edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  => Attila İlhan Şiiri-DoDoç.Dr. Yakup ÇELİK
  => Bunalım Edebiyatı ve Modernizmin Sorunları-Svetlana Uturgauri
  => Karagöz'e Ezgi-Satı Erişen
  => Orta Oyunu Eksikliği-Nihal Türkmen
  => Orta Oyunu ve Karagöz-Nihal Türkmen
  => Dilin Yapısı ve Toplumun Yapısı-Emile Benveniste
  => Türkçe Metinlerde Bağdaşıklık ve Tutarlılık-İrem Onursal
  => Asansörle Yükseltilmek İstenen Çukurlar-Can Yücel
  => KÜLTÜR VE ÖTESİ-Cemil MERİÇ
  => Türkoloji-Cemil MERİÇ
  => Tevfik Fikret ve Batı Retoriği-Rıza Filizok
  => Estetik tarihimize bir bakış-Arslan Kaynardağ
  => MÜRSEL MECAZ-Rıza FİLİZOK
  => Başlıca Dil Bilimi Akımları-Prof.Dr. Rıza FİLİZOK
  => ZİYA OSMAN SABA’NIN NEFES ALMAK ADLI ŞİİR KİTABINDA -Yrd. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => HİKAYE VE ROMANDA “ANLATICI”YA GÖRE METİN TİPLERİ, - Yard. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => GÖSTERGEBİLİM-Yard. Doç. Dr. Mustafa Ö Z S A R I
  => TÜRKİYE'NİN ÖNEMİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME VE KÜLTÜREL FARKLILIKLAR ÇERÇEVESİNDE ULUSAL KÜLTÜR-Prof. Dr. Emre Kongar
  => TÜRKİYE'NİN KÜLTÜREL ÖZ-ANLAYIŞI: AVRUPA BİRLİĞİ İÇİN BİR ZENGİNLİK-Emre Kongar
  => BARIŞ KÜLTÜRÜ VE DEMOKRASİ-EMRE KONGAR
  => GOP NEYİ AMAÇLIYOR, NEYİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR-EMRE KONGAR
  => YENİ EMPERYALİZM, HUNTINGTON VE ELEŞTİRİSİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE-Emre KONGAR
  => DEMOKRASİ KÜLTÜRÜ SORUNLARI-Emre Kongar
  => AVRUPA BİRLİĞİ'NE "ONURLU VE BAŞI DİK" GİRİŞ NE DEMEK-Emre Kongar
  => TOPLUMSAL VE SİYASAL GELİŞMEMİZİ ETKİLEYEN MARKALAR-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME, MİKRO MİLLİYETÇİLİK, ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK, ANAYASAL VATANDAŞLIK-Emre KONGAR
  => NİYAZİ BERKES'DE ÇAĞDAŞLAŞMA KAVRAMI-Emre KONGAR
  => KEMAL TAHİR-Hilm Yavuz
  => OYUNLARIM ÜSTÜNE-Nazım Hikmet
  => OYUN YAZARI OLARAK-Ataol Behramoğlu
  => POPÜLER EDEBİYAT- M. Orhan OKAY
  => HER SÖZ BİR ŞEY SÖYLER-Feyza HEPÇİLİGİRLER
  => Tiyatronun Kökeni, Ritüel ve Mitoslar
  => ROMANDA KURMACA VE GERÇEKLİK
  => Fuzûlî’nin Hikaye-i Leylâ ve Mecnun’u
  => SEZAİ KARAKOÇ ve HİS “;KAR ŞİİRİ”;-Selami Ece
  => İSTANBUL’UN AHMED MİDHAT EFENDİNİN ROMANLARINA TESİRİ
  => AHMET MİDHAT’A ATFEDİLEN BİR ESER: “HÜKM-İ DİL” VE MANASTIRLI MEHMET RIFAT
  => CEZMİ ÜZERİNE BAZI DÜŞÜNCELER
  => "EDEBİYATEĞİTİMİ"NDE "EDEBÎ METİN"İN YERİ VE ANLAMI
  => Mustafa Kutlu ve Rüzgârlı Pazar
  => BİR BİLİM ADAMININ ROMANI” ÜZERİNE GEÇİKMİŞ BİR TAHLİL
  => ÖLÜMÜNÜN 50. YIL DÖNÜMÜNDE
  => “MİT”TEN “MODERN HİKÂYE” “HİKÂYE”NİN SERGÜZEŞTİ
  => EDEBİYAT DİLİ/EDEBÎ DİL
  => BİR NESLİN VEYA BİR ŞAİRİN ROMANI: MÂİ VE SİYAH
  => İSTİKLÂL MARŞI’NIN TAHLİLİ
  => CAHİT KÜLEBİ
  => TEVFİK FİKRET’İN ŞİİRLERİNDE TRAJİK DURUM
  => MEHMED RAUF’UN ANILARI yahut EDEBÎ HATIRALARIN YAYIMI ÜZERİNE BİR DENEME
  => MEÇHUL BİR AŞKIN SON NAĞMELERİ: TEVFİK FİKRET’İN “TESADÜF” ŞİİRLERİ / YARD. DOÇ. DR. NURİ SAĞLAM
  => Tarihsel Romanın Eğitimsel İşlevi
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ1
  => Tanzimat Dönemi Oyun Yazarliginda Batililasma
  => SİNEMA VE EDEBİYAT TÜRLERİ
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ, ESTETİK BİR HAZZIN EDİNİMİ
  => EDEBÎ TENKİT
  => ADALET AĞAOĞLU’NUN DAR ZAMANLAR ÜÇLEMESİNDE KİMLİK SORUNU
  => Halit Ziya ve Mehmet Rauf'un hayatları ile romanları
  => YAZIN VE GERÇEKLİK
  => MİLLÎ EDEBİYAT
  => HECE-ARUZ TARTIŞMASI/ Arş.Gör.Oğuzhan
  => AHMET HAŞİM’İN ŞİİRLERİNDE ATEŞİN DİLİ / ARŞ. GÖR. VEYSEL ŞAHİN
  => ROMAN TEKNİĞİ BAKIMINDAN YABAN
  => TANZİMATTAN GÜNÜMÜZE COCUK EDEBİYATI
  => KADIN VE EDEBİYAT
  => Şiirin Temel Özellikleri-Christopher Caudwell
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ: HERMENEUTİK BİR YAKLAŞIM Vefa TAŞDELEN
  => VOLTAİRE VE ROUSSEAU ETRAFINDA AYDINLANMA ÇAĞI FRANSIZ YAZINI
  => TÜRKİYE’DE ULUSAL KÜLTÜR TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ UYGARLIK SORUNU
  => EDEBİYATIN DİLİ ÜZERİNE
  => TARİHİN SINIFLANDIRILMASI
  => Türk Milletini Uyandıran Adam: Attila İlhan
  => EDEBİYAT DERSLERİNİN İÇERİĞİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ KONUSUNDA
  => "Yalancı şöhretlerin Gerçek Yüzünü Ortaya Koydum"-Hilmi Yavuz
  => AVRUPA BİRLİĞİNİ YARATAN NEDENLER VE TÜRKİYE Metin AYDOĞAN
  => DİVAN ŞİİRİYLE HALK ŞİİRİNDE ORTAK BİR SÖYLEYİŞ BİÇİMİ
  => divan şiirindeki sevgili tipini alaya alan bir roman
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ
  => BAĞLANMA VE ÇELİŞKİ
  => Antik Çağ’da Tarih Yazmak
  => TARİHÎ ROMANDA POST-MODERN ARAYIŞLAR
  => Kültürel Batılılaşma
  => GARPÇILAR VE GARPÇILAR ARASINDAKİ FİKİR AYRILIKLARI
  => Harf Devrimi Üzerine Yeniden Düşünmek
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİNDE WALDMANN MODELİ
  => KEMÂL AHMED DEDE VE TERCÜME-İ MENÂKIB-IMEVLÂNÂ’SI
  => TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ İÇERİSİNDE URDUCA
  => Avrupalılaşmak mı, Avrupalılaştırmak mı?CEMİL MERİÇ
  => ŞAİRANE BİR ÇEVİRİ yahut TOPLUMBİLİMİN SERÜVENLERİ Cemil MERİÇ
  => 47 LİLER YAHUT BİR ROMANIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
  => ZAMAN, ZAMAN – I TERAKKİ Cemil Meriç,
  => Kırk Ambar (Cilt1)
  => KADIN RUHU, Cemil Meriç
  => Umrandan Uygarlığa-C.Meriç
  => Balzac’tan önce modern roman-Cemil Meriç
  => ARİSTARK’LA ZOİL-c.meriç
  => ELİNDE CENNET AÇAN ZEND AVESTA- c.meriç
  => SELEFÎLİK–SÛFÎLİK VE ÂKİF-SÜLEYMAN ULUDAĞ
  => Mehmet Âkif- Mâhir İz’e Yazdığı Mektuplar
  => DİDO SOTİRİYU’NUN ROMANI GİBİ BİR ROMANIMIZIN OLMAYIŞI
  => HİLMİ YAVUZ’UN DENEMECİLİĞİ
  => İRONİ KAVRAMI, GERÇEKÜSTÜCÜLÜK VE ERCÜMEND BEHZAD LAV ŞİİRİ ÜZERİNE
  => OKUNAMAYAN ROMANLAR
  => Gelenekçilik Geleneğe Dahil Değil
  => Türk Tiyatrosunda İronik Söz, İronisiz Metin
  => Postmodernist İroni
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNİN SİYASİ ETKİLERİ
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNDE SİNEMASAL ÖĞELER
  => Savaş
  => Newton, Goethe ve Sosyal Bilimler
  => Bir Afyon (!) Olarak Diktatörlükten Demokrasiye Futbol
  => Adorno Yüz Yaşında
  => Theodor Adorno: Kültür Endüstrisini Yeniden Düsünürken
  => ADORNO'NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => ADORNO’NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => Frankfurt Okulu
  => TARİHİ MADDECİLİK VE KAPİTALİZM - ÖNCESİ TOPLUMLARASYA TOPLUMU - FEODALİTE Asaf Savaş AKAT
  => POSTMODERNİZM GEÇ KAPİTALİZMİN KÜLTÜREL MANTIĞI
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 2
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 3
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco 2
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak 2
  => Türkoloji Araştırmaları Makaleler Veritabanı
  => Yeni Makaleler
  => Türkoloji Araştırmaları Dergisi
  => Türkoloji Makaleleri
  => ŞAİR DUYARLILIĞI Afşar TİMUÇİN
  => Yazılar.....
  => SEÇME YAZILAR
  => EDEBİYAT Tez / Makale / Kitap ara
  => Orhan Pamuk: Babamın bavulu Nobel konuşması
  => PiVOLKA'da Çıkan Yazılar
  => Amin Maalouf Üstüne
  => Öykünün Yüzyılı /Feridun ANDAÇ
  => Cumhuriyet Dönemi Türk Felsefesinde Bir Hareket Noktası Olarak Teoman Duralı-oktay taftalı
  => Sofist Bilgeliğin "Empirist" Dayanakları Üzerine 0.TAFTALI
  => Birlik ve Liderlik Hayalleri O.TAFTALI
  => Eğitilemeyen Bir Varlık Olarak İnsan O.TAFTALI
  => Çağdaş Bir Tarım Toplumuna Doğru O.TAFTALI
  => Sosyo-Politik Bağlamda Bir Dekadans Olarak Bilgi Toplumu O.TAFTALI
  => Aşkla Varolan Hayatlar O.TAFTALI
  => Batı Medeniyetinin Mutsuz Çocuğu Entelektüel O.TAFTALI
  => Nihat Genç Yazıları
  => Batılı Tarih Bilimi ve Tarihin Mantığı
  => Bir Hayat Alanı Olarak Aile O.TAFTALI
  => Bir Savaşın Kavramları Üzerine
  => Çalışma ve Erdem Kavramları Arasındaki İlgi Üzerine O.TAFTALI
  => Değer Üreten Hayatlar
  => Doğu'nun Hayal Ülkesi O.TAFTALI
  => Dostlukla Yükselen Hayatlar O.TAFTALI
  => Şiirimizin Hazin Sonu O. TAFTALI
  => Soğuk ve Sıcak Hayatlar OKTAY TAFTALI
  => Yalanın Fenomenolojisi O. TAFTALI
  => Günümüzde Medya Kılavuzluğu - Günümüzde Medya Kılavuzluğu
  => Ermeni Meselesinin Kökenini Batının Irkçılığında Aramak Lazım Prof. Dr. Türkkaya Ataöv
  => Osmanlı’dan Lozan’a Musul-Kerkük
  => “Sözümü Tutamadım, Artık Yaşayamam” Turhan Feyizoğlu
  => Gerilla Mustafa Kemal ve Türk Yurtsever Kurtuluş Hareketi Turhan Feyizoğlu"
  => SİYASİ TARİH YAZILARI -YEREL TARİH YAZILARI
  => Yazarlar - yazılar
  => TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLIĞIN DÜŞÜNSEL - SİYASAL TEMELLERİ
  => yazılar 1
  => yazılar2
  => türk dünyası
  => Derin devlet
  => YAZILAR,
  => SOSYOLOJİ.
  => YAZILAR,,.
  => TANZİMAT DÖNEMİ
  => İdealizm-Realizm
  => Cemil Meriç..
  => ilhan berk
  => NİYAZİ BERKES’İN TÜRK KİTLE İLETİŞİM TARİHİNE KATKILARI
  => yazılar.
  => yazılar..
  => yazılar,
  => yazılar,,
  => yazılar.,
  => YAZILAR.
  => YAZILAR..
  => YAZILAR-
  => YAZILAR-,
  => yazılar.1
  => y.1
  => y.2
  => y.3
  => y.4
  => y.5
  => y.6
  => y.7
  => y.8
  => y.9
  => y.10
  => y.11
  => y.12
  => y.13
  => y.14
  => y.15
  => y.16
  => y.17
  => y.18
  => y.19
  => y.20
  => y.21
  => y.22
  => y.23
  => y.24
  => y.25
  => y.30
  => y.31
  => y.32
  => y.33
  => y.34
  => y.35
  => y.36
  => y.37
  => y,38
  => y.39
  => y.40
  => y.41
  => y.42
  => y.43
  => y.44
  => y.45
  => y.46
  => y.47
  => İnsan-Mekan İlişkileri
  => SANAT VE ELEŞTİRİ
  => Türkiye’de olumsuz Pierre Loti eleştirileri
  => TÜRKiYE’DE MODERN EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ
  => ATATÜRK,
  => MAKALELER:
  => MAKALELER,
  => yz
  => yz1
  => yz2
  => yz3
  => yz4
  => yz5
  => yz6
  => yz7
  => yz8
  => FRIEDRICH NIETZSCHE’NİN TARİH ANLAYIŞI
  => Edebiyat Nedir?
  => YM1
  => YM2
  => YM3
  => YM4
  => YM7
  => YM8
  => YM9
  => İbn Battûta’da “Ahı” Kelimesi ve Anadolu
  => Simone de Beauvoir: Abjeksiyon ve Eros Etiği
  => Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri
  => Psikanalitik ve Post-Yapısalcı Feminizm ve Deleuze
  => Tarihsel Bir Perspektif Üzerinden İroni Tür ve Tekniklerinin Gelişimi ve Bazı Uygulama Örnekleri Tarihi Gelişim
  => İroni ve Melankoli*
  => İroni, Nostalji ve Postmodern
  => “Daha İyi Anlamak İçin Daha Fazla Açıklamak” İsteyen Bir Yorumbilimci: Paul Ricœur
  => Kendi (Paul Ricœur Üstüne)
  => Sersemleşme Okulu
  => Osmanlı ve Avrupa Arasındaki Karşılıklı Etkileşimde Etnomaskeleme
  => Antik Yunan Tragedyasının Metafiziği
  => Sonbahar Mitosu: Tragedya*
  => Ayrışma, Çatışma ve Fanatizm
  => Fanatizm İlkelliktir
  => Tuhaf Bir Çocuk
  => Huzursuz
  => Benjamin’in Mistisizmine “Üç Yönlü Yol”
  => Renan, Irk ve Millet
  => Varlık, Benlik, Hatırlayış ve Unutuş Üzerine
  => Hangi Kilidin, Hangi Anahtarı?
  => Romanda Tarih
  => Bugün Psikanalizi Tartışmak
  => Kültürde Bakış
  => 1930 Goethe Ödülü Dolayısıyla Frankfurt Goethe Evi’nde Konuşma
  => Jacques Derrida ve Konukseverlik Sorusu
  => Metafiziğin Kalesi Hakkında Düşünmek
  => Hakların İadesi
  => Modern Etiğin İki Temel Direği Agnes Heller
  => Ezoterizme Genel Bir Giriş
  => Turnanın Semahı, Ezoterizmin Zamanı: Bektaşi ve Alevi Zaman Kavrayışla
  => Yeni sayfanın başlığı
  => Ulus-Ötesinden Hukuka Bakmak: Jürgen Habermas
  => Yeni Perspektifler Gerçeğin Çölüne Hoşgeldiniz
  => Orlan: Kırılan Ten Kubilay Akman
  => Pusudaki Ten, Vice Versa
  => Cimri ve Çöp Arasındaki Güçlü İlişki Üzerine
  => Demokrasi Kavramı Üzerine Hayli Spekülatif Bir İrdeleme
  => Benim Çöp Bayramım
  => Kamu Yeniden Kurulurken Kadınlara Ne Olacak?
  => Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant
  => Kant ve Üniversite İdeası
  => İki Yüzüncü Ölüm Yıldönümünde: Immanuel Kant ve Kantçılık
  => Kant ve Yeni Kantçılık
  => Otuz Beşinci Gece: Ruh, Can, Hayat, Ölüm, Akıl ve Öte Dünya Üzerine1
  => Ölüm Üzerine Tıbbi Çeşitlemeler
  => Ölüme Karşı Ölüm
  => Avrupa İçin Yeni Bir Ethos Üzerine Düşünceler
  => Avrupa ve Ötekileri
  => Sûfî Şiirinin Poetikası
  => Byron ve Romantiklik
  => Kötülük Toplumu ve Biçimin Muhalefeti
  => Balkanlar: Metaforların Çarpıştığı Bir Savaş Alanı
  => Badiou: Etik Üzerine
  => “Semen est Sanguis" Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta Kan
  => Âdet Kanaması Tecrübesi: Sınırlar ve Ufuklar
  => Said ve Saidciler ya da Üçüncü Dünya Entelektüel Terörizmi
  => Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken
  => Adorno ve Tanrının Adı
  => Kant, Adorno ve Estetiğin Toplumsal Geçişsizliği
  => Adorno ve Berg
  => İbn Battûta Seyahatnamesi
  => Irak Savaşı ve Sivil Etkinlikler
  => Yamalı Çelişkiler Semti: Saraybosna'dan Yenibosna'ya
  => Halkla Birlikte Bir Çağdaş Kent Söylemi Üzerine
  => Yeni Dünya Düzeninin Sonu?
  => Selçuklular Anadolu’da
  => Anadolu Selçuklu Sultanı I. Alâeddin Keykubâd Dönemine (1220-1237) Bir Bakış
  => 13. Yüzyılın Başında Anadolu’da Ticaret
  => Selçuklular Döneminde Anadolu’da Felsefe ve Bilim (Bir Giriş)
  => Nietzsche ve ‘Akla’ İsyan
  => Bizans Manastır Sistemine Giriş
  => Öğrenci Radikalizmi Üzerine Düşünceler
  => 1968’i Yargılamak ya da 68 Kuşağına Mersiye
  => “Gelecekte İnsanlara Çok Güzel Görüneceğiz”
  => Nevroz, Psikoz ve Sapkınlık
  => Üniversitede Psikanaliz Öğretmeli miyiz? Sigmund Freud
  => Psikanalist Kimdir?
  => Nerelisiniz?
  => Irak’a Kant Çıkarması
  => Bizans Şaşırtıyor
  => 12 eylül dosyası
  => FETHİ NACİ: Cesur, Gerçekçi Ve Halkçı... İzzet Harun Akçay
  => SON OKUDUKLARIM- İzzet Harun Akçay
  => Sabahın yalnız kuşları-İzzet Harun Akçay
  => Bir Portre - Cahit Sıtkı TARANCI - Şükran KURDAKUL
  => ŞİİR NEDİR? Cahit Sıtkı TARANCI
  => Afşar TİMUÇİN - Şair Duyarlığı
  => Ahmet KÖKLÜGİLLER - Karacaoğlan'ın Yaşamı ve Şiirleri
  => Atilla ÖZKIRIMLI - Dadaloğlu ve Çevresi
  => Aysıt TANSEL - Metin Eloğlu
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
"Yalancı şöhretlerin Gerçek Yüzünü Ortaya Koydum"-Hilmi Yavuz

"Yalancý Þöhretlerin Gerçek Yüzünü Ortaya Koydum"

 

Çarþamba, 30 Aðustos 2006

Þair Hilmi Yavuz, yeni yayýnlanacak ‘Þiirim Gibi Yaþadým’ (Dünya Kitap) adlý nehir söyleþi kitabýnda yer alan görüþlerinin ‘ahlaki bir tavýr’ olduðunu söyledi.

Dün Zaman’da geniþçe yer alan ve edebiyat dünyasýndaki pek çok önemli isim hakkýnda aðýr eleþtiriler içeren sözlerinin bugüne has olmadýðýný dile getiren Yavuz, “Keþke herkes benim kadar yürekli olsa da baþka edebiyatçýlar hakkýnda gerçek düþüncelerini açýða vursa.” dedi. Hilmi Yavuz, bütün edebiyatçýlarý birbirinin arkasýndan konuþmak yerine yüzüne karþý görüþlerini açýkça söylemeye davet etti.

 

Bodrum’da tatilini sürdüren Hilmi Yavuz’a, edebiyat dünyasýný hayli karýþtýracak bu görüþlerini ve gelecek tepkiler için ne düþündüðünü sorduk.

 

Hilmi Yavuz bunlarý neden söyledi? Madem söyleyecekti, þimdiye kadar neden içinde sakladý?

 

Hilmi Yavuz bunlarý daha önce söyledi. Enis Batur için, Daðlarca için...

 

Söylediklerinizle bir anlamda edebiyat dünyasýný karþýnýza alýyorsunuz? Bunu neden yapýyorsunuz?

 

Aslýnda Türk edebiyatýnda sürekli bir ikiyüzlülük hakimdir. Ýnsanlar birbirlerinin yüzlerine karþý iyi davranýrlar, güzel sözler söylerler; ama sonra ardýndan konuþurlar. Benim böyle bir kaygým yok, olmadý da... Ben, düþündüklerimi insanlarýn yüzlerine söylerim. Bunu herhangi bir biçimde yazýya dökerim. Birine yaranma kaygým olmadýðý gibi, o kiþi hakkýnda düþüncelerimi saklamak gibi bir problemim de yok. Bu yüzden, edebiyatýmýzda tamamen sözel ve gýybet biçiminde dile getirilen; ama açýða vurulmayan bu tür þeylerin, bir tür ahlaksýzlýk ve düzenbazlýk olduðunu düþünüyorum. Buna karþý sözümü esirgemiyorum. Keþke herkes benim kadar yürekli olsa da baþka edebiyatçýlar hakkýnda gerçek düþüncelerini açýða vursa. Benimki ahlakî bir tavýrdýr. Ýki yüzlülüðe, yüzüne gülüp arkadan konuþmaya karþý bir ahlakî tavýr, bir erdemdir. Ben, kimsenin arkasýndan konuþmuyorum, açýkça söylüyorum. Tüm edebiyatçýlarý da baþkalarý hakkýndaki düþüncelerini açýkça söylemeye davet ediyorum.

 

Peki, gelecek tepkilerden çekinmiyor musunuz?

 

Türkiye’de ‘kâzip þöhret’lerin gerçek yüzlerini ortaya koymaya çalýþýyorum. Çünkü onlar, hak etmedikleri yerlerde bulunuyorlar. Kimse bunu açýktan söyleme cesaretini gösteremiyor. Mesele bundan ibarettir!

 

Peki, söyleyeyim deyip de söyleyemediðiniz; içinizden geçirdiðiniz halde “Ya, boþ ver öldü gitti” ya da “Bu söylediklerime çok kýrýlýr, benim sevdiðim dostumdur, þiiri iyi olmasa da kendisi iyidir” diyerek hakkýnda konuþmadýklarýnýz var mý? Yani içinizde bir þeyler kaldý mý?

 

Hayýr! Sadece özel yaþamýma iliþkin bazý þeyleri sansürledim, o kadar. Hiç þüphesiz Rahman’a kavuþmuþ, büyük bölümüyle özel bir hukukum olan insanlarýn özel hayatlarýna iliþkin þeyler, dile getirilmeyecek þeylerdir. Zaten ölen insanlarýn arkasýndan bir þey söylemek de doðru deðil. Benim Ece Ayhan, Attila Ýlhan ile ilgili söylediklerim þiirleri üzerinedir.

 

Eleþtirileriniz genellikle o isimlerin þahsýyla deðil, edebi kiþiliði, yazdýklarýyla ilgili...

 

Gayet tabii, bunu konuþmamanýn, bunlarý söylememenin bir tür sahtekarlýk olduðunu düþünüyorum. Herkes birbirinin aleyhinde konuþuyor. Ama mesele yazýya ya da kamuoyu önünde konuþmaya geldiðinde herkes susuyor. Eðer beni eleþtirmeye kalkacaklarsa ilk taþý kendilerine atsýnlar. Masum olan ilk taþý atsýn, konuþacaklarsa þimdiye kadar hangi yazar hakkýnda bu kadar açýk yürekli konuþabildiler, önce bunu düþünsünler.

Hilmi Yavuz Edebiyat Dünyasýný Karýþtýracak

 

Salý, 29 Aðustos 2006

Türk edebiyatýnýn usta þair ve yazarý Hilmi Yavuz’un anýlarý edebiyat dünyasýný karýþtýracak. “Þiirim Gibi Yaþadým” adlý ‘nehir söyleþi’ tarzýndaki kitap, 1 Eylül’de Dünya Kitaplarý tarafýndan yayýmlanacak.

“Þiirim Gibi Yaþadým” adlý ‘nehir söyleþi’ tarzýndaki kitap, 1 Eylül’de Dünya Kitaplarý tarafýndan yayýmlanacak. Hilmi Yavuz kitapta; Fazýl Hüsnü Daðlarca, Enis Batur, Ýsmet Özel, Orhan Pamuk, Ertuðrul Özkök, Ahmet Oktay, Attila Ýlhan, Ece Ayhan, Tahsin Yücel, Zülfü Livaneli ve Ýlhan Selçuk gibi þair ve yazarlarla ilgili hatýralarýný ve görüþlerini okurlarýyla paylaþýyor. Orhan Pamuk’un Nobel ödülünü deðersizleþtirdiðini savunan Yavuz, “Türkiye’den biri Nobel alacaksa, bu Daðlarca olmalý.” diyor. Ýsmet Özel’in kötü bir þair olduðunu düþünen Yavuz, Özel’i ‘Medyatik olma konusunda dehþetli hevesleri olan biri’ sözleriyle tarif ediyor. Enis Batur için de þunlarý söylüyor: “Sýradan, vasat bir þair ve entelektüeldir. Yazdýklarýnýn hiçbir özgünlüðü yok.” Ahmet Oktay’ý ‘yol açýcý olamadýðý’ için eleþtiren, Ece Ayhan’ý ‘çýkmaz sokak’ olarak niteleyen, Ýlhan Selçuk’a ‘cuntacý’ diyen Yavuz’un eleþtirilerinden Hürriyet Gazetesi Genel Yayýn Yönetmeni Ertuðrul Özkök de nasibini alýyor: “Ýyi yetiþmiþ bir entelektüeldir; ama kaptan köþküne oturalý entelektüel vasýflarýný büyük ölçüde unuttu.”

 

Can Bahadýr Yüce’nin yaptýðý nehir söyleþide Yavuz, kendisiyle ilgili de þu iddiada bulunuyor: “Türk þiiri içinden Yahya Kemal’den hatta daha da ileri gidelim Servet-i Fünun’dan bugüne gelinceye kadar Türkiye’de þiir yazmýþ olan herkesten çok daha fazla iyi þiirim var.”

 

Daðlarca Nobel’i hak ediyor
Bir konuþmasýnda Ýlber Ortaylý, “Eðer Türkiye’de birine Nobel verilecekse, bu, Türk þiirinin ödüllendirilmesi anlamýnda olmalýdýr.” diyor. Yaþar Kemal’e de verilebilir, Adalet’e de verilebilir, Ýlhan Berk’e de verilebilir. Ama Orhan bu ödülü kendisi açýsýndan çok deðersizleþtirdi. Ama Nobel, Fazýl Hüsnü’ye verilmelidir. Daðlarca baþlý baþýna bir þey. Mesela, onun “Söyle Sevda Ýçinde Türkümüzü” þiirini ben ezbere bilirim. Bugün de hoþuma gidiyor, bundan elli yýl önce de... Çok güzel bir þiir, Fazýl’ýn þah þiirlerinden biridir. Çok yazýnca hep o düzeyde yazamadý maalesef. Daðlarca, üstattýr, ama çok büyük bir yanlýþlýk yaptý. Sadece bu þiirleriyle kalabilseydi keþke. Kazý yapar gibi, üstteki kötü þiirleri ayýklayýp alttaki güzel þiirlerini çýkartmamýz gerekiyor.

 

Ýsmet Özel, kötü bir þair
Ýsmet Özel’in kötü bir þair olduðunu düþünüyorum. Bu benim gustom. Onun büyüklenmelerini, kendini dev aynasýnda görmelerini, kendisini hak etmediði bir yere koymasý olarak deðerlendirmiþimdir. Medyatik olma konusunda dehþetli hevesleri olan, “Bütün Müslümanlar Türk’tür” ya da “Ben nöbette uyuyanýn kurþuna dizildiði bir ülke istiyorum” gibi ipe sapa gelmez þeyler söyleyen biri. Yarýn öbür gün yine komünist de olur. Ýsmet, kendisine bir yerde itibar gösterilmemeye baþladýðýný anladýðý yerde o cemaatten, o topluluktan kopar. Egosantriktir.

 

Ahmet Oktay yol açýcý olamadý
Þiirim yol açýcýdýr; herkes söylüyor ve yanlýþ deðil. Hadi ad verelim, niye mesela Ahmet Oktay, niye Kemal Özer yol açýcý olamadý? Onlar da benimle ayný tarihlerde þiire baþlamýþ arkadaþlar. Ýnsanlar biraz da böyle þeylerin üzerinde düþünsünler.

 

Ýlhan Selçuk cuntacý
Cumhuriyet daha çok ve aðýrlýklý olarak Doðan Avcýoðlu ve Ýlhan Selçuk’un fikrî aðýrlýðýný -ne kertede fikirse- üstlendikleri bir cuntanýn etkisindeydi. Kýsmen daha sonra ‘Madanoðlu Cuntasý’ diye bilinen, Ýlhan Selçuk ve arkadaþlarý. Cemal Madanoðlu, 27 Mayýs’ýn kudretli paþasýydý. Fakat anladýðým kadarýyla çok safdil bir paþaydý ve bu arkadaþlarýmýz onu ordu içinde gerçekleþtirmeyi düþündükleri ‘devrim’ için araç olarak kullandýlar. 12 Mart’tan sonra açýlan davalar Madanoðlu Cuntasý Davasý olarak bilinir.

 

Zülfü Livaneli, yalancý þöhret
Bir yalancý þöhretler listesi var. Türkiye’de, hak etmedikleri yerde olan bazý insanlar var, bunlardan biri de Zülfü Livaneli’dir. Akýl almaz bir cehalet numunesidir. Hangi alana el attýysa, ki her alana atmýþtýr, hepsinde de kabiliyetsizliðini ispat etmiþtir. Evin Ýlyasoðlu, onun yazdýðý sözümona senfoninin çalýntý olduðunu mahkeme kararýyla kanýtladý, daha ne olsun! Nota bilmiyor. Kendini Sartre ile karþýlaþtýrýyor!

 

TDK, ödülümü vermedi
Bedreddin Üzerine Þiirler’le Türk Dil Kurumu’nun ödülüne katýldým, bana vermediler ödülü. Kemal Özer’e verdiler. Gerekçe de þu: Þiirlerde Osmanlýca sözcükler geçiyor. Emin Özdemir demiþ ki, burada geçen sözcükler terim. Mesela, ‘mirî’; toprak rejiminin adý bu! Ya da ‘sipahi’
geçiyor. Bunlarý baþka türlü söylemek mümkün deðil. 1978’de Doðu Þiirleri’yle katýldým, yine vermediler. Bu defa da Kürtçü diye.

 

Ödül jürisinde oyum Orhan Pamuk’aydý
Milliyet Gazetesi bir roman yarýþmasý açtý. Orhan Pamuk da sonradan Cevdet Bey ve Oðullarý diye adýný deðiþtirdiði romanýyla katýldý yarýþmaya. Jüri olarak Pamuk’un ve Mehmet Eroðlu’nun romanlarýndan hangisine ödülü vereceðimiz konusunda tereddüde düþünce ödülü paylaþtýrmaya karar verdik. Benim oyum Pamuk’aydý. Pamuk’un özellikle Beyaz Kale ve Kara Kitap’larýyla ilgili hafif dokundurarak birkaç Ýrfan Külyutmaz yazýsý yazdým. Sonra Orhan’la karþýlaþtýk. Benim kulaðýma eðildi ve dedi ki: “Dikkat et! Ýrfan Külyutmaz’ýn þöhreti, Hilmi Yavuz’un þöhretini gölgede býrakacak.” Ondan sonra “Pamuk Prens ve Oryantalizm” falan diye 10-15 yazý yazdým. Bir gün The Marmara’da yanýma geldi. Kulaðýma eðilerek, “Eðer böyle yazmaya devam edersen senin kulaðýný çekeceðim.” dedi. Ben de kulaðýna eðilerek, “Sen bana hiçbir þey yapamazsýn. Çünkü ben eski kulaðý kesiklerdenim.” dedim.

 

Ece Ayhan bir çýkmaz sokaktýr
Doðrusunu söylemek gerekirse, ben Ece’nin de þiirini onaylamamýþýmdýr. Bunu yazdýðým için bana çok sert eleþtiriler geldi. Ece’nin þiirini hiçbir baðlama oturtmak mümkün deðildir. Ece Ayhan bir çýkmaz sokaktýr. Baþka þairler var, onlarý izleyin dedik; ama onlar sürekli Ece Ayhan þiirinin maalesef kötü kopyalarýný yazdýlar.

 

Tahsin Yücel’e ayýp ettik
Attilâ Ýlhan’ýn belli bir grup üstünde etkisi vardý; ama öteki arkadaþlarýmýz da yerleþik edebiyata karþý bir tavýr içindelerdi. 1955’te Sait Faik Hikâye Armaðaný kondu, ikinci yýl, Tahsin Yücel’e verdiler. O sýrada Varlýk dergisinde Yaþar Nabi’nin yardýmcýsý olarak çalýþýyor. Biz, Sait Faik Ödülü’nün Tahsin’e verilmesine müthiþ içerledik. Þundan ötürü: Tahsin’i sanki yerleþik edebiyat -ki onu Yaþar Nabi ve Varlýk temsil ediyordu- satýn almýþ gibi düþünmüþtük. 22 yaþýnda Türkiye’nin en önemli ödüllerinden Sait Faik Ödülü’nü alýyor! Ve biz bir kampanya baþlattýk ‘a’ dergisinde. Bugün, açýk söylemek gerekirse, Tahsin’e ayýp ettiðimizi düþünüyorum.

 

Enis Batur, vasat bir þair
Benim Enis Batur’la hiçbir alýp veremediðim yok. Kendisiyle tanýþmam bile. Þu var: Ben Enis Batur’un bir ‘kâzib þöhret’ olduðunu, Türkiye’de insanlara atfedilen deðerlerle o insanlarýn bizatihi taþýdýðý deðerler arasýnda büyük bir nispetsizlik olduðunu düþünmüþümdür. Yani Enis Batur sýradan, vasat bir þairdir. Sýradan bir entelektüeldir. Yazdýklarýnýn hiçbir özgünlüðü yok, hiçbir þey söylemiyor. Batýlý kaynaklardan ustalýklý bir þekilde aktardýðý birtakým þeyler. Adam tasavvuf üzerine yazý yazýyor, daha ‘vahdet-i vücud’un anlamýný bilmiyor. Varlýk anlamýndaki vücudu gövde zannediyor. Osmanlýca bilse, oradan çýkaracak vücut, mevcut falan…

 

Ertuðrul Özkök, entelektüel vasýflarýný unuttu
Ertuðrul Özkök, itiraf etmeli ki iyi yetiþmiþ bir entelektüeldir. Ama o kaptan köþküne oturalý, entelektüel vasýflarýný büyük ölçüde unuttu ya da artýk kullanýma sokmuyor. 90’larýn sonunda Bülent Erkmen bir gün telefon etti. Bir kitap yaptýklarýný söyledi, “32 tane entelektüel seçtim, bunlarýn arasýnda sen de varsýn. Sizi gövde olarak, yani belden yukarý çýplak fotoðraflayacaðýz.” Kabul ettim. Kitabýn yayýmlandýðý gün Ayþe Arman bana telefon etti: “Ertuðrul Bey bunu manþetten veriyor, haberin olsun.” ‘Entelektüeller soyundu’ gibi bir baþlýkla verilecekmiþ. Ertesi gün, Hürriyet’i aldým. Benim ve Naz Erayda’nýn fotoðraflarýný basmýþlar. Mimar Sinan Üniversitesi’ne gidiyorum, çocuklar benimle dalga geçiyorlar. O fotoðraflarý Hürriyet’ten kesip kantine yapýþtýrýyorlar.

 

Cenazem Fatih’ten kalksýn
Bir Müslüman olarak, Kur’an’da ne söylendiyse onun olacaðýný düþünüyorum. Benden sonra birtakým yanlýþlýklarýn yapýlmasýný istemiyorum. “Benimle ilgili bir anma düzenleyecekseniz, sevdiðim þarkýlarý çalýn, yas tutmayýn.” Ama ipe sapa gelmez bir anma töreni yapýlacak, kimler konuþacak mesela? Vasiyetimdir: Aleyhimde yazmýþ bir tek insanýn konuþmasýný istemem. Bunlar daha sonra gelip, “Ne büyük adamdý!” falan derler. Böyle birtakým pislikleri istemem. Cenaze namazým Fatih Camii’nde kýlýnsýn. Þiþli, Teþvikiye camilerindeki bazý cenazeler bana bir tür kokteyl gibi geliyor. Ondan pek hoþlanmýyorum. O yüzden Fatih Camii’ni tercih ediyorum, hâlâ ruhaniyetli camilerden biridir.

(zaman)

 

Hilmi Yavuz, kimin için ne demiþti?

 

Eðer Türkiye'den birine Nobel Ödülü verilecekse bu, Fazýl Hüsnü Daðlarca olmalý.

 

Ýsmet Özel kötü bir þair. Medyatik olma konusunda dehþetli hevesleri olan biri.

 

Türkiye’de hak etmediði yerde olan insanlar var, bunlardan biri de Zülfü Livaneli'dir.

 

Enis Batur sýradan, vasat bir þairdir. Sýradan bir entelektüeldir.

 

Ertuðrul Özkök, iyi yetiþmiþ bir entelektüeldir; ama o kaptan köþküne oturalý, entelektüel vasfýný büyük ölçüde unuttu.

 

Ece Ayhan bir çýkmaz sokaktýr.

 

Ahmet Oktay yol açýcý olamadý.

 

NE DEDÝLER?

 

Fazýl Hüsnü Daðlarca - Kendi hakkýmda konuþmayý sevmiyorum. Kendimle ve þiirimle ilgili bir þey söylemek istemiyorum. Hilmi Yavuz’un benim için söyledikleri onun görüþüdür.

 

Enis Batur - Hilmi Yavuz hep böyle þeyler söyler zaten. Söyledikleri beni hiç ilgilendirmiyor. Söylediklerini bilmiyorum, açýkçasý hiç de merak etmiyorum.

 

Doðan Hýzlan - Zaman gazetesindeki haberi okudum. Ama kitabý okumadan hiçbir yorum yapmak istemiyorum.

 

Ahmet Oktay - Ben müteahhit deðilim ki yollar açayým. O, yollar açýp asfaltlar dökmeye devam etsin. Baþka diyecek bir þeyim yok.

 

Ýsmet Özel - Telefonda görüþ vermiyorum.

 

(Zaman)

 

 

 

İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 646438 ziyaretçi (1187524 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol