları ıklamaktan âcizır[ız]” (Propp 1990: 5. abç.). “Bir eserin kökeni ile ilgilenen edebiyat tarihçisi, onun yazarına bakar.

3

Folklorcu ise, s

ko

Bir edebiyat eseri (ferdî ve yaz

de

‘bireysel’ ve ‘tek’tir. Fakat folklorik eserin mevcudiyeti ‘icrac

mümkündür. Sözlü dola

kaydedilmi

metinlerin sahipleri nas

ınırsız sayıdaki karşılaştırmalı malzemenin de eklenmesiyle, bir öyküyü ortaya çıkaranşulları keşfeder.” (Propp 1990: 6. abç.).ılı metin), bir kez yaratıldıktan sonra öylece kalakalır veğişmez. Sözel edebiyat metinleri de, ilk ortaya çıktıklarında, tıpkı yazılı edebiyat eserleri gibiı’ ve ‘dinleyici çevresi’nin varlığı ileşım halindeki halk edebiyatı ürünü, Propp’un da belirttiği gibi, sadece bir kezşse, “derinlikli olarak incelenemez.” (Propp 1990: 7). Yazılı edebiyat metinleri ve oıl araştırılmış ise, folklorik eserlerin ve ‘görünürdeki’ sahiplerinin de aynı

metotlarla incelenmesi gerekti

ve a

a

Bu bildiride biz de Propp’un kelimeleriyle söyleyecek olursak, bir ‘türkü’ye (“Kalkt

eyledi” bozla

‘olgu’yu, yani bu türkünün “öykü[sünü] ortaya ç

gelenekteki geli

yap

ğini düşünenlere, cevap mahiyetinde Boratav şu tespiti yapıyor: Türküğıtların çeşitlenmelerinde görülen aykırılıkları, “yanlışlar olarak değil de, sözlü gelenekteki gelişimşamaları olarak nitelendirmek yerinde olur.”(Boratav 1986: 5).ı göçğı) ait pek çok varyant (=eş-metin) ve versiyonun (=benzer metin) ortaya koyduğuıkaran koşulları” ve söz konusu türkünün “sözlüşim aşamaları”nı keşfetmeye gayret edeceğiz. Tekrar belirtmeliyiz ki, buradaılacak şey sadece bir “keşif”ten ibarettir.2

2- “Hubuz/Ekmek Kavgas

ı

Tarih bak

bilinen “Kalkt

Kavga, Türkmenlerin Rakka’daki ya

harp” ad

ımından bu ‘destan’ metni, ikinci metin kadar eski olmayabilir; fakat günümüzdeı göç eyledi” türküsüne en uzak (versiyon/benzer metin) olan metin gibi görünmektedir.şadığı döneme aittir ve “hubuz/ekmek dövüşü” ve “Bin Said ileıyla toplam 14 dörtlükten ibaret bir ‘destan’ olarak sözlü hafızada saklanmıştır.3 Destanda,

2

Etno-müzikolog Ayhan Erol, sözel müzik ürünlerinde zaman içerisinde görülen değişim ve dönüşümlerin üç

ş

de

de

ba

ekilde olacağını kaydediyor: 1- “[S]özler değişmez, ezgi değişir; ancak sözlerin anlamı aynı kalır”, 2- “[E]zgiğişmez, sözler değişir ya da geleneksel hali korunur, ama üzerine yeni sözler eklenir”, 3- “[S]özler değişmez, ezgiğişir, ancak sözlere tarihsel bağlam değiştiğinde yeni anlamlar yüklenir.” (Erol 2002: 294-295). “Kalktı göç eyledi”şlıklı metinde de zaman içerisinde bu değişim ve dönüşümlerin var olduğunu düşünmemiz gerekecektir.

3

“Bu dö

yaz

XIX. yüzy

a

a

büyük oranda örtü

El’un ve Elbisultan Arap a

Türkmen oca

aralar

s

yürür. Osmanl

birkaç Türkmen köyünü de ya

Türkmen a

Arap a

Kaynaklardan tespit edebildiğimiz farklı rivayetler şöyledir:ğüş ‘hubuz/ekmez’ dövüşü adıyla meşhur olmuştur. Bu vaka ‘Barak Türkmenleri Arasındaki’ımızla neşrolunmuştur. Orada buna ‘Bin Said ile harp’ deye başlık verilmişti. (…) [O] zaman elde edemediğim oğüşe ait aşağıdaki türküyü yazmakla iktifa ediyorum.” (Özbaş 1939: 17).ılın ortalarında güneyde Fırat nehriyle Akdeniz arasındaki topraklarda 32 oymaktan ibaret Bini Saitşireti otururmuş (Şahin 1962: 58-59). Elbusultan oymağı Bini Sait aşiretine mensup. Bir de o yörede Arap Elunişireti vardır. Olay XIX. yüzyılın ortalarında cereyan ediyor. Bu kitaptaki bilgiler Özbaşın kitaplarındaki bilgilerleşüyor. Özbaş 1939’daki şiir, bu eserde de yer almıştır (bk. Şahin 1962: 59-61).şiretleri arasında harp çıkar. El’unlular Elbisultanl
İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 644995 ziyaretçi (1184724 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol