edebiyatokyanus
İÇERİK  
  ANA SAYFA
  YAZILAR
  => Attila İlhan Şiiri-DoDoç.Dr. Yakup ÇELİK
  => Bunalım Edebiyatı ve Modernizmin Sorunları-Svetlana Uturgauri
  => Karagöz'e Ezgi-Satı Erişen
  => Orta Oyunu Eksikliği-Nihal Türkmen
  => Orta Oyunu ve Karagöz-Nihal Türkmen
  => Dilin Yapısı ve Toplumun Yapısı-Emile Benveniste
  => Türkçe Metinlerde Bağdaşıklık ve Tutarlılık-İrem Onursal
  => Asansörle Yükseltilmek İstenen Çukurlar-Can Yücel
  => KÜLTÜR VE ÖTESİ-Cemil MERİÇ
  => Türkoloji-Cemil MERİÇ
  => Tevfik Fikret ve Batı Retoriği-Rıza Filizok
  => Estetik tarihimize bir bakış-Arslan Kaynardağ
  => MÜRSEL MECAZ-Rıza FİLİZOK
  => Başlıca Dil Bilimi Akımları-Prof.Dr. Rıza FİLİZOK
  => ZİYA OSMAN SABA’NIN NEFES ALMAK ADLI ŞİİR KİTABINDA -Yrd. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => HİKAYE VE ROMANDA “ANLATICI”YA GÖRE METİN TİPLERİ, - Yard. Doç. Dr. Safiye AKDENİZ
  => GÖSTERGEBİLİM-Yard. Doç. Dr. Mustafa Ö Z S A R I
  => TÜRKİYE'NİN ÖNEMİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME VE KÜLTÜREL FARKLILIKLAR ÇERÇEVESİNDE ULUSAL KÜLTÜR-Prof. Dr. Emre Kongar
  => TÜRKİYE'NİN KÜLTÜREL ÖZ-ANLAYIŞI: AVRUPA BİRLİĞİ İÇİN BİR ZENGİNLİK-Emre Kongar
  => BARIŞ KÜLTÜRÜ VE DEMOKRASİ-EMRE KONGAR
  => GOP NEYİ AMAÇLIYOR, NEYİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR-EMRE KONGAR
  => YENİ EMPERYALİZM, HUNTINGTON VE ELEŞTİRİSİ-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE-Emre KONGAR
  => DEMOKRASİ KÜLTÜRÜ SORUNLARI-Emre Kongar
  => AVRUPA BİRLİĞİ'NE "ONURLU VE BAŞI DİK" GİRİŞ NE DEMEK-Emre Kongar
  => TOPLUMSAL VE SİYASAL GELİŞMEMİZİ ETKİLEYEN MARKALAR-Emre Kongar
  => KÜRESELLEŞME, MİKRO MİLLİYETÇİLİK, ÇOK KÜLTÜRLÜLÜK, ANAYASAL VATANDAŞLIK-Emre KONGAR
  => NİYAZİ BERKES'DE ÇAĞDAŞLAŞMA KAVRAMI-Emre KONGAR
  => KEMAL TAHİR-Hilm Yavuz
  => OYUNLARIM ÜSTÜNE-Nazım Hikmet
  => OYUN YAZARI OLARAK-Ataol Behramoğlu
  => POPÜLER EDEBİYAT- M. Orhan OKAY
  => HER SÖZ BİR ŞEY SÖYLER-Feyza HEPÇİLİGİRLER
  => Tiyatronun Kökeni, Ritüel ve Mitoslar
  => ROMANDA KURMACA VE GERÇEKLİK
  => Fuzûlî’nin Hikaye-i Leylâ ve Mecnun’u
  => SEZAİ KARAKOÇ ve HİS “;KAR ŞİİRİ”;-Selami Ece
  => İSTANBUL’UN AHMED MİDHAT EFENDİNİN ROMANLARINA TESİRİ
  => AHMET MİDHAT’A ATFEDİLEN BİR ESER: “HÜKM-İ DİL” VE MANASTIRLI MEHMET RIFAT
  => CEZMİ ÜZERİNE BAZI DÜŞÜNCELER
  => "EDEBİYATEĞİTİMİ"NDE "EDEBÎ METİN"İN YERİ VE ANLAMI
  => Mustafa Kutlu ve Rüzgârlı Pazar
  => BİR BİLİM ADAMININ ROMANI” ÜZERİNE GEÇİKMİŞ BİR TAHLİL
  => ÖLÜMÜNÜN 50. YIL DÖNÜMÜNDE
  => “MİT”TEN “MODERN HİKÂYE” “HİKÂYE”NİN SERGÜZEŞTİ
  => EDEBİYAT DİLİ/EDEBÎ DİL
  => BİR NESLİN VEYA BİR ŞAİRİN ROMANI: MÂİ VE SİYAH
  => İSTİKLÂL MARŞI’NIN TAHLİLİ
  => CAHİT KÜLEBİ
  => TEVFİK FİKRET’İN ŞİİRLERİNDE TRAJİK DURUM
  => MEHMED RAUF’UN ANILARI yahut EDEBÎ HATIRALARIN YAYIMI ÜZERİNE BİR DENEME
  => MEÇHUL BİR AŞKIN SON NAĞMELERİ: TEVFİK FİKRET’İN “TESADÜF” ŞİİRLERİ / YARD. DOÇ. DR. NURİ SAĞLAM
  => Tarihsel Romanın Eğitimsel İşlevi
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ1
  => Tanzimat Dönemi Oyun Yazarliginda Batililasma
  => SİNEMA VE EDEBİYAT TÜRLERİ
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ, ESTETİK BİR HAZZIN EDİNİMİ
  => EDEBÎ TENKİT
  => ADALET AĞAOĞLU’NUN DAR ZAMANLAR ÜÇLEMESİNDE KİMLİK SORUNU
  => Halit Ziya ve Mehmet Rauf'un hayatları ile romanları
  => YAZIN VE GERÇEKLİK
  => MİLLÎ EDEBİYAT
  => HECE-ARUZ TARTIŞMASI/ Arş.Gör.Oğuzhan
  => AHMET HAŞİM’İN ŞİİRLERİNDE ATEŞİN DİLİ / ARŞ. GÖR. VEYSEL ŞAHİN
  => ROMAN TEKNİĞİ BAKIMINDAN YABAN
  => TANZİMATTAN GÜNÜMÜZE COCUK EDEBİYATI
  => KADIN VE EDEBİYAT
  => Şiirin Temel Özellikleri-Christopher Caudwell
  => EDEBİYAT EĞİTİMİ: HERMENEUTİK BİR YAKLAŞIM Vefa TAŞDELEN
  => VOLTAİRE VE ROUSSEAU ETRAFINDA AYDINLANMA ÇAĞI FRANSIZ YAZINI
  => TÜRKİYE’DE ULUSAL KÜLTÜR TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA ÇAĞDAŞ UYGARLIK SORUNU
  => EDEBİYATIN DİLİ ÜZERİNE
  => TARİHİN SINIFLANDIRILMASI
  => Türk Milletini Uyandıran Adam: Attila İlhan
  => EDEBİYAT DERSLERİNİN İÇERİĞİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ KONUSUNDA
  => "Yalancı şöhretlerin Gerçek Yüzünü Ortaya Koydum"-Hilmi Yavuz
  => AVRUPA BİRLİĞİNİ YARATAN NEDENLER VE TÜRKİYE Metin AYDOĞAN
  => DİVAN ŞİİRİYLE HALK ŞİİRİNDE ORTAK BİR SÖYLEYİŞ BİÇİMİ
  => divan şiirindeki sevgili tipini alaya alan bir roman
  => ALIMLAMA ESTETİĞİ VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ
  => BAĞLANMA VE ÇELİŞKİ
  => Antik Çağ’da Tarih Yazmak
  => TARİHÎ ROMANDA POST-MODERN ARAYIŞLAR
  => Kültürel Batılılaşma
  => GARPÇILAR VE GARPÇILAR ARASINDAKİ FİKİR AYRILIKLARI
  => Harf Devrimi Üzerine Yeniden Düşünmek
  => EDEBİYAT ÖĞRETİMİNDE WALDMANN MODELİ
  => KEMÂL AHMED DEDE VE TERCÜME-İ MENÂKIB-IMEVLÂNÂ’SI
  => TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ İÇERİSİNDE URDUCA
  => Avrupalılaşmak mı, Avrupalılaştırmak mı?CEMİL MERİÇ
  => ŞAİRANE BİR ÇEVİRİ yahut TOPLUMBİLİMİN SERÜVENLERİ Cemil MERİÇ
  => 47 LİLER YAHUT BİR ROMANIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
  => ZAMAN, ZAMAN – I TERAKKİ Cemil Meriç,
  => Kırk Ambar (Cilt1)
  => KADIN RUHU, Cemil Meriç
  => Umrandan Uygarlığa-C.Meriç
  => Balzac’tan önce modern roman-Cemil Meriç
  => ARİSTARK’LA ZOİL-c.meriç
  => ELİNDE CENNET AÇAN ZEND AVESTA- c.meriç
  => SELEFÎLİK–SÛFÎLİK VE ÂKİF-SÜLEYMAN ULUDAĞ
  => Mehmet Âkif- Mâhir İz’e Yazdığı Mektuplar
  => DİDO SOTİRİYU’NUN ROMANI GİBİ BİR ROMANIMIZIN OLMAYIŞI
  => HİLMİ YAVUZ’UN DENEMECİLİĞİ
  => İRONİ KAVRAMI, GERÇEKÜSTÜCÜLÜK VE ERCÜMEND BEHZAD LAV ŞİİRİ ÜZERİNE
  => OKUNAMAYAN ROMANLAR
  => Gelenekçilik Geleneğe Dahil Değil
  => Türk Tiyatrosunda İronik Söz, İronisiz Metin
  => Postmodernist İroni
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNİN SİYASİ ETKİLERİ
  => NÂZIM HİKMET ŞİİRİNDE SİNEMASAL ÖĞELER
  => Savaş
  => Newton, Goethe ve Sosyal Bilimler
  => Bir Afyon (!) Olarak Diktatörlükten Demokrasiye Futbol
  => Adorno Yüz Yaşında
  => Theodor Adorno: Kültür Endüstrisini Yeniden Düsünürken
  => ADORNO'NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => ADORNO’NUN KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KAVRAMI ÜZERİNE
  => Frankfurt Okulu
  => TARİHİ MADDECİLİK VE KAPİTALİZM - ÖNCESİ TOPLUMLARASYA TOPLUMU - FEODALİTE Asaf Savaş AKAT
  => POSTMODERNİZM GEÇ KAPİTALİZMİN KÜLTÜREL MANTIĞI
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 2
  => Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı 3
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco
  => DİMİTRİ KANTEMİR'İN DOĞUBİLİM ARAŞTIRMALARINA KATKISI Georges Cioranesco 2
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak
  => II. MEŞRUTİYET'TE SOLİDARİST DÜŞÜNCE: HALKÇILIK Zafer Toprak 2
  => Türkoloji Araştırmaları Makaleler Veritabanı
  => Yeni Makaleler
  => Türkoloji Araştırmaları Dergisi
  => Türkoloji Makaleleri
  => ŞAİR DUYARLILIĞI Afşar TİMUÇİN
  => Yazılar.....
  => SEÇME YAZILAR
  => EDEBİYAT Tez / Makale / Kitap ara
  => Orhan Pamuk: Babamın bavulu Nobel konuşması
  => PiVOLKA'da Çıkan Yazılar
  => Amin Maalouf Üstüne
  => Öykünün Yüzyılı /Feridun ANDAÇ
  => Cumhuriyet Dönemi Türk Felsefesinde Bir Hareket Noktası Olarak Teoman Duralı-oktay taftalı
  => Sofist Bilgeliğin "Empirist" Dayanakları Üzerine 0.TAFTALI
  => Birlik ve Liderlik Hayalleri O.TAFTALI
  => Eğitilemeyen Bir Varlık Olarak İnsan O.TAFTALI
  => Çağdaş Bir Tarım Toplumuna Doğru O.TAFTALI
  => Sosyo-Politik Bağlamda Bir Dekadans Olarak Bilgi Toplumu O.TAFTALI
  => Aşkla Varolan Hayatlar O.TAFTALI
  => Batı Medeniyetinin Mutsuz Çocuğu Entelektüel O.TAFTALI
  => Nihat Genç Yazıları
  => Batılı Tarih Bilimi ve Tarihin Mantığı
  => Bir Hayat Alanı Olarak Aile O.TAFTALI
  => Bir Savaşın Kavramları Üzerine
  => Çalışma ve Erdem Kavramları Arasındaki İlgi Üzerine O.TAFTALI
  => Değer Üreten Hayatlar
  => Doğu'nun Hayal Ülkesi O.TAFTALI
  => Dostlukla Yükselen Hayatlar O.TAFTALI
  => Şiirimizin Hazin Sonu O. TAFTALI
  => Soğuk ve Sıcak Hayatlar OKTAY TAFTALI
  => Yalanın Fenomenolojisi O. TAFTALI
  => Günümüzde Medya Kılavuzluğu - Günümüzde Medya Kılavuzluğu
  => Ermeni Meselesinin Kökenini Batının Irkçılığında Aramak Lazım Prof. Dr. Türkkaya Ataöv
  => Osmanlı’dan Lozan’a Musul-Kerkük
  => “Sözümü Tutamadım, Artık Yaşayamam” Turhan Feyizoğlu
  => Gerilla Mustafa Kemal ve Türk Yurtsever Kurtuluş Hareketi Turhan Feyizoğlu"
  => SİYASİ TARİH YAZILARI -YEREL TARİH YAZILARI
  => Yazarlar - yazılar
  => TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂRLIĞIN DÜŞÜNSEL - SİYASAL TEMELLERİ
  => yazılar 1
  => yazılar2
  => türk dünyası
  => Derin devlet
  => YAZILAR,
  => SOSYOLOJİ.
  => YAZILAR,,.
  => TANZİMAT DÖNEMİ
  => İdealizm-Realizm
  => Cemil Meriç..
  => ilhan berk
  => NİYAZİ BERKES’İN TÜRK KİTLE İLETİŞİM TARİHİNE KATKILARI
  => yazılar.
  => yazılar..
  => yazılar,
  => yazılar,,
  => yazılar.,
  => YAZILAR.
  => YAZILAR..
  => YAZILAR-
  => YAZILAR-,
  => yazılar.1
  => y.1
  => y.2
  => y.3
  => y.4
  => y.5
  => y.6
  => y.7
  => y.8
  => y.9
  => y.10
  => y.11
  => y.12
  => y.13
  => y.14
  => y.15
  => y.16
  => y.17
  => y.18
  => y.19
  => y.20
  => y.21
  => y.22
  => y.23
  => y.24
  => y.25
  => y.30
  => y.31
  => y.32
  => y.33
  => y.34
  => y.35
  => y.36
  => y.37
  => y,38
  => y.39
  => y.40
  => y.41
  => y.42
  => y.43
  => y.44
  => y.45
  => y.46
  => y.47
  => İnsan-Mekan İlişkileri
  => SANAT VE ELEŞTİRİ
  => Türkiye’de olumsuz Pierre Loti eleştirileri
  => TÜRKiYE’DE MODERN EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ
  => ATATÜRK,
  => MAKALELER:
  => MAKALELER,
  => yz
  => yz1
  => yz2
  => yz3
  => yz4
  => yz5
  => yz6
  => yz7
  => yz8
  => FRIEDRICH NIETZSCHE’NİN TARİH ANLAYIŞI
  => Edebiyat Nedir?
  => YM1
  => YM2
  => YM3
  => YM4
  => YM7
  => YM8
  => YM9
  => İbn Battûta’da “Ahı” Kelimesi ve Anadolu
  => Simone de Beauvoir: Abjeksiyon ve Eros Etiği
  => Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri
  => Psikanalitik ve Post-Yapısalcı Feminizm ve Deleuze
  => Tarihsel Bir Perspektif Üzerinden İroni Tür ve Tekniklerinin Gelişimi ve Bazı Uygulama Örnekleri Tarihi Gelişim
  => İroni ve Melankoli*
  => İroni, Nostalji ve Postmodern
  => “Daha İyi Anlamak İçin Daha Fazla Açıklamak” İsteyen Bir Yorumbilimci: Paul Ricœur
  => Kendi (Paul Ricœur Üstüne)
  => Sersemleşme Okulu
  => Osmanlı ve Avrupa Arasındaki Karşılıklı Etkileşimde Etnomaskeleme
  => Antik Yunan Tragedyasının Metafiziği
  => Sonbahar Mitosu: Tragedya*
  => Ayrışma, Çatışma ve Fanatizm
  => Fanatizm İlkelliktir
  => Tuhaf Bir Çocuk
  => Huzursuz
  => Benjamin’in Mistisizmine “Üç Yönlü Yol”
  => Renan, Irk ve Millet
  => Varlık, Benlik, Hatırlayış ve Unutuş Üzerine
  => Hangi Kilidin, Hangi Anahtarı?
  => Romanda Tarih
  => Bugün Psikanalizi Tartışmak
  => Kültürde Bakış
  => 1930 Goethe Ödülü Dolayısıyla Frankfurt Goethe Evi’nde Konuşma
  => Jacques Derrida ve Konukseverlik Sorusu
  => Metafiziğin Kalesi Hakkında Düşünmek
  => Hakların İadesi
  => Modern Etiğin İki Temel Direği Agnes Heller
  => Ezoterizme Genel Bir Giriş
  => Turnanın Semahı, Ezoterizmin Zamanı: Bektaşi ve Alevi Zaman Kavrayışla
  => Yeni sayfanın başlığı
  => Ulus-Ötesinden Hukuka Bakmak: Jürgen Habermas
  => Yeni Perspektifler Gerçeğin Çölüne Hoşgeldiniz
  => Orlan: Kırılan Ten Kubilay Akman
  => Pusudaki Ten, Vice Versa
  => Cimri ve Çöp Arasındaki Güçlü İlişki Üzerine
  => Demokrasi Kavramı Üzerine Hayli Spekülatif Bir İrdeleme
  => Benim Çöp Bayramım
  => Kamu Yeniden Kurulurken Kadınlara Ne Olacak?
  => Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant
  => Kant ve Üniversite İdeası
  => İki Yüzüncü Ölüm Yıldönümünde: Immanuel Kant ve Kantçılık
  => Kant ve Yeni Kantçılık
  => Otuz Beşinci Gece: Ruh, Can, Hayat, Ölüm, Akıl ve Öte Dünya Üzerine1
  => Ölüm Üzerine Tıbbi Çeşitlemeler
  => Ölüme Karşı Ölüm
  => Avrupa İçin Yeni Bir Ethos Üzerine Düşünceler
  => Avrupa ve Ötekileri
  => Sûfî Şiirinin Poetikası
  => Byron ve Romantiklik
  => Kötülük Toplumu ve Biçimin Muhalefeti
  => Balkanlar: Metaforların Çarpıştığı Bir Savaş Alanı
  => Badiou: Etik Üzerine
  => “Semen est Sanguis" Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta Kan
  => Âdet Kanaması Tecrübesi: Sınırlar ve Ufuklar
  => Said ve Saidciler ya da Üçüncü Dünya Entelektüel Terörizmi
  => Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken
  => Adorno ve Tanrının Adı
  => Kant, Adorno ve Estetiğin Toplumsal Geçişsizliği
  => Adorno ve Berg
  => İbn Battûta Seyahatnamesi
  => Irak Savaşı ve Sivil Etkinlikler
  => Yamalı Çelişkiler Semti: Saraybosna'dan Yenibosna'ya
  => Halkla Birlikte Bir Çağdaş Kent Söylemi Üzerine
  => Yeni Dünya Düzeninin Sonu?
  => Selçuklular Anadolu’da
  => Anadolu Selçuklu Sultanı I. Alâeddin Keykubâd Dönemine (1220-1237) Bir Bakış
  => 13. Yüzyılın Başında Anadolu’da Ticaret
  => Selçuklular Döneminde Anadolu’da Felsefe ve Bilim (Bir Giriş)
  => Nietzsche ve ‘Akla’ İsyan
  => Bizans Manastır Sistemine Giriş
  => Öğrenci Radikalizmi Üzerine Düşünceler
  => 1968’i Yargılamak ya da 68 Kuşağına Mersiye
  => “Gelecekte İnsanlara Çok Güzel Görüneceğiz”
  => Nevroz, Psikoz ve Sapkınlık
  => Üniversitede Psikanaliz Öğretmeli miyiz? Sigmund Freud
  => Psikanalist Kimdir?
  => Nerelisiniz?
  => Irak’a Kant Çıkarması
  => Bizans Şaşırtıyor
  => 12 eylül dosyası
  => FETHİ NACİ: Cesur, Gerçekçi Ve Halkçı... İzzet Harun Akçay
  => SON OKUDUKLARIM- İzzet Harun Akçay
  => Sabahın yalnız kuşları-İzzet Harun Akçay
  => Bir Portre - Cahit Sıtkı TARANCI - Şükran KURDAKUL
  => ŞİİR NEDİR? Cahit Sıtkı TARANCI
  => Afşar TİMUÇİN - Şair Duyarlığı
  => Ahmet KÖKLÜGİLLER - Karacaoğlan'ın Yaşamı ve Şiirleri
  => Atilla ÖZKIRIMLI - Dadaloğlu ve Çevresi
  => Aysıt TANSEL - Metin Eloğlu
  ARAŞTIRMA-İNCELEME
  SÖYLEŞİ
  DENEME
  ATTİLA İLHAN
  ATTİLA İLHAN-KÖŞE YAZILARI
  E-KİTAP
  ANSİKLOPEDİK
  SATRANÇ VİDEO DERSLERİ DÖKÜMANLAR
  SATRANÇ OYNA
  ŞİİR
  DİL ANLATIM TÜRK EDEBİYATI - LİSE KAYNAK
  EDEBİYAT RADYO
  EDEBİYATIMIZDA ŞİİR ROMAN ÖYKÜ (dinle)
  100 TEMEL ESER (dinle)
  100 TÜRK EDEBİYATÇISI (dinle)
  SESLİ KİTAPLAR
  FOTOĞRAF ÇILIK
  E-DEVLET
  EĞİTİM YÖNETİMİ DENETİMİ
  RADYO TİYATROSU
  ÖĞRETMEN KAYNAK
  EDEBİYAT TV
  SÖYLEŞİLER - BELGESELLER TV
  RADYO KLASİK
  TÜRKÜLER
  GAZETELER MANŞETLER
  ÖYKÜ ANTOLOJİSİ
  DERGİLER - KİTAPLAR - KÜTÜPHANELER
  E-DERGİ
  KİM KİMDİR BİYOGRAFİLER
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  İLETİŞİM
  EDEBİYAT OKYANUS
ARİSTARK’LA ZOİL-c.meriç

I

 

Onsuz da onunla da yaşanmaz.

 

Dünyadaki ilk yazar, kitabını tamamlar tamamlamaz tenkidçi ile kütüphaneciyi bulmuş karşısında, biri hemen kötülemiş eseri, öteki alıp saklamış. Bir mizahçı böyle diyor.

Tenkid, batı dillerine Yunancanın armağanı. Kelimenin aslı kritikos: Hüküm vermek. Tenkidçinin sözlükteki tarifi: “güzelliklerini veya kusurlarını sergilemek için, edebiyat veya sanat eserlerini inceleyen kimse.” Voltaire’e sorarsanız, tenkidçinin iyisi, hiçbir önyargısı, hiçbir art niyeti olmayan, geniş bilgili, selim zevkli bir sanat adamı. Diderot daha insafsız: tenkidçi, birkaç zerre altın bulmak için, elindeki sopa ile derelerimizin kumlarını alt üst eden yoksul. Bir papaz: “Askerlikde lağımcı neyse, edebiyatta eleştirici o, diyor, ikisinin de işi yıkmak.”

Aristark’la Zoil tenkidin iki çehresi. Aristark, İskenderiyeli bilgin (İ.Ö. 160-88). Homer’in neşidelerini düzene sokan o, müstensihlerin eklediği mısraları ayıklamış, yanlışları düzeltmiş, Odise ile İlyada’yı 24 bölüme ayırmış. Çalışmaları o kadar ün kazandırmıştır ki hazrete, adı bir cins isim olmuş: Şuurlu, uyanık, titiz, dürüst tenkidçi. Zoil’e gelince… Nerede yaşadığını, ne zaman yaşadığını bilen yok. Günâhı Homer’i yermek. Adı, hırslı, kindar, bir kelime ile, kötü tenkidçi anlamına gelmiş zamanla. Kurbanlar için bütün Aristark’lar Zoil; alkışlananlar için her Zoil, bir Aristark.

Her çağda sert tepkilere yol açmış tenkid, kimi yakmış tenkidçiyi, kimi taş ocaklarına yollamış. Susturabilmiş mi? Hayır.

Yazarların çoğu küçümser tenkidi ama, tenkidçinin susması hiç birinin işine gelmez. Şair doğru söylemiş: “Ün kazanmak isteyen her yazar okuyucuya haraç vermek zorundadır, bu haraç: “tenkid” (Addison). Demek ki ister istemez katlanacağız bu haraca. Tenkid, edebî hayatın köklü bir ihtiyacını karşılamasa, bu kadar uzun ömürlü olabilir miydi?

 

Sisler içinde kaybolan sınırlar:

 

Edebiyat tenkidi, kelimenin gerçek manasıyla, edebî bir tür değildir. Ne drama benzer ne romana. Bütün türlerin tamamlayıcısı, şuuru ve hakemidir daha çok, sınırları bunun için kaypak.

Tenkidle edebiyat tarihi birbirinden ayrılabilir mi? Hem evet hem hayır. Bir uzman: “Sosyoloji için politika, fizyoloji için tıp ne ise, edebiyat tarihine kıyasla tenkid de o, diyor…” Birincilerin tespit ve ispat ettiklerini, ikinciler uygular.

Edebiyat tarihi mutlak bir tarafsızlık ister. Tenkidin amacı insanları ve olayları etkilemektir. Tenkidçi hem yazarların, hem okuyucuların akıl hocasıdır. Yazarlara “şu yol iyidir, öteki tehlikeli” diye haykırır. Okuyucuya “şu kitabı okuyun faydalıdır”, seyirciye “şu oyunu seyredin zevklidir” der. Daha çok yaşayanlarla ilgilenir. Görevi, çağdaşlarına kılavuzluk etmek, çıkan sayısız eserler arasında ilk ayıklamayı yapmaktır. Geniş veya dar görüşlü, yumuşak veya sert olması önemli değildir. Tercihlerini bazen açıkça söyler, bazen hissettirir. Beğenmek, “taklid et” demektir; alay etmek, bir sempatinin doğuşunu önlemektir. Tenkidçi, başkalarının zevklerinden, davranışlarından sorumludur. Yani vatandaş olarak bir kavganın içindedir. Taraf tutmak hem hakkı, hem vazifesi. Bazen ölülerle de meşgul olur, ama muhatabı yaşıyanlardır hep. Ölüler, inançlarını veya tercihlerini destekleyen birer şahit sadece. Tarihçiye gelince, kişiliğinden sıyrılmalıdır o. Sevdikleri veya nefret ettikleri değil, anlamak ve açıklamak istedikleri önemlidir. Siyasî veya edebî tercihlerinden bize ne: Bu vicdanıyla kendi arasında bir mesele, hükümlerinde belli etmemesi gereken bir sır. Tarihçi bütün inançları kavramak zorunda. Mizâcına en aykırı düşünceleri anlayacak kadar geniş bir idrâki yoksa, tarihden vazgeçsin. Târihçinin iki tutkusu olmalıdır: Hakîkat ve güzellik. Bir tezin müdafii de olmamalıdır tarihçi. Mazîden alınacak büyük dersler var. Ama tarihin öğrettiklerini uygulamak tenkidin görevi. Tarih hiçbir çıkar gözetilmeden yazılırsa faydalıdır. Tenkid sanattır, tarih ilim. Tenkid özneldir, tarih nesnel” (G.Renard).

Kısaca, tenkitte edebiyat tarihinin payı, eserin kaynaklarını, doğuşunu, muhtevasını, nasıl karşılandığını tesbitten ibaret.

Lanson’a göre, tenkid olmadan edebiyat tarihi yazılabilir, edebiyat tarihinden faydalanmadıkça tenkid yapılamaz. İyi ama yeni çıkan eserleri incelerken tarihin yardımından mahrumuz, çünkü vesikalar yoktur henüz. Yapılacak bazı araştırmalar hassasiyetleri yaralıyabilir. Hüküm vermek için zamanın geçmesini mi bekleyeceğiz? Hayır… Proust’u Shakespeare’den daha iyi tanıyoruz. Tenkidçi yeni çıkan kitap ve yazarı hakkında çok defa geniş bilgiye sahiptir (kıymeti şüpheli ama geniş). Yani tenkidçi henüz tarihi yazamaz, ama malzemesini hazırlar. Elbette ki tenkidçinin verdiği hükümler nihaî değildir, her nesil onları tekrar gözen geçirme, yeniden değerlendirmek zorundadır. Nispetlerde hâtâ edilebilir, zamandan uzaklaşılmadıkça eseri bütün buutlarıyla kavramak imkânsızdır.

P.Van Tieghem, kitapları tanıma işinde üç kronolojik merhaleden söz eder: Birincisi kitabı zevk alarak okumak, ikincisi tenkid etmek, üçüncüsü edebiyat tarihi araştırmaları yapmak (Mukayeseli Edebiyat).

Bir başka güçlük de, tenkidle yayın haberlerinin sınırlarını çizmek. Bunlar mahiyetçe farklıdır birbirinden, ama yine de kolay kolay ayırdedilemezler. Gazete ve dergilerde kaynaşmış gibidirler. Her gazetenin bir tenkidçisi veya tanıtıcısı vardır, bazı gazetelerde ayrı bir edebiyat ilâvesi çıkar. Fransa’da geçen asrın sonlarına kadar uzanan bir gelenek bu. Sonra dergiler, 1931’de “Edebî Hayat” (La Vie Littéraire) yayınlanmaya başlar. “Edebî Haberler” (Nouvelles Littéraires) hem tenkid, hem kronik, hem edebiyat tarihi. “Bütün Basın” (Toute l’Edition) bir yayın haberleri dergisi. Sonra 1946’da kurulan “Tenkid” (Critique) dergisi. Tenkidçiyle tanıtıcıyı ayırmak için tek ölçü, tenkidçinin hüküm veren yani değerlendiren bir kişi olması.

 

Nereden Nereye:

 

Çağlar boyunca insan zekâsının bütün fetihlerini, bazen gölge gibi kovalamış bazen, onlara kılavuzluk etmiş; gelişmiş, serpilmiş, olgunlaşmış, tenkit.

Önceleri doğmatik… Doğmatik tenkidin ilk örneklerine eski Yunanda rastlıyoruz: Güzel, akla uygun olandır. Tenkidin işi bu uygunluğu tâyin. XVII. Asır Yunan’daki değer ölçülerinin sadık bir devamcısı. O asırda da tenkidçinin görevi iyi bir kitabı, kötü bir kitaptan ayırmak. Fransız akademisi kısmen bu niyetle kuruldu (1636). Akademinin çalışma alanı, Fransız diliyle, kendisine sunulacak eserlerin değerlendirilmesiydi. Kimse Akademinin böyle bir selâhiyeti olduğundan şüphe etmiyordu. Demek ki, tenkidin başlıca hedefi yazarlara yol göstermekti.

Çağdaş tenkitçinin muhatabı başka. Amaç, yaratıcıyı yetiştirmek değil, okuyucuya yol göstermektir. Okuyucu tenkitçiden hüküm bekler. Nasıl düşünmesi gerektiğini sorar. Sainte-Beuve de, hoca ile tenkitçiyi ayırır birbirinden: “Hoca olarak vazifem, zevki korumak, ve geleneğin bekçisi olmak. Tenkitçi olarak, yeniye açılmak zorundayım.”

Massis içinde tenkitçinin vazifesi bir efkâr-ı umumiye hazırlamaktır. Seçkin bir okuyucu demek, bir gelenek demektir. Gelenek: Bir akıl ve kültür prensibi. Şuur altına işleyen bir prensip. San’atın devamlılığını sağlar ve onunda havada kalmasını önler. Bir kelimeyle tenkitçi, her şeyden önce bir hocadır. İşi haran olmak değil, aydınlatmak.

En âcil vazife, düşünce eserlerini düzene sokmak. Okuyucu aklın, aklın, bilginin, zevk-i selîmin sesine muhtaç. Ne durumdayız? Eserler arasında nasıl bir sıralama yapılacak? Yıkılan mertebeler dizisini tekrar inşâ kâbil mi? Bir kelimeyle dürüst ve uyanık tenkitçinin ilk vazifesi, edebiyat cumhûriyetinde inzibatın teminidir. Çağımızın tenkitçiden beklediği bir nevi uzmanlık. Her tehlikeye göğüs gerecek, bazı aşikâr hatâları düzeltecek ve günün şartlanmalarını önleyecek bir uzman.

Romancı Thérive, yalnız kendi ülkesinin değil, bizim dertlerimizi de ne güzel sergilemiş: “Bir zamanlar bir efkâr-ı umumiye, bir toplum, bir edebiyat dünyası vardı. Bugün beş altı tane. Hepsi de birbiriyle anlaşamamaktan mağrur. İnanılmayacak bir tecessüs yokluğu. Namuslu bir tenkit, bu kapalı mikrokozmozlar, bu penceresiz dünyacıklar arasında irtibat kurmak zorundadır.” Demek ki önce edebiyat kiliselerinin bilgisizliğine, peşin hükümlerine son vermeliyiz. Kendini de, okuyucuyu da şuursuz tutkulardan korumağa çalışmak, mümkünse zamanın ve mekânın dışında yaşamak… Tenkitçinin amacı olmalı. Değişiklik yüzeyde; edebiyatın ezelî prensipleri var: “Düşüncelerde mantıkîlik, tefekkürde tutarlılık, araçlarda ölçü.”

Hülâsa edelim. Doğmatik tenkit, güzelin sâbit ve belli kanunları olduğunu iddia ediyordu; Romantizm, güzelin nisbi olduğunu söyleyince bu kanâat iflas etti. Sonra edebî mektepler arasında, bir çatışmadır başladı. Pedagojik tenkit mâhiyetini aldı ki, bu da bir doktrin eleştirisi demekti.

Mâdem ki, her ülkenin ve her çağın güzellik anlayışı başka; mâdem ki edebî biçimler coğrafyadan coğrafyaya değişiyor; edebî tenkidin yerini psikoloji ve tarihe dayanan bir tenkide bırakması daha doğru olmaz mı? Mukayeseli edebiyat bu istifhamın çocuğudur. Geçen asrın sonlarına doğru Saint Marc Girardin, tutkuların çeşitli edebiyatlarda nasıl dile getirildiğini anlatmağa çalıştı. Paul de Saint Victor, “İki Maske” adlı eserinde, dünya edebiyatının birbirine benzeyen eserlerini taradı. Nisbîlik (relativité) tenkidin görüş ufkunu sonsuza kadar genişletti.

 

(Devamı var)

 

Cemil MERİÇ

Hisar Dergisi, Şubat 1977

İLETİŞİM edebiyatokyanus@gmail.com  
   
edebiyatokyanus 644674 ziyaretçi (1184138 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol