edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  => Attila İlhan Şiiri-DoDoç.Dr. Yakup ÇELİK
  => Bunalım Edebiyatı ve Modernizmin Sorunları-Svetlana Uturgauri
  => Karagöz'e Ezgi-Satı Erişen
  => Orta Oyunu Eksikliği-Nihal Türkmen
  => Orta Oyunu ve Karagöz-Nihal Türkmen
  => Dilin Yapısı ve Toplumun Yapısı-Emile Benveniste
  => Türkçe Metinlerde Bağdaşıklık ve Tutarlılık-İrem Onursal
  => Asansörle Yükseltilmek İstenen Çukurlar-Can Yücel
  => KÜLTÜR VE ÖTESİ-Cemil MERİÇ
  => Türkoloji-Cemil MERİÇ
  => Tevfik Fikret ve Batı Retoriği-Rıza Filizok
  => Estetik tarihimize bir bakış-Arslan Kaynardağ
  => MÜRSEL MECAZ-Rıza FİLİZOK
  => Başlıca Dil Bilimi Akımları-Prof.Dr. Rıza FİLİZOK
  => ZİYA OSMAN SABA’NIN NEFES ALMAK ADLI ŞİİR KİTABINDA -Yrd. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => HİKAYE VE ROMANDA “ANLATICI”YA GÖRE METİN TİPLERİ, - Yard. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => GÖSTERGEBİLİM-Yard. Doç. Dr. Mustafa Ö Z S A R I
  => TÜRKİYE'NİN ÖNEMİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME VE KÜLTÜREL FARKLILIKLAR ÇERÇEVESİNDE ULUSAL KÜLTÜR-Prof. Dr. Emre Kongar
  => TÜRKİYE'NİN KÜLTÜREL ÖZ-ANLAYIŞI: AVRUPA BİRLİĞİ İÇİN BİR ZENGİNLİK-Emre Kongar
  => BARIŞ KÜLTÜRÜ VE DEMOKRASİ-EMRE KONGAR
  => GOP NEYİ AMAÇLIYOR, NEYİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR-EMRE KONGAR
  => YENİ EMPERYALİZM, HUNTINGTON VE ELEŞTİRİSİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE-Emre KONGAR
  => DEMOKRASİ KÜLTÜRÜ SORUNLARI-Emre Kongar
  => AVRUPA BİRLİĞİ'NE "ONURLU VE BAŞI DİK" GİRİŞ NE DEMEK-Emre Kongar
  => TOPLUMSAL VE SİYASAL GELİŞMEMİZİ ETKİLEYEN MARKALAR-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME, MİKRO MİLLİYETÇİLİK, ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK, ANAYASAL VATANDAŞLIK-Emre KONGAR
  => NİYAZİ BERKES'DE ÇAĞDAŞLAŞMA KAVRAMI-Emre KONGAR
  => KEMAL TAHİR-Hilm Yavuz
  => OYUNLARIM ÜSTÜNE-Nazım Hikmet
  => OYUN YAZARI OLARAK-Ataol Behramoğlu
  => POPÜLER EDEBİYAT- M. Orhan OKAY
  => HER SÖZ BİR ŞEY SÖYLER-Feyza HEPÇİLİGİRLER
  => Tiyatronun Kökeni, Ritüel ve Mitoslar
  => ROMANDA KURMACA VE GERÇEKLİK
  => Fuzûlî’nin Hikaye-i Leylâ ve Mecnun’u
  => SEZAİ KARAKOÇ ve HİS “;KAR ŞİİRİ”;-Selami Ece
  => İSTANBUL’UN AHMED MİDHAT EFENDİNİN ROMANLARINA TESİRİ
  => AHMET MİDHAT’A ATFEDİLEN BİR ESER: “HÜKM-İ DİL” VE MANASTIRLI MEHMET RIFAT
  => CEZMİ ÜZERİNE BAZI DÜŞÜNCELER
  => "EDEBİYATEĞİTİMİ"NDE "EDEBÎ METİN"İN YERİ VE ANLAMI
  => Mustafa Kutlu ve Rüzgârlı Pazar
  => BİR BİLİM ADAMININ ROMANI” ÜZERİNE GEÇİKMİŞ BİR TAHLİL
  => ÖLÜMÜNÜN 50. YIL DÖNÜMÜNDE
  => “MİT”TEN “MODERN HİKÂYE” “HİKÂYE”NİN SERGÜZEŞTİ
  => EDEBİYAT DİLİ/EDEBÎ DİL
  => BİR NESLİN VEYA BİR ŞAİRİN ROMANI: MÂİ VE SİYAH
  => İSTİKLÂL MARŞI’NIN TAHLİLİ
  => CAHİT KÜLEBİ
  => TEVFİK FİKRET’İN ŞİİRLERİNDE TRAJİK DURUM
  => MEHMED RAUF’UN ANILARI yahut EDEBÎ HATIRALARIN YAYIMI ÜZERİNE BİR DENEME
  => MEÇHUL BİR AŞKIN SON NAĞMELERİ: TEVFİK FİKRET’İN “TESADÜF” ŞİİRLERİ / YARD. DOÇ. DR. NURİ SAĞLAM
  => Tarihsel Romanın Eğitimsel İşlevi
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ1
  => Tanzimat Dönemi Oyun Yazarliginda Batililasma
  => SİNEMA VE EDEBİYAT TÜRLERİ
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ, ESTETİK BİR HAZZIN EDİNİMİ
  => EDEBÎ TENKİT
  => ADALET AĞAOĞLU’NUN DAR ZAMANLAR ÜÇLEMESİNDE KİMLİK SORUNU
  => Halit Ziya ve Mehmet Rauf'un hayatları ile romanları
  => YAZIN VE GERÇEKLİK
  => MİLLÎ EDEBİYAT
  => HECE-ARUZ TARTIŞMASI/ Arş.Gör.Oğuzhan
  => AHMET HAŞİM’İN ŞİİRLERİNDE ATEŞİN DİLİ / ARŞ. GÖR. VEYSEL ŞAHİN
  => ROMAN TEKNİĞİ BAKIMINDAN YABAN
  => TANZİMATTAN GÜNÜMÜZE COCUK EDEBİYATI
  => KADIN VE EDEBİYAT
  => Şiirin Temel Özellikleri-Christopher Caudwell
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ: HERMENEUTİK BİR YAKLAŞIM Vefa TAŞDELEN
  => VOLTAİRE VE ROUSSEAU ETRAFINDA AYDINLANMA ÇAĞI FRANSIZ YAZINI
  => TÜRKİYE’DE ULUSAL KÜLTÜR TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ UYGARLIK SORUNU
  => EDEBİYATIN DİLİ ÜZERİNE
  => TARİHİN SINIFLANDIRILMASI
  => Türk Milletini Uyandıran Adam: Attila İlhan
  => EDEBİYAT DERSLERİNİN İÇERİĞİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ KONUSUNDA
  => "Yalancı şöhretlerin Gerçek Yüzünü Ortaya Koydum"-Hilmi Yavuz
  => AVRUPA BİRLİĞİNİ YARATAN NEDENLER VE TÜRKİYE Metin AYDOĞAN
  => DİVAN ŞİİRİYLE HALK ŞİİRİNDE ORTAK BİR SÖYLEYİŞ BİÇİMİ
  => divan şiirindeki sevgili tipini alaya alan bir roman
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ
  => BAĞLANMA VE ÇELİŞKİ
  => Antik Çağ’da Tarih Yazmak
  => TARİHÎ ROMANDA POST-MODERN ARAYIŞLAR
  => Kültürel Batılılaşma
  => GARPÇILAR VE GARPÇILAR ARASINDAKİ FİKİR AYRILIKLARI
  => Harf Devrimi Üzerine Yeniden Düşünmek
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİNDE WALDMANN MODELİ
  => KEMÂL AHMED DEDE VE TERCÜME-İ MENÂKIB-IMEVLÂNÂ’SI
  => TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ İÇERİSİNDE URDUCA
  => Avrupalılaşmak mı, Avrupalılaştırmak mı?CEMİL MERİÇ
  => ŞAİRANE BİR ÇEVİRİ yahut TOPLUMBİLİMİN SERÜVENLERİ Cemil MERİÇ
  => 47 LİLER YAHUT BİR ROMANIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
  => ZAMAN, ZAMAN – I TERAKKİ Cemil Meriç,
  => Kırk Ambar (Cilt1)
  => KADIN RUHU, Cemil Meriç
  => Umrandan Uygarlığa-C.Meriç
  => Balzac’tan önce modern roman-Cemil Meriç
  => ARİSTARK’LA ZOİL-c.meriç
  => ELİNDE CENNET AÇAN ZEND AVESTA- c.meriç
  => SELEFÎLİK–SÛFÎLİK VE ÂKİF-SÜLEYMAN ULUDAĞ
  => Mehmet Âkif- Mâhir İz’e Yazdığı Mektuplar
  => DİDO SOTİRİYU’NUN ROMANI GİBİ BİR ROMANIMIZIN OLMAYIŞI
  => HİLMİ YAVUZ’UN DENEMECİLİĞİ
  => İRONİ KAVRAMI, GERÇEKÜSTÜCÜLÜK VE ERCÜMEND BEHZAD LAV ŞİİRİ ÜZERİNE
  => OKUNAMAYAN ROMANLAR
  => Gelenekçilik Geleneğe Dahil Değil
  => Türk Tiyatrosunda İronik Söz, İronisiz Metin
  => Postmodernist İroni
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNİN SİYASİ ETKİLERİ
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNDE SİNEMASAL ÖĞELER
  => Savaş
  => Newton, Goethe ve Sosyal Bilimler
  => Bir Afyon (!) Olarak Diktatörlükten Demokrasiye Futbol
  => Adorno Yüz Yaşında
  => Theodor Adorno: Kültür Endüstrisini Yeniden Düsünürken
  => ADORNO'NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => ADORNO’NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => Frankfurt Okulu
  => TARİHİ MADDECİLİK VE KAPİTALİZM - ÖNCESİ TOPLUMLARASYA TOPLUMU - FEODALİTE Asaf Savaş AKAT
  => POSTMODERNİZM GEÇ KAPİTALİZMİN KÜLTÜREL MANTIĞI
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 2
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 3
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco 2
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak 2
  => Türkoloji Araştırmaları Makaleler Veritabanı
  => Yeni Makaleler
  => Türkoloji Araştırmaları Dergisi
  => Türkoloji Makaleleri
  => ŞAİR DUYARLILIĞI Afşar TİMUÇİN
  => Yazılar.....
  => SEÇME YAZILAR
  => EDEBİYAT Tez / Makale / Kitap ara
  => Orhan Pamuk: Babamın bavulu Nobel konuşması
  => PiVOLKA'da Çıkan Yazılar
  => Amin Maalouf Üstüne
  => Öykünün Yüzyılı /Feridun ANDAÇ
  => Cumhuriyet Dönemi Türk Felsefesinde Bir Hareket Noktası Olarak Teoman Duralı-oktay taftalı
  => Sofist Bilgeliğin "Empirist" Dayanakları Üzerine 0.TAFTALI
  => Birlik ve Liderlik Hayalleri O.TAFTALI
  => Eğitilemeyen Bir Varlık Olarak İnsan O.TAFTALI
  => Çağdaş Bir Tarım Toplumuna Doğru O.TAFTALI
  => Sosyo-Politik Bağlamda Bir Dekadans Olarak Bilgi Toplumu O.TAFTALI
  => Aşkla Varolan Hayatlar O.TAFTALI
  => Batı Medeniyetinin Mutsuz Çocuğu Entelektüel O.TAFTALI
  => Nihat Genç Yazıları
  => Batılı Tarih Bilimi ve Tarihin Mantığı
  => Bir Hayat Alanı Olarak Aile O.TAFTALI
  => Bir Savaşın Kavramları Üzerine
  => Çalışma ve Erdem Kavramları Arasındaki İlgi Üzerine O.TAFTALI
  => Değer Üreten Hayatlar
  => Doğu'nun Hayal Ülkesi O.TAFTALI
  => Dostlukla Yükselen Hayatlar O.TAFTALI
  => Şiirimizin Hazin Sonu O. TAFTALI
  => Soğuk ve Sıcak Hayatlar OKTAY TAFTALI
  => Yalanın Fenomenolojisi O. TAFTALI
  => Günümüzde Medya Kılavuzluğu - Günümüzde Medya Kılavuzluğu
  => Ermeni Meselesinin Kökenini Batının Irkçılığında Aramak Lazım Prof. Dr. Türkkaya Ataöv
  => Osmanlı’dan Lozan’a Musul-Kerkük
  => “Sözümü Tutamadım, Artık Yaşayamam” Turhan Feyizoğlu
  => Gerilla Mustafa Kemal ve Türk Yurtsever Kurtuluş Hareketi Turhan Feyizoğlu"
  => SİYASİ TARİH YAZILARI -YEREL TARİH YAZILARI
  => Yazarlar - yazılar
  => TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLIĞIN DÜŞÜNSEL - SİYASAL TEMELLERİ
  => yazılar 1
  => yazılar2
  => türk dünyası
  => Derin devlet
  => YAZILAR,
  => SOSYOLOJİ.
  => YAZILAR,,.
  => TANZİMAT DÖNEMİ
  => İdealizm-Realizm
  => Cemil Meriç..
  => ilhan berk
  => NİYAZİ BERKES’İN TÜRK KİTLE İLETİŞİM TARİHİNE KATKILARI
  => yazılar.
  => yazılar..
  => yazılar,
  => yazılar,,
  => yazılar.,
  => YAZILAR.
  => YAZILAR..
  => YAZILAR-
  => YAZILAR-,
  => yazılar.1
  => y.1
  => y.2
  => y.3
  => y.4
  => y.5
  => y.6
  => y.7
  => y.8
  => y.9
  => y.10
  => y.11
  => y.12
  => y.13
  => y.14
  => y.15
  => y.16
  => y.17
  => y.18
  => y.19
  => y.20
  => y.21
  => y.22
  => y.23
  => y.24
  => y.25
  => y.30
  => y.31
  => y.32
  => y.33
  => y.34
  => y.35
  => y.36
  => y.37
  => y,38
  => y.39
  => y.40
  => y.41
  => y.42
  => y.43
  => y.44
  => y.45
  => y.46
  => y.47
  => İnsan-Mekan İlişkileri
  => SANAT VE ELEŞTİRİ
  => Türkiye’de olumsuz Pierre Loti eleştirileri
  => TÜRKiYE’DE MODERN EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ
  => ATATÜRK,
  => MAKALELER:
  => MAKALELER,
  => yz
  => yz1
  => yz2
  => yz3
  => yz4
  => yz5
  => yz6
  => yz7
  => yz8
  => FRIEDRICH NIETZSCHE’NİN TARİH ANLAYIŞI
  => Edebiyat Nedir?
  => YM1
  => YM2
  => YM3
  => YM4
  => YM7
  => YM8
  => YM9
  => İbn Battûta’da “Ahı” Kelimesi ve Anadolu
  => Simone de Beauvoir: Abjeksiyon ve Eros Etiği
  => Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri
  => Psikanalitik ve Post-Yapısalcı Feminizm ve Deleuze
  => Tarihsel Bir Perspektif Üzerinden İroni Tür ve Tekniklerinin Gelişimi ve Bazı Uygulama Örnekleri Tarihi Gelişim
  => İroni ve Melankoli*
  => İroni, Nostalji ve Postmodern
  => “Daha İyi Anlamak İçin Daha Fazla Açıklamak” İsteyen Bir Yorumbilimci: Paul Ricœur
  => Kendi (Paul Ricœur Üstüne)
  => Sersemleşme Okulu
  => Osmanlı ve Avrupa Arasındaki Karşılıklı Etkileşimde Etnomaskeleme
  => Antik Yunan Tragedyasının Metafiziği
  => Sonbahar Mitosu: Tragedya*
  => Ayrışma, Çatışma ve Fanatizm
  => Fanatizm İlkelliktir
  => Tuhaf Bir Çocuk
  => Huzursuz
  => Benjamin’in Mistisizmine “Üç Yönlü Yol”
  => Renan, Irk ve Millet
  => Varlık, Benlik, Hatırlayış ve Unutuş Üzerine
  => Hangi Kilidin, Hangi Anahtarı?
  => Romanda Tarih
  => Bugün Psikanalizi Tartışmak
  => Kültürde Bakış
  => 1930 Goethe Ödülü Dolayısıyla Frankfurt Goethe Evi’nde Konuşma
  => Jacques Derrida ve Konukseverlik Sorusu
  => Metafiziğin Kalesi Hakkında Düşünmek
  => Hakların İadesi
  => Modern Etiğin İki Temel Direği Agnes Heller
  => Ezoterizme Genel Bir Giriş
  => Turnanın Semahı, Ezoterizmin Zamanı: Bektaşi ve Alevi Zaman Kavrayışla
  => Yeni sayfanın başlığı
  => Ulus-Ötesinden Hukuka Bakmak: Jürgen Habermas
  => Yeni Perspektifler Gerçeğin Çölüne Hoşgeldiniz
  => Orlan: Kırılan Ten Kubilay Akman
  => Pusudaki Ten, Vice Versa
  => Cimri ve Çöp Arasındaki Güçlü İlişki Üzerine
  => Demokrasi Kavramı Üzerine Hayli Spekülatif Bir İrdeleme
  => Benim Çöp Bayramım
  => Kamu Yeniden Kurulurken Kadınlara Ne Olacak?
  => Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant
  => Kant ve Üniversite İdeası
  => İki Yüzüncü Ölüm Yıldönümünde: Immanuel Kant ve Kantçılık
  => Kant ve Yeni Kantçılık
  => Otuz Beşinci Gece: Ruh, Can, Hayat, Ölüm, Akıl ve Öte Dünya Üzerine1
  => Ölüm Üzerine Tıbbi Çeşitlemeler
  => Ölüme Karşı Ölüm
  => Avrupa İçin Yeni Bir Ethos Üzerine Düşünceler
  => Avrupa ve Ötekileri
  => Sûfî Şiirinin Poetikası
  => Byron ve Romantiklik
  => Kötülük Toplumu ve Biçimin Muhalefeti
  => Balkanlar: Metaforların Çarpıştığı Bir Savaş Alanı
  => Badiou: Etik Üzerine
  => “Semen est Sanguis" Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta Kan
  => Âdet Kanaması Tecrübesi: Sınırlar ve Ufuklar
  => Said ve Saidciler ya da Üçüncü Dünya Entelektüel Terörizmi
  => Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken
  => Adorno ve Tanrının Adı
  => Kant, Adorno ve Estetiğin Toplumsal Geçişsizliği
  => Adorno ve Berg
  => İbn Battûta Seyahatnamesi
  => Irak Savaşı ve Sivil Etkinlikler
  => Yamalı Çelişkiler Semti: Saraybosna'dan Yenibosna'ya
  => Halkla Birlikte Bir Çağdaş Kent Söylemi Üzerine
  => Yeni Dünya Düzeninin Sonu?
  => Selçuklular Anadolu’da
  => Anadolu Selçuklu Sultanı I. Alâeddin Keykubâd Dönemine (1220-1237) Bir Bakış
  => 13. Yüzyılın Başında Anadolu’da Ticaret
  => Selçuklular Döneminde Anadolu’da Felsefe ve Bilim (Bir Giriş)
  => Nietzsche ve ‘Akla’ İsyan
  => Bizans Manastır Sistemine Giriş
  => Öğrenci Radikalizmi Üzerine Düşünceler
  => 1968’i Yargılamak ya da 68 Kuşağına Mersiye
  => “Gelecekte İnsanlara Çok Güzel Görüneceğiz”
  => Nevroz, Psikoz ve Sapkınlık
  => Üniversitede Psikanaliz Öğretmeli miyiz? Sigmund Freud
  => Psikanalist Kimdir?
  => Nerelisiniz?
  => Irak’a Kant Çıkarması
  => Bizans Şaşırtıyor
  => 12 eylül dosyası
  => FETHİ NACİ: Cesur, Gerçekçi Ve Halkçı... İzzet Harun Akçay
  => SON OKUDUKLARIM- İzzet Harun Akçay
  => Sabahın yalnız kuşları-İzzet Harun Akçay
  => Bir Portre - Cahit Sıtkı TARANCI - Şükran KURDAKUL
  => ŞİİR NEDİR? Cahit Sıtkı TARANCI
  => Afşar TİMUÇİN - Şair Duyarlığı
  => Ahmet KÖKLÜGİLLER - Karacaoğlan'ın Yaşamı ve Şiirleri
  => Atilla ÖZKIRIMLI - Dadaloğlu ve Çevresi
  => Aysıt TANSEL - Metin Eloğlu
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
SİNEMA VE EDEBİYAT TÜRLERİ

S

İNEMA VE EDEBİYAT TÜRLERİ

ARASINDA GÖRÜLEN ETK

İLEŞİMLER

Yrd. Doç. Dr. Tuncay YÜCE

Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi

Sinema-TV Bölümü

E-Posta: tyuce@mersin.edu.tr

ÖZET

Sanat, biçim-içerik ili

içeriksel ö

edebiyat ve sineman

dillerinin baz

dal

Di

tiyatrodan, resimden, foto

yaz

ele al

vermek yerine yöntem olarak kavramlar

şkisinin birlikteliğiyle var olmaktadır. Biçimsel öğelerleğelerin yoğrulması sanat yapıtının oluşmasını sağlar. İki farklı sanat dalı,ın birlikteliği benzer bazı içeriksel ve biçimsel özellikler taşır. Anlatımı ortak özellikleri aracılığıyla etkileşim içerisindedir. Her iki sanatında da türler bulunmakta ve farklı yaklaşımlarla da olsa bir öykü anlatmaktadırlar.ğer sanat dallarının bir bireşimi olan sinemanın, Yedinci Sanat özelliği edebiyattan,ğraftan, mimariden ödünç aldığı öğelerle gerçekleşir. Buıda iki sanat dalının etkileşimi, kendilerine özgü anlatım dilleri ve türleri bağlamındaınmış, konunun kapsamlı olmasından dolayı her iki sanat dalından örneklerın incelenmesi seçilmiştir.

Anahtar Kelimeler

: Türler, edebiyat, sinema, roman, deneme, belgesel.

INTERACTIONS BETWEEN CINEMA AND LITERATURE GENRES

ABSTRACT

Art is the relationship between form and content. An artistic creation has its

being mixing form and content together. Partnership of two different art branch, literature

and cinema, have the some similar form and content features. They are in interaction

by means of some similar expression styles. There are genres in both art, and they

tell a story, even though different approaches. Synthesis of the other arts, cinema has its

Seventh Art feature from borrowing some components of theater, literature, painting,

photography, and architecture. In this article we considered interaction of two art, their

characteristic expression styles and genres, and chose a method examining such theories

instead of giving examples because of the broadness of the subject.

Keywords:

Genres, literature, cinema, novel, essay, documentary.

Tuncay YÜCE

68

1. G

İRİŞ

Bu çal

Her iki sanat dal

etkile

bir kar

Sinema sanat

Sinema resim, edebiyat, müzik, tiyatro gibi sanat dallar

Di

olmu

kendini a

içerisinde olan sanat dal

Monaco

güçlü ba

çok ayr

Luis ve Auguste Lumiere karde

seyirciler için tamamen bir

perdede titreyen resimler hareket ediyor ve “Trenin Gara Giri

duman

salondan kaç

ad

hayat

biri de George Melies’dir. Sinemay

olmu

yeni araçla yeni anlat

farkl

ışmada sinema ve edebiyat türleri arasındaki etkileşim incelenmektedir.ındaki türler tanımlanmakta, anlatım dilleri ele alınarak aralarındakişim incelenmektedir. Tanımlardan ve konu ile ilgili kaynak taramasının ardındanşılaştırmaya gidilerek bir örnek olarak belgesel ve deneme türlerine değinilmektedir.ı, diğer sanat dalları ile karşılaştırıldığında çok yeni bir sanat dalıdır.ının bir bileşkesi gibidir.ğer sanat dallarına bakıldığında bu yeni sanat dalının gelişimi öylesine hızlı bir biçimdeştur ki, teknik olarak gerçekleştirilen ilk gösteriminden bu yana neredeyseşar duruma gelmiştir. Ne var ki Yedinci Sanat sinema ile en büyük etkileşimı edebiyat olmuştur. Sinema ile roman arasındaki etkileşimdenşu biçimde söz etmektedir: “Sinemanın anlatı potansiyeli öylesinedir ki, enğını resim, hatta tiyatroyla değil romanla kurmuştur. Hem filmler hem de romanlarıntılı uzun öyküler anlatırlar...” (Monaco, 2000: 47).şlerin 1895’te gerçekleştirdikleri ilk halk gösterimişok etkisi yaratıyordu. Karanlık bir salonda önlerindekişi” adlı filmde, üzerlerineını tüttüren bir tren geliyordu. Bu olay karşısında seyircilerden bazıları panikleyerekıyorlardı. Burada gerçek hayata dair en gerçekçi yaratıcılığın ilkımları da atılmış oluyordu. Lumiere kardeşlerin gerçekleştirildiği bu gösterim sinemanının doğrudan aktarımını sağlıyordu. Yine bu gösterimden etkilenen seyircilerdenı yaratıcı bir biçimde ilk kullanan Meliesştur. Lumiere kardeşler sinemanın anlık görüntülerini kaydederken Melies ise buım yolları aramaktaydı. Sinemaya bu iki yaklaşım tarzı, zamanlaı türlerin oluşmasını sağladı.

2. S

İNEMA VE EDEBİYATTA TÜRLER

Sinemada türleri (genre) kurmaca (fiction) ve kurmaca-olmayan (non-fiction)

biçiminde genel olarak ikiye ay

film türleri drama, bilim-kurgu, müzikaller, komedi, korku, sava

canland

genel olarak belgesel filmler biçiminde ele alabiliriz. Her

bütün olarak incelemek gerekmektedir.

Ba

teknik konular üzerinde durulmaktayd

geli

filmi çevreleyen tarih, politika, ekonomi, ideoloji ile olan ili

yakla

arac

ile olan ili

ırabiliriz. Kurmaca sinemada başlıca karşımıza çıkanş, tarihsel dönem, western,ırma, kara-film (film-noir) gibidir. Kurmaca-olmayan sinemada da türlerişeyden önce film türlerini birşlangıçta, filmlerdeki oyunculuk, yönetim, kamera kullanımı ve kurgu gibiı. Daha sonraları film türleri ile ilgili kuramlarştirildikçe, filmlerin yaşam ile olan ilgisi de incelenmeye başlandı. Bu yaklaşım,şkisini de irdeleyen birşımdı (Bywater ve Sobchack, 1989:91). Kaminsky’ye göre de film türlerinin incelenmesiılığıyla filmlerin “...din. Mitoloji, sosyal bilimler, psikoloji ve antropolojişkisinin analizi” (Kaminsky, 1985:3) söz konusu olmuştur. Böylece filmin

ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi Cilt 1, Say

ı 2, 2005

69

olu

çal

Film türleri disiplinler aras

bir metin (text) gibi görülebilmekte ve de

Claude Levi-Strauss’un yap

olan Jim Kitses’e göre; “...tür filmleri mitolojiye benzer. Kültür ve bireyin onunla olan

ili

ve her bir izleyici bu çat

korku filmlerinde do

gibi. Bu konuya yaln

ayn

Sobchack, 1982: 91).

William K. Ferrell’e göre edebiyat

“...

31) Yine Ferrell edebiyat

korku, güldürü, ve drama olarak belirlemektedir. (Ferrell, 2000: 31) Bu tür belirlemeleri

sinema için de geçerlidir. Keith Cohen gösterge bilimsel aç

gibi iki ayr

her iki sanat dal

ç

ve sözsel ö

dal

(Cohen, 2000: 696).

Deneme, gezi,

için kaynak olu

Örne

herhangi türden bir filmin aras

biçimi olarak bir sanat dal

şumu kadar onun oluşum süreci de önem kazanarak bir bütünlük oluşturulmayaışılmıştır.ı çalışmalara da olanak tanımaktadır. Bu yolla filmlerğişik ‘okuma’ biçimleri ortaya çıkmaktadır.ısalcı yöntemini popüler film türlerine ilk uygulayanlardanşkisi hakkındaki önemli ve bazen çatışan davranışları ritüel bir tarzda tekrarlanmaktaışan değerlerden bir anlam çıkarmaya çalışır gibidir. Örneğinğaüstü olaylara inanma ve inanmama duygusunun oynadığı rolız genel anlamda insani değerlerin birçok türde bulunmasını değil,ı zamanda tarihsel ve kültürel özel alanlar eklenebilmektedir” (Bywater veın dört temel türü (genre) bulunmaktadır:şiir, kurmaca (fiction), kurmaca-olmayan (non-fiction), ve drama.” (Ferrell, 2000:ın alt-türlerini romans, macera, bilim-kurgu, gizem (mystery),ıdan farklı sinema ve edebiyatı sistemin aralarında nasıl bir ilişki bulunabileceği biçimindeki bir çalışmaya,ında da benzer kodların birden fazla sistemde yeniden ortayaıkabileceği yolundaki sonuçla varılabileceğini söylemektedir. Başka bir deyişle, görselğeler geniş bir anlam sisteminin bağdaşık parçalarını oluşturarak iki sanatının benzerliklerinin odaklaşması olarak görülmesi biçiminde özetlemektedirşiir, roman, öykü, eleştiri, röportaj gibi edebiyatın her türü sinemaşturmaktadır. Edebiyat türlerinin sinema türleri benzerlikler bulunmaktadır.ğin metin düzeyinde bir deneme ile bir belgeselin, bir roman ile kurmacaında benzerlikler bulunmaktadır. Yalnızca anlatımı yazınsallığı ön planda tutarken bir diğeri de görselliği kullanmaktadır.

3. S

İNEMA VE EDEBİYATIN ANLATIM DİLİ

Bazin’e göre “...her sanat, sanatç

bu araçla söyledi

bir devam

ının söyleyebilecek bir şeyi olduğunu ve bunuği ölçüde, kendine göre bir dildir. (...) Sinema bu yüzden öbür sanatlarını olmaktan başka bir şey değildir. Ancak, sinemanın anlatım olanakları

geleneksel sanatlar

ve konu

olur.” (Bazin, 1995:19)

Film dilini böyle betimleyen Bazin, bu dilin kullan

de de

önce estetik biçimlerde ortaya ç

teknik filme kar

dokuzunun roman ya da tiyatro oyunu yazmakta kullan

ınkinden öylesine zengin ve değişiktir ki, sinemayı ayrıca ele almakşma diliyle gerçekten boy ölçüşebilen tek anlatım tekniği saymak daha yerindeımındaki birtakım özelliklereğinmektedir: “...sinema nicelik yönünden şimdiye kadar çoğunlukla her şeydenıkıyor. Bu bir boş film kilometresi sorunudur: Bir metrelikşılık yüz metrelik öykülü film çevrilmektedir. Bu tıpkı dilin ondaılması gibidir” (Bazin, 1995:20).

Tuncay YÜCE

70

Bazin burada dolayl

ço

daha fazlas

Sinemada senaryo a

olaylara, ya da yere göre bir “çevirim senaryosu” haz

Daha sonra haz

Bu do

uzun planlar ya da k

“Aksiyonun tek tek her durumunun, an

heyecansal izlenimi güçlendirmekle kalmaz, olaylar

Al

senaryonun ak

yönünü, zaman ve ritim birli

1999:88).

Her sanat dal

bulunmaktad

renklerin ve notalar

Sinema bir araçt

karakterler, onlar

Senaryo yaz

Denilmektedir ki; iyi bir senaryodan kötü bir film ç

senaryodan iyi bir film ç

bir biçimde ele al

senaryo a

tekniklerinin i

Sanat

sanat yap

gösterir. Sanatsal de

olmaktad

edebiyat tart

Edebiyat eserlerinin ço

ı olarak film türleri arasındaki ilişkiye değinmektedir. Üretilen filmlerinğunluğunun kurmaca filmler olduğunu, ne var ki sinema dilinin bundan çokı olduğunu belirtmektedir.şamasında yapılan tüm tasarımlar öykü içerisindeki kişilere,ırlamak biçiminde olmaktadır.ırlan çevirim senaryosu doğrultusunda yazı dili görüntü diline aktarılmaktadır.ğrultuda çekilen görüntüler kurgu aşamasında yönetmenin isteğine göreısa kesme olarak adlandırabileceğimiz tekniklerle bir araya getirilirler.ının planlara ayrılarak belirtilmesiyle yalnızcaın özgün yorumunu da yaparız.ıcının her yeni konumu seyirciyi olaylara belirli tek bir yerden baktırır. Bu aradaışı içinde, kişilerin mekân içinde aralarındaki genel ilişkilerini, hareketlerininğini, vb... korumak da gerekmektedir” (Eisenstein,ında olduğu gibi sinema sanatının da kendine özgü bir anlatım diliır. Jean Mitry bunu “Edebiyat, resim ve müzik sanatını oluşturan şey sözcüklerin,ın kullanım biçimidir. Sinema için de aynı şey geçerlidir.ır. Hem de öyle bir araç ki!” (Mitry, 1989:10) Edebiyat ile sinemada daın gerçekleştirdiği olaylar ve bu olayların geçtiği yer bulunmaktadır.ımı bir filmin iyi ya da kötü olmasında belirleyici unsurların başında gelmektedir.ıkabilir ancak kötü birıkmaz. Burada görülmektedir ki tasarım aşamasında filmin iyiınması gerekir. Sinemanın edebiyattan ödünç aldığı anlatım teknikleri,şamasında ortaya çıkmaktadır. Sonrası ise sinemanın kendine özgü anlatımşidir.ın dili değer yargılarına değil, beğenilerimize göre belirir. Buna göre birıtını değerlendirmemiz değer yargılarından çok bireysel beğeniye göre değişkenlikğerlendirme estetik ve estetik-dışı ölçütlerin çatışması biçimindeır. Bu olguyu Berna Moran’ın sözleriyle şu biçimde açabiliriz: “Bugünışmalarında estetik ve estetik-dışı ölçütler çatışması biçiminde süregelmektedir.ğunda bu iki çeşit değer de yer alır (...) Hayatla sarmaş

dola

kapamak k

yap

hakk

Sanatsal varolu

de biçimin ta

simetri, vb.) içeriksel ö

ö

ba

geriye dönü

de katarak belki de roman

bir üst boyuta aktar

Sevgilim” (1959) ve “Marienbad’da Geçen Yaz” (1961) adl

ş edebiyat eserlerinin sadece yapısını dikkate almak ve hayat de
İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 646322 ziyaretçi (1187385 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol